Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2017-10-13

Jak postępować, gdy pracownik przechodzi na emeryturę – odpowiedzi na pytania z praktyki

Gdy pracownik przechodzi na emeryturę, pracodawca powinien rozwiązać z nim umowę o pracę. Zakończenie stosunku pracy może w tym przypadku nastąpić za porozumieniem stron lub w drodze wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika. 

Od 1 października 2017 r. duża grup pracowników uzyskała uprawnienia emerytalne w związku z obniżeniem wieku emerytalnego. Obecnie wiek emerytalny wynosi:

● 60 lat dla kobiet,

● 65 lat dla mężczyzn.

Osiągnięcie wieku emerytalnego przez pracownika nie powoduje obowiązku rozwiązania z nim umowy o pracę. Skorzystanie z uprawnień emerytalnych stanowi przywilej pracownika, a nie jego obowiązek. Należy też zwrócić uwagę, że po zmianach przepisów od 1 października 2017 r. część pracowników pomimo osiągnięcia wieku emerytalnego nadal będzie podlegała ochronie przedemerytalnej.

(?) Nasz pracownik chce przejść na emeryturę. Nabył do niej prawo od 1 października 2017 r. Jak w tej sytuacji powinniśmy rozwiązać z nim umowę o pracę? Czy jest jakiś specjalny tryb zakończenia stosunku pracy?

Nie ma żadnego szczególnego trybu rozwiązania umowy, gdy pracownik chce przejść na emeryturę. W takim przypadku umowę o pracę należy rozwiązać w któryś ze sposobów dopuszczalnych przez przepisy Kodeksu pracy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00