Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 7 maja 2019 r., sygn. I SA/Bd 181/19

Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Jarosław Szulc Sędziowie: sędzia WSA Mirella Łent (spr.) sędzia WSA Tomasz Wójcik Protokolant: starszy sekretarz sądowy Stanisława Majkut po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 07 maja 2019 r. sprawy ze skargi G. N. na interpretację indywidualną Inne z dnia [...] stycznia 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług. oddala skargę

Uzasadnienie

W złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i jego uzupełnieniu Gmina (dalej: wnioskodawca) podała, że realizuje/będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. "Demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Nakło nad Notecią" (dalej: "zadanie"). Zadanie polega na demontażu, zebraniu i utylizacji przez Gminę wyrobów zawierających azbest z obiektów budowlanych stanowiących własność mieszkańców i przedsiębiorców z Gminy, którzy zgłosili/zgłoszą Gminie zainteresowanie udziałem w ww. zadaniu. Gmina nabyła/nabędzie ww. usługi usuwania azbestu od wyspecjalizowanej firmy zajmującej się usuwaniem tego typu odpadów i posiadającej przewidziane przepisami prawa stosowne uprawnienia (dalej: "wykonawca"). Z tytułu nabycia przedmiotowych usług Gmina otrzymała/otrzyma od wykonawcy faktury VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym (na fakturach tych będą wskazane dane Gminy jako nabywcy). Z treści umów, jakie Gmina zawarła/zawrze z właścicielami nieruchomości (dalej: "właściciele" lub "mieszkańcy") wynika, że partycypują/będą oni partycypowali w kosztach usuwania azbestu z nieruchomości stanowiących ich własność (dalej: "umowy"). Zgodnie z zapisami umów, mieszkańcy zobowiązali się/zobowiążą się do uiszczenia na rzecz Gminy kwoty stanowiącej 30% kosztów usługi usuwania azbestu brutto, jaka została/zostanie wykonana na terenie nieruchomości stanowiących ich własność przez wykonawcę. Pozostała część wydatków Gminy związanych z realizacją ww. przedsięwzięcia została/zostanie pokryta ze środków własnych Gminy i dotacji uzyskanej przez Gminę (w wysokości 70% kosztów kwalifikowanych zadania) z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu (dalej: "WFOŚiGW"). Wezwanie mieszkańców do uiszczenia należności wynikającej z umów z tytułu usunięcia azbestu nastąpi po zakończeniu i odbiorze robót oraz doręczeniu do Gminy przez wykonawcę zestawienia przedstawiającego podział kosztów zadania na poszczególnych mieszkańców. Z otrzymanej przez Gminę klasyfikacji statystycznej wynika, że usługi polegające na wykonaniu demontażu wyrobów zawierających azbest z budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz ich transporcie na składowisko odpadów w celu unieszkodliwiania mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 39.00.14.0 "Usługi związane z przywróceniem pierwotnego stanu budynków lub budowli." Natomiast dla celów podatkowych ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 39.00.14.0 "Usługi związane z odkażaniem budynków". Dodatkowo Gmina wskazała, że realizacja zadania należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017r., poz. 1875, ze zm.), dalej: "u.s.g." obejmujących m.in. sprawy ochrony środowiska oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00