Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [424 z 615]

Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.20.2024.2.WK

Zwolnienie od podatku VAT, świadczenia usług w zakresie kursów języków obcych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 13 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, usług nauki języka polskiego (jako języka obcego) online i stacjonarnie świadczonych przez Panią. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 7 marca 2024 r. (wpływ 7 marca 2024 r.), z 7 marca 2024 r. (wpływ 8 marca 2024 r.) oraz z 10 marca 2024 r. (wpływ 14 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(...)

Prowadzi Pani szkołę języków obcych pod nazwą (…), prowadzoną od sierpnia 2017 r. Główną działalnością szkoły jest nauczanie języków obcych dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych na terenie całego kraju – według Polskiej Klasyfikacji Działalności 85.59.A: nauka języków obcych. Usługi te, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zwalnia się od podatku VAT jako usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Jest Pani płatnikiem podatku VAT od (...) 2018 r., sprzedaje Pani usługi edukacyjne, zwolnione z podatku VAT. Nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W celu poszerzenia oferty edukacyjnej dla Pani uczniów, udoskonalenia jakości wykonywanych usług nauki języków obcych, a także zwiększenia zainteresowania usługami naszej szkoły, w lipcu 2022 r. uzyskała Pani od Ministra Edukacji i Nauki uprawnienie do organizowania egzaminów z języka polskiego, jako obcego, w tym w grupach, dostosowanych do potrzeb dzieci i młodzieży. W związku z nabyciem ww. uprawnień planuje Pani wprowadzić w sprzedaż kurs języka polskiego jako obcego, który kończy się egzaminem oraz wydaniem certyfikatu, potwierdzającego znajomość języka polskiego na pewnym poziomie w zależności od kursu, stanowiące część kursu języka obcego w zakresie dydaktyki języków obcych.

Przewidywane kursy:

Opcja 1: Kurs języka polskiego jako obcego, kończący się egzaminem – 5 lekcji po 60 minut w grupach 10-15 osobowych – forma zajęć: on-line (zajęcia prowadzi lektor na żywo) – tematyka zajęć: omówienie 15 form pisemnych, powtórka z gramatyki, poszerzenie słownictwa, przerabianie zadań podobnych do egzaminacyjnych – rozkład zajęć: lekcje odbywają się w soboty – zadania domowe: kursanci co tydzień otrzymują pracę domową przez (...) – cena kursu wynosi (...) zł, w tym uczestnictwo w egzaminie wraz z wydaniem certyfikatu.

Opcja 2: Kurs języka polskiego jako obcego, kończący się egzaminem – 22 lekcji po 90 minut w grupach 8-10 osobowych – forma zajęć: stacjonarna lub online (zajęcia prowadzi lektor na żywo) – tematyka zajęć: omówienie form pisemnych, powtórka z gramatyki, poszerzenie słownictwa, przerabianie zadań podobnych do egzaminacyjnych – rozkład zajęć: lekcje odbywają się dwa razy w tygodniu w dni powszednie – cena kursu wynosi (...) zł, w tym uczestnictwo w egzaminie wraz z wydaniem certyfikatu.

Nabywcą usług nauki języków obcych będą osoby fizyczne. W ramach kursu nabywca usługi będzie miał również możliwość kontaktowania się z lektorem poprzez maila, dzięki temu będzie miał wsparcie w procesie nauczania. Nabywca usługi będzie również otrzymywał regularne informacje w formie raportów o swoich postępach. Kurs zarówno stacjonarny jak i w formie online kończyłby się egzaminem oraz wydaniem certyfikatu w przypadku otrzymania pozytywnej oceny.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

1.(…), zwana dalej Wnioskodawcą, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od sierpnia 2017 r. Przedmiotem usług, świadczonych w ramach działalności gospodarczej jest w szczególności nauczanie języków obcych w postaci kursów językowych.

2.Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od (...) 2018 r. z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – według Polskiej Klasyfikacji Działalności 85.59.A: nauka języków obcych. Usługi te, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku VAT jako usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy.

3.Przedmiotem wniosku jest kompleksowa usługa w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego.

4.Dana usługa składa się następujących etapów:

-wstępna ocena poziomu wiedzy kursantów,

-przeprowadzenie kursu, celem którego jest doskonalenie umiejętności w obszarze czterech sprawności językowych: mówienia, słuchania, pisania i czytania na odpowiednim poziomie,

-sprawdzenie poziomu opanowanych kompetencji językowych poprzez egzamin certyfikatowy,

-wydanie certyfikatu, potwierdzającego poziom znajomości języka, opanowanego na kursie.

5.Usługi nauki języków obcych będą świadczone przez Wnioskodawcę osobiście a także przez Zleceniobiorców, z którymi zawierane będą umowy cywilnoprawne.

6.Świadczone przez Wnioskodawcę usługi, będące przedmiotem wniosku, nie stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy lub w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).

7.Wnioskodawca nie posiada statusu jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego.

8.Usługi, będące przedmiotem wniosku, nie będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

9.Usługi, będące przedmiotem wniosku, nie będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 ustawy, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

10.Nabyte w trakcie zajęć związanych z nauką języków obcych, będących przedmiotem wniosku, umiejętności nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

11.Opisane we wniosku usługi, będące przedmiotem wniosku, nie będą stanowiły usługi nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

12.Świadczone ww. usługi w trybie online, nie będą zautomatyzowane, a udział człowieka nie będzie minimalny. Bez udziału człowieka byłoby to niemożliwe.

13.Świadczenie ww. usług online nie będzie możliwe bez wykorzystania technologii informacyjnej, ponieważ zajęcia są prowadzone przez lektora na żywo poprzez platformy typu Skype, Zoom itp.

14.Świadczenie ww. usług online nie będzie możliwe bez możliwości udziału człowieka (na żywo w określonych porach).

15.Usługi online nie będą stanowiły produktu w formie cyfrowej (łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami).

16.Usługi online w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego będą obejmowały przeprowadzenie kursu, celem którego jest doskonalenie umiejętności w obszarze czterech sprawności językowych: mówienia, słuchania, pisania i czytania na odpowiednim poziomie. Program nauczania w trybie online jest identyczny z programem stosowanym w trybie offline.

17.W ramach świadczenia usług, będących przedmiotem wniosku, Wnioskodawca planuje zatrudnić pracowników (lektorów) lub podjąć współpracę z lektorami na podstawie umów cywilnoprawnych, a także świadczyć te usługi osobiście.

18.Lektorzy, prowadzący lekcje będą świadczyć usługi na rzecz Wnioskodawcy.

19.Wnioskodawca współpracuje z lektorami na podstawie umów zlecenie.

20.Działania lektorów obejmą kompleksowe nauczanie języka polskiego jako obcego, skupiające się na kształtowaniu gramatycznych, leksycznych, ortograficznych kompetencji oraz doskonaleniu umiejętności językowych takich jak mówienie, pisanie, rozumienia ze słuchu oraz rozumienia tekstów pisanych. W trakcie trwania kursu, nabywca usługi będzie korzystał z kompleksowego wsparcia w procesie nauczania, obejmującego również ocenę poziomu opanowanej wiedzy poprzez egzamin, który jest ostatnim etapem kursu.

21.Świadczone usługi, będące przedmiotem wniosku, nie stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy lub w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).

22.Stronami umów na świadczenie usług, które są przedmiotem wniosku, będą Zamawiający (Nabywca usług nauki języków obcych) oraz Wykonawca (…).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 7 marca 2024 r.)

Czy kompleksowa usługa nauki języka polskiego, kończąca się egzaminem oraz wydaniem certyfikatu zwolniona jest od podatku VATna podstawie art.43 ust. 1 pkt 28 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 7 marca 2024 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy, kompleksowa usługa nauki języka polskiego poprzez kurs, kończący się egzaminem oraz wydaniem certyfikatu, co stanowi część tego kursu oraz jest ściśle związane z nauką języka polskiego (jako języka obcego), zwolniona jest od podatkuVAT na podstawie art.43 ust. 1 pkt 28 ustawy z 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z treści art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 2 pkt 26 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych – rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r., str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011:

Ust. 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ust. 1 nie ma zastosowania do:

a) usług nadawczych;

b) usług telekomunikacyjnych;

c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f) płyt CD i kaset magnetofonowych;

g) kaset wideo i płyt DVD;

h) gier na płytach CD-ROM;

i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l) hurtowni danych off-line;

m) usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n) usług centrum wsparcia telefonicznego;

o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q-s) (uchylone);

t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika II do rozporządzenia 282/2011 Dyrektywy 2006/112/WE Rady wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.

Dyrektywa 2006/112/WE stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.

Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy, będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.

W świetle definicji zawartej w ww. rozporządzeniu nr 282/2011, jak również wskazanych w nim katalogów usług elektronicznych oraz usług wyłączonych z tej kategorii, a także mając na uwadze opis sprawy, należy stwierdzić, że świadczone przez Panią osobiście oraz zatrudnionych lektorów, usługi nauki języka polskiego (jako języka obcego), za pośrednictwem komunikatora internetowego (online), nie stanowią usług elektronicznych spełniających kryteria wskazane w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

‒ oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Z kolei, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c) finansowane w całości ze środków publicznych

‒ oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosowanie zwolnień od podatku od towarów i usług ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od (...) 2018 r. z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – według Polskiej Klasyfikacji Działalności 85.59.A: nauka języków obcych. Przedmiotem wniosku jest kompleksowa usługa w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego. Dana usługa składa się następujących etapów: wstępna ocena poziomu wiedzy kursantów, przeprowadzenie kursu, celem którego jest doskonalenie umiejętności w obszarze czterech sprawności językowych: mówienia, słuchania, pisania i czytania na odpowiednim poziomie, sprawdzenie poziomu opanowanych kompetencji językowych poprzez egzamin certyfikatowy, wydanie certyfikatu, potwierdzającego poziom znajomości języka, opanowanego na kursie. Usługi nauki języków obcych będą świadczone przez Panią osobiście a także przez Zleceniobiorców, z którymi zawierane będą umowy cywilnoprawne. Świadczone przez Panią usługi, będące przedmiotem wniosku, nie stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy lub w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy. Nie posiada Pani statusu jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego. Usługi, będące przedmiotem wniosku, nie będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Usługi, będące przedmiotem wniosku, nie będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w pkt 26 ustawy, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Nabyte w trakcie zajęć związanych z nauką języków obcych, będących przedmiotem wniosku, umiejętności nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Opisane we wniosku usługi, będące przedmiotem wniosku, nie będą stanowiły usługi nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli. Świadczone ww. usługi w trybie online, nie będą zautomatyzowane, a udział człowieka nie będzie minimalny. Bez udziału człowieka byłoby to niemożliwe. Świadczenie ww. usług online nie będzie możliwe bez wykorzystania technologii informacyjnej, ponieważ zajęcia są prowadzone przez lektora na żywo poprzez platformy typu Skype, Zoom itp. Świadczenie ww. usług online nie będzie możliwe bez możliwości udziału człowieka (na żywo w określonych porach). Usługi online nie będą stanowiły produkty w formie cyfrowej (łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami). Usługi online w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego będą obejmowały przeprowadzenie kursu, celem którego jest doskonalenie umiejętności w obszarze czterech sprawności językowych: mówienia, słuchania, pisania i czytania na odpowiednim poziomie. Program nauczania w trybie online jest identyczny z programem stosowanym w trybie offline. W ramach świadczenia usług, będących przedmiotem wniosku, Wnioskodawca planuje zatrudnić pracowników (lektorów) lub podjąć współpracę z lektorami na podstawie umów zlecenie, a także świadczyć te usługi osobiście. Lektorzy, prowadzący lekcje będą świadczyć usługi na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca współpracuje z lektorami na podstawie umów zlecenia. Działania lektorów obejmą kompleksowe nauczanie języka polskiego jako obcego, skupiające się na kształtowaniu gramatycznych, leksycznych, ortograficznych kompetencji oraz doskonaleniu umiejętności językowych takich jak mówienie, pisanie, rozumienia ze słuchu oraz rozumienia tekstów pisanych. W trakcie trwania kursu, nabywca usługi będzie korzystał z kompleksowego wsparcia w procesie nauczania, obejmującego również ocenę poziomu opanowanej wiedzy poprzez egzamin, który jest ostatnim etapem kursu. Stronami umów na świadczenie usług, które są przedmiotem wniosku, będą Zamawiający (Nabywca usług nauki języków obcych) oraz Wykonawca (…). Nabywcą usług nauki języków obcych będą osoby fizyczne.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy kompleksowa usługa nauki języka polskiego (jako języka obcego), kończąca się egzaminem oraz wydaniem certyfikatu będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art.43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, wskazania wymaga, że zawarte w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych. Skutkiem powyższego z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych. Warto zwrócić uwagę, że przytoczony przepis nie precyzuje, jakich języków obcych dotyczy zwolnienie, przez co wskazuje na ich szeroki katalog. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy obejmuje jednak usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy.

Zatem w pierwszej kolejności zbadania wymaga, czy usługi nauczania języka polskiego (jako obcego), prowadzone przez Panią oraz zatrudnionych przez Panią na podstawie umowy zlecenie lektorów, nie stanowią usług wymienionych w tych punktach.

W konsekwencji, dla oceny tego, czy usługi nauczania języka obcego (jako obcego), prowadzone przez Panią osobiście i przez zatrudnionych lektorów, są zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

-czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub

-czy są to usługi w zakresie kształcenia świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze lub

-czy są to usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli lub

-czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub

-czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub

-czy szkolenia finansowane są w całości ze środków publicznych.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego pozwala na stwierdzenie, że w odniesieniu do ww. usług nie może Pani korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy świadczone przez Panią usługi, będące przedmiotem wniosku, nie stanowią usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy lub w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy. Nie posiada Pani statusu jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego.

W opisanym przypadku nie znajduje również zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, gdyż wskazała Pani, że opisane we wniosku usługi, będące przedmiotem wniosku, nie będą stanowiły usługi nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Ponadto, świadczone przez Panią oraz zatrudnionych przez Panią lektorów usługi nauki języka polskiego (jako obcego) nie będą korzystały również ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ponieważ w opisie sprawy wskazała Pani, że usługi, będące przedmiotem wniosku, nie będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w pkt 26 ustawy, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Nabyte w trakcie zajęć związanych z nauką języków obcych, będących przedmiotem wniosku, umiejętności nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Zatem, przedmiotowe usługi nauczania języka polskiego (jako obcego), prowadzone przez Panią osobiście oraz zatrudnionych przez Panią lektorów, nie stanowią usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy.

Skoro zatem wykluczono zastosowanie zwolnienia od podatku dla przedmiotowych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy, to należy przeanalizować czy do usług nauczania języka polskiego (jako obcego), prowadzonych przez Panią osobiście oraz zatrudnionych przez Panią lektorów, znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania określone w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, przedmiotem wniosku jest kompleksowa usługa w zakresie nauczania języka polskiego (jako obcego). Dana usługa składa się następujących etapów: wstępna ocena poziomu wiedzy kursantów, przeprowadzenie kursu, celem którego jest doskonalenie umiejętności w obszarze czterech sprawności językowych: mówienia, słuchania, pisania i czytania na odpowiednim poziomie, sprawdzenie poziomu opanowanych kompetencji językowych poprzez egzamin certyfikatowy, wydanie certyfikatu, potwierdzającego poziom znajomości języka, opanowanego na kursie. Ponadto, w lipcu 2022 r. uzyskała Pani od Ministra Edukacji i Nauki uprawnienie do organizowania egzaminów z języka polskiego, jako obcego, w tym w grupach, dostosowanych do potrzeb dzieci i młodzieży. W związku z nabyciem ww. uprawnień planuje Pani wprowadzić do sprzedaży kurs języka polskiego jako obcego, który kończy się egzaminem oraz wydaniem certyfikatu, potwierdzającego znajomość języka polskiego na pewnym poziomie w zależności od kursu, stanowiące część kursu języka obcego w zakresie dydaktyki języków obcych.

Zatem, skoro świadczone przez Panią osobiście oraz przez zatrudnionych przez Panią lektorów, usługi nauki języka polskiego (jako obcego) są usługami nauczania języków obcych, to tym samym spełnione zostały warunki dla zastosowania dla tych usług zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Ww. zwolnienie ma zastosowanie zarówno do usług świadczonych stacjonarnie oraz za pośrednictwem komunikatora internetowego (online).

W związku z tym, świadczone przez Panią osobiście oraz przez zatrudnionych przez Panią lektorów ww. usługi nauczania języka polskiego (jako obcego) stacjonarnie oraz w formie zdalnej (online), za pośrednictwem komunikatora internetowego, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Podsumowując, kompleksowa usługa nauki języka polskiego (jako obcego), kończąca się egzaminem oraz wydaniem certyfikatu będzie zwolniona od podatku VATna podstawieart. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Tym samym, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Interpretację indywidualną wydano w oparciu o informacje, że przedmiotem wniosku jest kompleksowa usługa w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego,kończąca się egzaminem oraz wydaniem certyfikatu. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie nabytych towarów i usług do czynności innych niż opodatkowane podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności dotyczy to kompleksowości świadczonych przez Panią usług, gdyż nie zadano w tym zakresie pytania a informacje te stanowiły element przedstawionego opisu sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00