Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2017-03-24

Kiedy ZUS będzie mógł zmienić decyzję emerytalną po nowelizacji przepisów

W sytuacji gdy ZUS wydał nieprawidłową decyzję w wyniku własnego błędu lub innych okoliczności, termin, w którym będzie mógł dokonać weryfikacji tej decyzji, wyniesie - w zależności od tego, co było przyczyną nieprawidłowości - od 3 do 10 lat. W sprawie zakończonej prawomocną decyzją organ rentowy, na wniosek zainteresowanej osoby lub z urzędu, uchyli bądź zmieni decyzję i ponownie ustali prawo do świadczeń lub ich wysokość, m.in. jeżeli po uprawomocnieniu się decyzji zostaną przedłożone nowe dowody lub ujawnione nowe okoliczności istniejące przed wydaniem tej decyzji, które mają wpływ na prawo do świadczeń lub ich wysokość, bądź jeżeli decyzja została wydana w wyniku przestępstwa.

Senat 3 marca 2017 r. przyjął ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza nowe zasady wzruszania przez ZUS prawomocnych decyzji wydanych w sprawach świadczeń emerytalno-rentowych. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia (w chwili oddania numeru do druku ustawa oczekiwała na podpis prezydenta.

Nowelizacja wykonaniem wyroku Trybunału

Obowiązujący od 1 lipca 2004 r. art. 114 ust. 1a ustawy emerytalnej umożliwiał ponowne ustalenie przez ZUS prawa do świadczenia lub jego wysokości również wtedy, gdy po uprawomocnieniu się decyzji okazało się, że przedłożone dowody nie dawały podstaw do ustalenia prawa do emerytury lub renty albo ich wysokości. W praktyce ZUS, nawet po wielu latach od wydania decyzji przyznającej emeryturę lub rentę, mógł ją odebrać (lub obniżyć wysokość świadczenia) uprawnionej osobie, jeśli doszedł do wniosku, że przedłożone przez wnioskodawcę dokumenty za pierwszym razem zostały źle ocenione i świadczenie musi ulec weryfikacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00