Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2014-07-31

Obowiązki podmiotów zatrudniających osoby do prac sezonowych w razie wypadku

W okresie letnim wielu pracodawców zatrudnia osoby do prac sezonowych. Zdarza się również, że w tym czasie dochodzi do wypadków. Chociaż obowiązki zatrudniających są podobne do obowiązków pracodawcy wobec pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, istnieją różnice w postępowaniach powypadkowych i procedurach, jakie mają wtedy zastosowanie.

Zatrudnienie pracowników do prac sezonowych może dotyczyć w szczególności osób: wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia, pracowników tymczasowych, osób samozatrudnionych czy wykonujących pracę bez formalnego potwierdzenia ich zatrudnienia.

Zleceniobiorcy

Zleceniodawca ma obowiązek niezwłocznego zawiadomienia właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy, któremu uległ zleceniobiorca. Musi również podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom w przyszłości. Dodatkowo zleceniodawca ma niezwłocznie zawiadomić pisemnie właściwą terenową jednostkę organizacyjną ZUS o wszczęciu postępowania dotyczącego ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Wynika to z faktu, że w postępowaniu powypadkowym może uczestniczyć przedstawiciel ZUS.

Karta wypadku

Zleceniodawca dokonuje ustaleń okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, jakiemu uległ zleceniobiorca, w karcie wypadku. Nie sporządza się zatem w tym przypadku protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, który dotyczy tylko pracowników. Po zawiadomieniu zleceniodawcy przez zleceniobiorcę (lub inną osobę) o zaistnieniu wypadku zleceniodawca musi niezwłocznie przystąpić do ustalenia jego okoliczności i przyczyn. Nie ma w tym przypadku również formalnie powoływanego zespołu powypadkowego. Zleceniodawca musi we własnym zakresie przeprowadzić procedurę powypadkową i sporządzić kartę wypadku, co nie oznacza, że nie może przy tym posłużyć się pomocą osób wykwalifikowanych w tym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00