Jak ustalić wartość początkową środka trwałego - wzory
Posiadamy reklamę neonowa na budynku firmy (nazwa firmy oraz logo). Reklama została zaewidencjonowana 14 lat temu jako środek trwały. Chcemy wymienić już wszystkie zużyte stare elementy tej reklamy na nowe. Powołując się na poniższe stwierdzenie, czy możemy zaksięgować wymianę zużytych elementów reklamy jako koszty w dniu ich poniesienia? "Różnica między nakładami ponoszonymi na remont a nakładami
Mam pytanie dotyczące procedury przeniesienia środków trwałych z jednej spółki do drugiej w ramach przekazania zorganizowanej części przedsiębiorstwa bez różnic w wartościach bilansowych. Rozumiem, że w jednej spółce środki trwałe przenoszone trzeba zlikwidować, co oznacza konieczność utworzenia dla każdego środka trwałego dokumentu LT. Natomiast czy w spółce przejmującej konieczne jest utworzenie
W kwietniu 2023 r. nastąpiło wykupienie z leasingu samochodu osobowego wykorzystywanego w sposób mieszany. Czy po dokonaniu wykupu należy go wprowadzić do środków trwałych? Jaką wartość początkową przyjąć jeżeli wykup wyniósł około 1 400 zł brutto? Na jakiej podstawie można użytkować go nadal w działalności gospodarczej dla celów działalności gospodarczej, jak i niezwiązanych z działalnością?
Ustawa o rachunkowości wskazuje, że wszelkie ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 uor). W przypadku jednostek, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, ostateczne wyjaśnienie, rozliczenie
Spółka z o.o. będąca podatnikiem otrzymała od spółki ukraińskiej w zamian za udziały używane maszyny tworzące linię produkcyjną. Przykładowo linia do lakierowania składa się z: podajnika automatycznego typu 780 - 1 szt., maszyny powlekającej Metal Coat typu 470 -1 szt., pieca suszarniczego LTG typu DB3000 z tunelem długości 33 m - 1 szt., zintegrowanego systemu oczyszczania powietrza ECO-TNV - 1 szt
W poprzednich wydaniach „Mk” omówione zostały wybrane problemy inwentaryzacji drogą spisu z natury oraz potwierdzania sald należności. W niniejszym artykule zwracamy uwagę na wątpliwości dotyczące trzeciej i ostatniej metody inwentaryzacji polegającej na porównaniu i weryfikacji danych z ksiąg rachunkowych z dokumentami.
Mimo że inwentaryzacja składników majątku drogą spisu z natury jest niemal tak stara jak sama rachunkowość, to nadal występują wątpliwości i problemy, które ostatecznie skutkują popełnieniem błędów w tym obszarze. W niniejszym materiale zwracamy uwagę na sześć z nich.
Zbliża się koniec roku kalendarzowego. Dla wielu jednostek to czas wytężonej pracy związanej z inwentaryzacją, która bez względu na metodę, jaką jest przeprowadzana, ma na celu urealnienie danych w księgach rachunkowych. Mimo że przepisy nie zmieniły się w tym zakresie, to wciąż pojawia się wiele wątpliwości. Pytania, które nurtują księgowych, dotyczą metod i terminów inwentaryzacji, zastępowania np
Jednostki powinny prezentować sprawozdania finansowe wiernie i rzetelnie, oddając istotę zdarzeń gospodarczych oraz cele i zasady zarządzania swoimi aktywami i pasywami. Kiedy zmianie ulegają modele prowadzenia biznesu, powinno to mieć odzwierciedlenie w księgach i sprawozdaniach. Zagadnienie to dotyczy szczególnie nieruchomości. Z jednej strony coraz więcej jednostek traktuje posiadanie i czerpanie
Jesteśmy spółką z o.o. Dostaliśmy dofinansowanie ze środków unijnych na budowę silnika gazowego (kogeneracji). Dofinansowanie w formie dotacji i pożyczki. Inwestycja została zakończona z opóźnieniem. Zgodnie z podpisaną umową zostały przez zamawiającego naliczone kary za opóźnienie w realizacji inwestycji wysokości 400 000 zł. Kary naliczyliśmy i potrąciliśmy z ostatniej płatności. Wykonawca nie przyjął
Spółka prowadząca pełne księgi rachunkowe poniosła koszty relokacji maszyn, które stanowią środek trwały w majątku firmy. Przemieszenie maszyn było związane koniecznością uzyskania powierzchni produkcyjnej dla nowej inwestycji - inwestycja będzie odrębnym, nowym środkiem trwałym, obecnie jest w trakcie budowy/zakup oprzyrządowania. Czy koszty relokacji maszyn na przestrzeni produkcyjnej stanowią dla
Podatnik wykonujący usługi rolnicze zakupił w 2014 r. maszynę sieczkarnię, która w wyposażeniu miała przystawkę. Na fakturze zakupowej widniała jedna kwota za całość zakupu. Maszyna wraz z przystawką została wprowadzona do środków trwałych jako jeden środek trwały i amortyzowana została stawką w wysokości 14%. We wrześniu 2018 r. przystawka została uszkodzona całkowicie. Podatnik złożył dokumenty do
Jesteśmy jednostką budżetową. Jak długo powinniśmy przechowywać faktury związane z zakupem środków trwałych lub ulepszeniem środków trwałych? Czy przechowywanie wynosi 5 lat licząc od początku roku następującego po roku obrotowym którego dotyczą?
Szkoła jako jednostka budżetowa scentralizowana z gminą podatkiem VAT od 2017 r. sprzedaje złom (ze zlikwidowanego majątku ruchomego: zniszczone metalowe szafki uczniowski i metalowe nogi od ławek i krzeseł). Wartość sprzedaży nie przekroczy 1000 zł. Nadmieniam, że szafki i ławki zostały zakupione wiele lat temu, kiedy szkoła nie była podatnikiem VAT, a złomowane składniki służyły wyłącznie do wykonywania
Otrzymaliśmy w kwietniu dotację na przyjęte środki trwałe w grudniu 2022 r. Od stycznia naliczana jest amortyzacja bilansowa. Otrzymana dotacja zaksięgowana została na koncie 849 jako rozliczenia międzyokresowe przychodów (Ma). Czy prawidłowe jest dokonanie przeksięgowania z datą otrzymania dotacji kwot odpowiadających amortyzacji z konta 849 na konto 761 - pozostałe przychody operacyjne NKUP (koszty