Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2016 poz. 7686

Uchwała nr XXXI/238/2016 Rady Miejskiej w Płońsku

z dnia 22 sierpnia 2016r.

w sprawie: uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Płońsk

Na podstawie art. 4 ust.1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz 250) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz 446) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Płońsku, Rada Miejska w Płońsku uchwala co nastepuje:

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Płońsk w brzmieniu załącznika do uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Płońsk.

§ 3. Traci moc uchwała Nr XXXV/309/2012 Rady Miejskiej w Płońsku z dnia 20 grudnia 2012 r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Płońsk zmieniona uchwałą Nr XL/348/2013 Rady Miejskiej w Płońsku z dnia 18 kwietnia 2013 r.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej w Płońsku


Henryk Zienkiewicz

Sporządził

(podpis/data)

Sprawdził (podpis/data)

Pod względem merytorycznym/
formalno-rachunkowym*

Sekretarz Miasta

Pod względem prawnym


Załącznik do Uchwały Nr ....................
Rady Miejskiej w Płońsku
z dnia....................2016 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku
na terenie Gminy Miasto Płońsk

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Płońsk a w szczególności dotyczące:

1. wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

1) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów,zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,odpadów budowlanych i odpadów zielonych,

2) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

3) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2. rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

3. częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4. innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

5. obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6. wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7. wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250)

2) właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;

a) na terenie budowy wykonywanie obowiązków właściciela nieruchomości należy do wykonawcy robót budowlanych;

b) na drogach publicznych obowiązki utrzymania czystości i porządku, pozbywania się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej należy do zarządcy dróg;

3) nieruchomość niezamieszkała - rozumie się inne nieruchomości niż zamieszkałe znajdujące się na terenie Gminy Miasto Płońsk;

4) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

5) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady, powstające w gospodarstwach domowych, które nawet po rozdrobnieniu ze względu na swoje rozmiary, masę lub obowiązujące w tym zakresie przepisy, nie mogą być swobodnie umieszczane w typowych pojemnikach na odpady komunalne np. stare meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, w tym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, deski, materace itp.;

6) odpadach zielonych - zgodnie z treścią art.3 ust. 3 pkt 8 ustawy o odpadach, rozumie się przez to stanowiące części roślin, odpady komunalne pochodzące z pielęgnacji terenów zieleni oraz targowisk, z wyjątkiem odpadów pochodzących z czyszczenia ulic i placów;

7) odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i aluminium, wymienionych w KPGO pośród strumieni składających się na odpady komunalne, zgodnie z art. 3 ust.3 pkt1 ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych;

8) odpadach budowlano - remontowych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów, rozbiórek lub budowy obiektów budowlanych;

9) odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych
w rozumieniu ustawy o odpadach, wytwarzane w gospodarstwach domowych, np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki: farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowań po środkach ochrony roślin i nawozach oraz opakowania po aerozolach;

10) nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

11) stacjach zlewnych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;

12) zbiornikach bezodpływowych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania;

13) punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) - należy rozumieć w znaczeniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2016 r. poz.250) z tym, że punkty te mogą być stacjonarne i mobilne;

14) harmonogramie - należy przez to rozumieć plan odbioru przez Wykonawcę odpadów komunalnych zgromadzonych na terenie nieruchomości;

15) przedsiębiorcy - podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz prowadzący działalność w zakresie wymienionym w art. 7 ustawy, na którą konieczne jest uzyskanie zezwolenia;

16) chodniku - przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości;

17) zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza (art. 4 ust. 17 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt - Dz. U. z 2013 r., poz. 856)

18) zwierzętach bezdomnych - rozumie się przez to zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały (art. 4 ust. 16 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt - Dz. U. z 2013 r., poz.856);


Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania na ich terenie porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno- higienicznego nieruchomości poprzez: prowadzenie selektywnej zbiórki obejmującej następujące frakcje odpadów:

a) odpady zielone ,

b) papier i tektura (w tym odpady opakowaniowe, gazety itd.),

c) odpady opakowaniowe ze szkła w podziale na szkło bezbarwne i kolorowe,

d) tworzywa sztuczne i metale,

e) opakowania wielomateriałowe.

f) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

g) odpady budowlano-remontowe,

h) zużyte baterie i akumulatory,

i) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

j) przeterminowane leki,

k) chemikalia (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe itd.),

l) tekstylia,

2. Powstające na terenie nieruchomości odpady komunalne, w tym powstające
w gospodarstwach domowych, przed ich zgromadzeniem w pojemnikach na odpady na terenie nieruchomości, należy poddać segregacji. Przyjmuje się kontynuację sposobu selektywnego zbierania odpadów poprzez:

a) zbieranie selektywne u źródła w zabudowie jednorodzinnej,

b) pojemniki na poszczególne rodzaje odpadów w zabudowie wielorodzinnej,

c) punkty selektywnego zbierania odpadów oraz miejsca zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

3. Wyselekcjonowane frakcje odpadów komunalnych, nadające się do odzysku i dalszego wykorzystania (papier, tektura, metale, tworzywa sztuczne, szkło bezbarwne, szkło kolorowe, odpady zielone) należy umieszczać odrębnie w przeznaczonych do tego celu i oznakowanych specjalnie pojemnikach do segregacyjnej zbiórki odpadów komunalnych rozmieszczonych na terenie miasta Płońsk, a na terenach o zabudowie jednorodzinnej w oznakowanych workach foliowych.

4. Zabrania się umieszczania wymieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach do segregacyjnej zbiórki surowców wtórnych oraz odpadów innych niż rodzaj frakcji opisanej na pojemniku.

5. Na terenach nieruchomości o zabudowie jednorodzinnej odpady kuchenne i odpady zielone można poddać procesowi kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu.

6. Odpady roślinne powstające na terenie nieruchomości w wyniku pielęgnacji zieleni (usunięte chwasty, wygrabione liście, skoszona trawa, wycięte gałęzie drzew, przycięte krzewy), w przypadku braku możliwości ich kompostowania na miejscu przez właściciela nieruchomości, podlegają segregacji.

7. Odpady niebezpieczne znajdujące się w odpadach komunalnych gospodarstw domowych (baterie
i akumulatory, lakiery, farby, świetlówki) należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych. Odpady te należy przekazać do punktów ich zbiórki.

8. Odpady wielkogabarytowe (meble, wymienione drzwi itp.) należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych w pobliżu pojemników na odpady komunalne w terminach wyznaczonych harmonogramem odbioru odpadów komunalnych.

9. Odpady z remontów nieruchomości należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych, wyłącznie w kontenerach przeznaczonych do wywozu gruzu.

10. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeńz chodników, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.

11. Obowiązek oczyszczania chodnika ze śniegu i lodu winien być zrealizowany poprzez odgarnięcie śniegu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań mających na celu likwidację śliskości chodnika.

12. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię lub zieleń przyuliczną. Śnieg i lód należy składować w obrębie krawężnika przy chodniku.

13. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do systematycznego sprzątania terenu nieruchomości,
a w szczególności dojść do budynków, punktów gromadzenia odpadów.

14. Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z przystanków komunikacyjnych oraz dróg publicznych należy gromadzić poza terenem przystanku komunikacyjnego w sposób nie utrudniający zatrzymywania się pojazdów oraz wsiadania i wysiadania pasażerów.

15. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do bezzwłocznego usuwania nawisów (sopli)
z okapów, rynien i innych części nieruchomości.

16. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania ze ścian budynków, ogrodzeń
i innych obiektów ogłoszeń plakatów, napisów umieszczonych bez zachowania trybu przewidzianego przepisami prawa.

17. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania nieruchomości niezabudowanych w stanie wolnym od zachwaszczeń.

18. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania w stanie nie utrudniającym bezpiecznego korzystania z pasa drogowego nieruchomości zadrzewionych położonych wzdłuż ciągów komunikacyjnych.

19. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzenia powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego,

2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji.

20. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,

2) że naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw,

3) że naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

Rozdział 3.
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemnikówi ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 4. 1. Gmina Miasto Płońsk ma obowiązek wyposażyć nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe w szczelne, zamykane, o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające obowiązującym normom pojemniki do zbierania odpadów komunalnych, o pojemnościach zapewniających zbieranie wszystkich odpadów z terenu nieruchomości przez okres między kolejnymi wywozami, jednak nie mniejszych niż 120 litrów.

2. Przy określaniu miejsc usytuowania pojemników właściciel nieruchomości zobowiązany jest uwzględniać przepisy prawa budowlanego oraz gwarantować dostęp dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady.

3. W przypadku, gdy niemożliwym jest wyznaczenie odpowiedniego miejsca dla usytuowania pojemników na terenie własnej nieruchomości, właściciel zobowiązany jest do ich ustawienia na terenie innej nieruchomości,za zgodą jej właściciela i na zasadach z nim uzgodnionych.

4. Na terenie nieruchomości odpady zbierane selektywnie, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 lit. a - e, na których nie ma możliwości ustawienia pojemników do zbierania odpadów, dopuszcza się stosowanie worków.

§ 5. 1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

1) pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych odpowiadające polskim normom PN-EN 840
o pojemności: 120, 240, 1100 l, 6,5 m3,

2) kosze uliczne na odpady komunalne zmieszane o pojemności 30 do 120 l,

2. Odpady zbierane selektywnie, o których mowa w § 3 ust. 1 lit. a - e, zbierane są w szczelnych pojemnikach lub workach o minimalnej pojemności 120 litrów, o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające obowiązującym normom, o pojemnościach zapewniających zbieranie wszystkich odpadów z terenu nieruchomości przez okres między kolejnymi odbiorami, w następujący sposób:

1) na terenie nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w zabudowie jednorodzinnej:

a) papier i tektura, opakowania z papieru i tektury zbierane są w pojemnikach lub workach koloru niebieskiego oznakowanych napisem "PAPIER",

b) tworzywa sztuczne, opakowania z tworzyw sztucznych, metale, opakowania z metali oraz opakowania wielomateriałowe zbierane są w pojemnikach lub workach koloru żółtego oznakowanych napisem "METALE, TWORZYWA SZTUCZNE",

c) szkło bezbarwne oraz opakowania ze szkła bezbarwnego zbierane są w pojemnikach lub workach koloru białego oznakowanych napisem "SZKŁO BEZBARWNE",

d) szkło kolorowe oraz opakowania ze szkła kolorowego zbierane są w pojemnikach lub workach koloru zielonego oznakowanych napisem "SZKŁO KOLOROWE",

e) odpady zielone zbierane są w pojemnikach lub workach koloru brązowego oznakowanych napisem "ODPADY ZIELONE",

f) pozostałe po segregacji odpady zbierane są w pojemnikach lub workach oznakowanych napisem "ODPADY ZMIESZANE",

2) na terenie nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w zabudowie wielorodzinnej:

a) papier i tektura, opakowania z papieru i tektury zbierane są w pojemnikach lub workach koloru niebieskiego oznakowanych napisem "PAPIER",

b) tworzywa sztuczne, opakowania z tworzyw sztucznych, metale, opakowania z metali oraz opakowania wielomateriałowe zbierane są w pojemnikach lub workach koloru żółtego oznakowanych napisem "METALE, TWORZYWA SZTUCZNE",

c) szkło bezbarwne oraz opakowania ze szkła bezbarwnego zbierane są w pojemnikach lub workach koloru białego oznakowanych napisem "SZKŁO BEZBARWNE",

d) szkło kolorowe oraz opakowania ze szkła kolorowego zbierane są w pojemnikach lub workach koloru zielonego oznakowanych napisem "SZKŁO KOLOROWE",

e) odpady zielone zbierane są w pojemnikach lub workach koloru brązowego oznakowanych napisem "ODPADY ZIELONE",

f) pozostałe po segregacji odpady zbierane są w pojemnikach lub workach oznakowanych napisem "ODPADY ZMIESZANE",

3) na terenie nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:

a) papier i tektura, opakowania z papieru i tektury zbierane są w pojemnikach lub workach koloru niebieskiego oznakowanych napisem "PAPIER",

b) tworzywa sztuczne, opakowania z tworzyw sztucznych, metale, opakowania z metali oraz opakowania wielomateriałowe zbierane są w pojemnikach lub workach koloru żółtego oznakowanych napisem "METALE, TWORZYWA SZTUCZNE",

c) szkło bezbarwne oraz opakowania ze szkła bezbarwnego zbierane są w pojemnikach lub workach koloru białego oznakowanych napisem "SZKŁO BEZBARWNE",

d) szkło kolorowe oraz opakowania ze szkła kolorowego zbierane są w pojemnikach lub workach koloru zielonego oznakowanych napisem "SZKŁO KOLOROWE",

e) odpady zielone zbierane są w pojemnikach lub workach koloru brązowego oznakowanych napisem "ODPADY ZIELONE".

f) pozostałe po segregacji odpady zbierane są w pojemnikach lub workach oznakowanych napisem "ODPADY ZMIESZANE",

3. Właściciel nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, przy jej wyposażaniu
w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, uwzględnia indywidualne potrzeby oraz:

1) średnią ilość odpadów komunalnych zmieszanych wytwarzanych w gospodarstwach domowych przypadającą na 1 mieszkańca na poziomie 30 l tygodniowo przy selektywnym zbierania odpadów komunalnych oraz 50 l tygodniowo przy braku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów,

2) liczbę osób korzystających z pojemników, stanowiących wyposażenie nieruchomości,

3) częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości.

4. Właściciel nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, przy jej wyposażaniu w pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, uwzględnia średnią tygodniową ilość odpadów komunalnych wytwarzanych w innych źródłach wynoszącą:

1) w szkołach wszelkiego typu - 3 l na każdego ucznia, studenta i pracownika,

2) w żłobkach i przedszkolach - 3 l na każde dziecko i pracownika,

3) w lokalach handlowych - 50 l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej lokalu,

4) w lokalach gastronomicznych - 20 l na każde miejsce konsumpcyjne,

5) w domach opieki, koszarach, szpitalach, internatach, hotelach, pensjonatach itp. - 20 l na jedno łóżko,

6) w ulicznych punktach konsumpcji - 80 l na punkt,

7) na terenie rodzinnych ogrodów działkowych - 20 l na każdą działkę w okresie od
1 marca do 31 października każdego roku i 5 l poza tym okresem,

8) w zakładach rzemieślniczych, produkcyjnych i usługowych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - 120 l na 10 pracowników.

5. Właściciel jest odpowiedzialny za bieżące utrzymywanie pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym właściciel nieruchomości realizuje poprzez:

1) wrzucanie odpadów do pojemników o określonym przeznaczeniu zgodnie z ich przeznaczeniem,

2) domykanie pojemników wyposażonych w klapy w celu zabezpieczenia przed dostępem wód opadowych,

3) czyszczenie preparatami usuwającymi drobnoustroje, owady oraz nieprzyjemne zapachy,

4) niedopuszczanie do przeciążania pojemników.

6. Na drogach i w miejscach publicznych odpady gromadzi się w koszach ulicznych. Zabrania się wrzucania do koszy ulicznych odpadów pochodzących z gospodarstw domowych, rodzinnych ogrodów działkowych oraz będących wynikiem prowadzenia działalności handlowej, produkcyjnej bądź usługowej.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 6. 1. Ustala się następującą częstotliwość usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości:

1) z pojemników segregacyjnej zbiórki surowców wtórnych, z koszy w miejscach publicznych oraz zbiorników bezodpływowych, w regularnych odstępach czasu uniemożliwiających rozkład nagromadzonych odpadów i ich przepełnienie,

2) z pojemników na odpady komunalne:

a) dla budynków jednorodzinnych, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,

b) dla budynków użyteczności publicznej i budynków mieszkalnych wielorodzinnych, nie rzadziej niż raz w tygodniu,

c) dla obiektów gastronomii, nie rzadziej niż raz w tygodniu,

d) dla targowisk miejskich, nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu.

3) z worków na surowce wtórne, nie rzadziej niż raz na miesiąc.

2. Wywóz odpadów komunalnych odbywa się na podstawie harmonogramu podanego do publicznej wiadomości.

3. Pojemniki na odpady komunalne w dniu wywozu są wystawiane przed posesję, lub w innych miejscach łatwo dostępnych i oznaczone za pomocą tabliczki " do wywozu".

4. Meble i inne odpady wielkogabarytowe będą odbierane nie rzadziej niż dwa razy w roku,
w terminach podanych w harmonogramie.

5. Meble, odpady wielkogabarytowe, odpady budowlano-remontowe, odpady zielone wymagające zwiększonej częstotliwości wywozu właściciel nieruchomości zobowiązany jest dostarczyć do PSZOK-u.

6. Właściciel nieruchomości może dodatkowo oprócz pojemnika gromadzić odpady komunalne
w oznakowanych workach foliowych.

§ 7. 1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażyć nieruchomość w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych.

2. Odbiór odpadów komunalnych ciekłych ze zbiorników bezodpływowych odbywa się według częstotliwości uzgodnionej z przedsiębiorstwem wywozowym a wynikającą z ilości pobranej wody.

3. Do rozliczenia ilości wyprodukowanych ścieków przyjmuje się 100% ilości pobranej wody.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 8. Odpady komunalne odbierane od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i nieruchomości niezamieszkałych kierowane są do najbliżej położonej Instalacji MBP Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Płońsku Sp. z o.o. zlokalizowanej w Poświętnem lub w przypadku awarii lub innej sytuacji uniemożliwiającej przyjęcie odpadów do instalacji do zastępczej obsługi regionu, wskazanej w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dla Mazowsza.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 9. 1. Właściciele lub opiekunowie psów i innych zwierząt domowych są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego.

2. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do utrzymania tych zwierząt w sposób nie stwarzający uciążliwości (hałas lub odory) dla osób znajdujących się w sąsiednich lokalach lub nieruchomościach.

3. Właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia ludzkiego.

4. Na terenach użytku publicznego psy mogą być wyprowadzone tylko na smyczy, natomiast psy ras uznawanych za agresywne oraz inne psy mogące stanowić zagrożenie dla ludzi, mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu.

5. W przypadku zastosowania odpowiedniego oznakowania nieruchomości przez właściciela nieruchomości zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, placówek handlowych lub gastronomicznych.

6. Właściciel psa zobowiązany jest do jego rejestracji w Urzędzie Miejskim w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w posiadanie psa, a wyrejestrowanie w ciągu dwóch tygodni z podaniem jego przyczyn. Ponadto właściciel psa zobowiązany jest do trwałego oznakowania zwierzęcia przez wszczepienie elektronicznego identyfikatora (mikroczipu) metodą iniekcji podskórnej przez upoważnionego lekarza weterynarii i zarejestrowania go w Centralnym Rejestrze Zwierząt Oznakowanych prowadzonego przez Polskie Towarzystwo Rejestracji i Identyfikacji Zwierząt.

7. Właściciele psów mają obowiązek poddawania ich szczepieniu przeciw wściekliźnie.

§ 10. 1. Właściciele lub opiekunowie psów są zobowiązani do niezwłocznego usuwania spowodowanych przez nie zanieczyszczeń.

2. Zakazuje się wyprowadzenia psów i innych zwierząt domowych na tereny placów zabaw dla dzieci.

3. Właściciele, którzy w nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi psami ponoszą koszty ich schwytania, dowozu do schroniska, utrzymania i ewentualnego leczenia.

§ 11. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie miasta Płońska reguluje odrębna uchwała Rady Miejskiej w Płońsku w sprawie przyjęcia " Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Płońsk".

§ 12. Obowiązek unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych należy do :

1. osób posiadających zwierzęta

2. zarządcy drogi, gdy padłe zwierzę znajduje się na jezdni lub w obrębie pasa drogowego

3. gminy w odniesieniu do pozostałych terenów.

Rozdział 7.
Wymagania utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tymtakże zakazu ich utrzymania na określonych obszarach lubw poszczególnych nieruchomościach.

§ 13. 1. Utrzymanie zwierząt gospodarskich powinno być przeprowadzone w taki sposób, aby nie pogarszało warunków otoczenia, nie powodowało zanieczyszczenia powietrza, ziemi, wody oraz nie spowodowało innych uciążliwości dla nieruchomości sąsiedzkich i osób trzecich z zastrzeżeniem punktu 2.

2. Nie dopuszcza się hodowli z wyłączeniem drobiu i gołębi w obszarze zakreślonym ulicami: ul. Północna,
ul. Młodzieżowa, ul. Kopernika, ul. Płocka, ul. Mazowiecka, ul. Przemysłowa, ul. Wyszogrodzka, ul. Wojska Polskiego, ul. Warszawska, ul. Targowa, ul.19-Stycznia, trasa nr 7, ul. Sienkiewicza, ul. Grunwaldzka.

3. Pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

§ 14. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obiekty, w których stwierdzono występowanie gryzoni. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji dwa razy w roku. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków innych niż wielorodzinne, może być realizowany tylko w miarę potrzeby.

2. Ustala się terminy przeprowadzania deratyzacji:

1) w terminie wiosennym od dnia 1 kwietnia do dnia 30 kwietnia,

2) w terminie jesiennym od dnia 1 września do dnia 30 września.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 15. 1. Kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w Regulaminie podlega karze grzywny na podstawie art.10 ust. 2a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w niniejszym regulaminie toczy się według przepisów Kodeksu Postępowania w Sprawach o Wykroczenia.

Burmistrz Miasta


Andrzej Pietrasik


Uzasadnienie do Uchwały Nr ....................
Rady Miejskiej w Płońsku
z dnia .................... 2016 roku

w sprawie: uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Płońsk

Zgodnie z art. 11 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz 87) z dnia 28 listopada 2014 r. w brzmieniu "dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 4, art.61, art.6n, art.6r ust.3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc na okres na jaki zostały wydane jednak nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy". W świetle powyższego z dniem 31 lipca 2016 r. traci moc podjęta uchwała Nr XXXV/309/2012 Rady Miejskiej w Płońsku z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Płońsk. W związku z powyższym Rada Miejska na podstawie przepisów znowelizowanej ustawy powinna podjąć w tym terminie nową uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Płońsk.

Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Płońsk, w tym wymagania dotyczące: uprzątania błota, śniegu, lodu z części nieruchomości służących do użytku publicznego, mycia i napraw pojazdów poza myjniami i warsztatami naprawczymi, obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe oraz utrzymania zwierząt gospodarskich. Reguluje również system gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych. W Regulaminie odniesiono się do poszczególnych strumieni wytwarzanych odpadów komunalnych, zgodnie z Krajowym Programem Gospodarki Odpadami i Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami. Uchwalając niniejszy Regulamin Gmina Miasto Płońsk tworzy ramy prawne dla systemu zbierania i odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych. W ten sposób Gmina Miasto Płońsk zapewnia objęcie wszystkich mieszkańców Płońska zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych i realizuje swoje obowiązki ustawowe, w szczególności takie jak zapewnienie warunków funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, aby było możliwe ograniczenie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych, osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu.

W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.

Burmistrz Miasta


Andrzej Pietrasik

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00