Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego rok 2016 poz. 4877

Uchwała nr XXIV/323/16 Rady Miasta Knurów

z dnia 21 września 2016r.

w sprawie zmiany Uchwały Nr XLIX/721/14 Rady Miasta Knurów z dnia 17 września 2014 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania terminu spłaty oraz rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Knurów lub jej jednostkom podległym oraz warunków dopuszczalności pomocy publicznej i wskazania organu lub osoby uprawnionej do udzielania tych ulg


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jedn. tekst Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240)
Rada Miasta Knurów
uchwala:
§ 1. Uchwała ma zastosowanie do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom podległym.
§ 2. 1. Należność pieniężna może zostać umorzona w całości lub w części jeżeli:
1) osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, nie przedstawiające wartości handlowej;
2) osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
4) należności nie ściągnięto w toku zakończonego postępowania upadłościowego lub układowego,
5) nie można ustalić osoby dłużnika, miejsca jego zameldowania, zamieszkania lub siedziby,
6) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;
7) zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny.
2. W przypadku, gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby należności, o których mowa w ust. 1 mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umarzania, o których mowa w ust. 1 są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych.
3. Umorzenie należności pieniężnej, o której mowa w ust. 1 pkt 1-6 może nastąpić z urzędu lub na wniosek dłużnika.
4. Umorzenie należności pieniężnej, o której mowa w ust. 1 pkt 7 może nastąpić jedynie na wniosek dłużnika.
§ 3. 1. Na wniosek dłużnika:
1) mogą zostać odroczone terminy spłaty całości lub części należności,
2) płatność całości lub części należności może zostać rozłożona na raty
- w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika i przy uwzględnieniu intersu Gminy.
2. Od należności, której termin zapłaty odroczono lub rozłożono na raty nie pobiera się odsetek za zwłokę za okres od wystąpienia z wnioskiem do upływu terminów zapłaty określonych w decyzji.
3. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie albo w pełnej wysokości ustalonych rat, pozostała do spłaty należność staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi odsetkami za zwłokę, w tym również z odsetkami, o których mowa w ust. 2.
§ 4. 1. Dłużnik jest zobowiązany do wniosku, o którym mowa w § 3 dołączyć:
1) osoby fizyczne - zeznanie podatkowe za ostatni rok - PIT,
2) osoby prawne (jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej) - bilans i rachunek zysków i strat za ostatni rok podatkowy.
2. Okres odroczenia terminu nie może być dłuższy niż:
1) dla należności ubocznych objętych wyrokiem sądowym lub nakazem zapłaty - 96 miesięcy,
2) dla pozostałych należności - 12 miesięcy.
3. Okres spłaty należności rozłożonej na raty nie może być dłuższy niż:
1) przy należnościach do kwoty 10.000 zł - 24 miesiące,
2) przy należnościach powyżej kwoty 10.000 zł - 36 miesięcy,
3) przy należnościach objętych wyrokiem sądowym - 96 miesięcy.
§ 5. 1. Umorzenie zaległych należności oraz odroczenie terminu zapłaty należności lub rozłożenie na raty następuje:
1) na wniosek dłużnika na podstawie przepisów prawa cywilnego oraz decyzji nie mającej charakteru decyzji administracyjnej na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej gminy lub kierownika komórki organizacyjnej Urzędu Miasta,
2) z urzędu na podstawie decyzji nie mającej charakteru decyzji administracyjnej na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej gminy lub kierownika komórki organizacyjnej Urzędu Miasta.
2. W przypadku umarzania należności kierownik jednostki organizacyjnej gminy lub kierownik komórki organizacyjnej Urzędu Miasta przedstawia Prezydentowi Miasta, po zbadaniu okoliczności faktycznych pisemny wniosek po uprzednim uzyskaniu pozytywnej opinii:
1) właściwej komisji Rady Miasta do spraw budżetu w stosunku do należności do kwoty: 50.000 zł,
2) Rady Miasta w stosunku do należności przewyższających kwotę: 50.000 zł.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lub decyzja, o której mowa w ust. 1 pkt 2 powinien zawierać:
1) nazwę firmy dłużnika, w przypadkach osoby fizycznej dane osobowe dłużnika,
2) określenie rodzaju wierzytelności będącej przedmiotem wniosku,
3) wartość kwotową wnioskowanego umorzenia,
4) określenie czasookresu zadłużenia,
5) uzasadnienie sytuacji finansowej dłużnika, która uprawdopodobni niemożność spłaty wierzytelności.
§ 6. Do umarzania, odraczania terminów lub rozkładania na raty spłaty należności są uprawnieni:
1) Prezydent Miasta w stosunku do należności przypadających jednostce samorządu terytorialnego, Urzędowi Miasta oraz pozostałym jednostkom budżetowym i zakładom budżetowym, z wyłączeniem zakresu określonego w punkcie 2.
2) Kierownik zakładu budżetowego do należności pobieranych przez ten zakład w zakresie rozkładania na raty i odraczania terminu zapłaty.
§ 7. 1. Umorzenie należności pieniężnych, o których mowa w § 2 ust. 1 oraz inne ulgi, o których mowa w § 3, a dotyczące przedsiębiorców, niezależnie od formy ich prawnej działalności oraz sposobu finansowania, stanowią pomoc w ramach zasady de minimis, których udzielanie będzie następować zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. U. WE L Nr 379 z dnia 28.12.2006 r.).
2. Wraz z wnioskiem o zastosowanie ulg, o których mowa w ust. 1, zobowiązuje się przedsiebiorców do złożenia Prezydentowi Miasta Knurów lub kierownikowi jednostki organizacyjnej gminy, następujących dokumentów:
a) zaświadczeń o pomocy de minimis, otrzymanych w roku, w którym dany podmiot ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, w formie określonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołóstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 354), a w przypadku korekt przedłożonych zaświadczeń o pomocy de minimis wynikających ze zmian faktycznych wartości udzielonych pomocy de minimis (względem wartości wskazanych w zaświadczeniach) podmiot obowiązany jest w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia tego faktu poinformować o tym Prezydenta Miasta Knurów lub kierownika właściwej jednostki, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie,
b) oświadczenia o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis,
c) informacji o każdej innej pomocy publicznej, jaką podmiot otrzymał, dotyczącej tych samych kosztów kwalifikowanych, na które udzielana jest pomoc na podstawie niniejszej uchwały, na formularzu przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy (Dz. U. Nr 61, poz. 413),
d) informacji lub dokumentów obrazujących sytuację ekonomiczną przedsiębiorcy, bądź oświadczenie przedsiębiorcy, iż nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiebiorstw (Dz. Urz. UE C Nr 244 z dnia 01.10.2004 r.), a tym samym o nie spełnianiu kryteriów określonych w pkt 9-11 ww. Wytycznych na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
3. Przedsiębiorca, który wprowadził w błąd organ lub osobę wyznaczoną niniejszą uchwałą do udzielania ulgi, traci prawo do niej za cały okres przez jaki z niej korzystał, jednocześnie jest zobowiązany do niezwłocznego dokonania zwrotu kwoty otrzymanej pomocy.
§ 8. Organ może cofnąć decyzję, o której mowa w § 5 ust. 1 o umorzeniu lub udzieleniu ulg w spłacaniu należności jeżeli wyjdzie na jaw, że dowody na podstawie których umorzono lub udzielono ulg w jej spłacaniu okazały się fałszywe bądź, że decyzja została wydana w wyniku przestępstwa albo, że dłużnik wprowadził ten organ w błąd co do okoliczności, które stanowiły podstawę decyzji.
§ 9. Traci moc Uchwała Nr VI/91/2007 Rady Miasta Knurów z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie określenia zasad umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy i Urzędu Miasta z tytułu należności pieniężnych oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności jak również wskazania organów do tego uprawnionych z późn. zm.
§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.
§ 11. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego i wchodzi w życie w ciągu 14 dni od jej ogłoszenia.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00