Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2006-05-25

Jakie obowiązki wynikają z ubiegania się o emeryturę zatrudnianej osoby

ZUS rozpatruje uprawnienia do emerytury lub renty na podstawie wniosku zainteresowanej osoby, złożonego wraz z dokumentacją potwierdzającą staż pracy i osiągane zarobki. Prawo do świadczenia może zostać przyznane od dnia nabycia uprawnień, lecz nie wcześniej niż od miesiąca zgłoszenia wniosku.

Pracodawca zatrudniający pracownika ubiegającego się o emeryturę lub rentę ma wobec niego określone obowiązki. Poza obowiązkiem wystawienia niektórych dokumentów, np. świadectwa pracy czy zaświadczenia ZUS Rp-7, powinien mu pomóc w wypełnieniu wniosku o emeryturę lub rentę i w zebraniu dokumentacji z poprzednich zakładów pracy. Osoba nie-pozostająca w zatrudnieniu musi samodzielnie zatroszczyć się o skompletowanie niezbędnej dokumentacji.
Zatrudniamy kilku pracowników w wieku przedemerytalnym. Jakie obowiązki będą ciążyły na zakładzie, gdyby któryś z pracowników zamierzał ubiegać się o emeryturę lub o rentę albo gdybym musiał przygotować wniosek o rentę rodzinną?
Pracodawca ma dużo obowiązków związanych z ubieganiem się pracownika o emeryturę lub rentę, w tym:
•  współdziałania z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia,
•  wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości,
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00