Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2016 poz. 3684

Uchwała nr XXXII/243/2016 Rady Miejskiej w Uniejowie

z dnia 26 lipca 2016r.

w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Uniejów

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446), art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 250), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Miejska w Uniejowie uchwala, co następuje

§ 1. Przyjmuje się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Uniejów, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Uniejów.

§ 3. Traci moc uchwała Nr XLII/269/2013 Rady Miejskiej w Uniejowie z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Uniejów.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łodzkiego.

Przewodniczący Rady


Janusz Kosmalski


Załącznik do Uchwały Nr XXXII/243/2016
Rady Miejskiej w Uniejowie
z dnia 26 lipca 2016 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY UNIEJÓW

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych na obszarze gminy Uniejów, dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządków na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków, chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i techniczny, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowi deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o właścicielach nieruchomości to rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do zapewnienia czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) zbieranie odpadów komunalnych oraz prowadzenie ich selektywnej zbiórki;

2) wydzielanie ze strumienia odpadów komunalnych, powstających w gospodarstwie domowym przeterminowany leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, zużytych opon oraz odpadów zielonych;

3) wyselekcjonowanie zadeklarowanych frakcji odpadów komunalnych, nadających się do odzysku i dalszego wykorzystania, w tym tworzyw sztucznych, szkła, metali, opakowań wielkomateriałowych odpadów biodegradowalnych makulatury i tekstyliów;

4) dokonywanie dezynfekcji oraz niezbędnych napraw uszkodzonych pojemników na odpady komunalne;

5) przekazywanie zmieszanych oraz zebranych selektywnie odpadów komunalnych uprawnionemu podmiotowi, z którym gmina zawarła stosowną umowę, zgodnie z ustalonym harmonogramem.

2. Właściciele zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

3. Zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować liczbę i pojemność pojemników do liczby mieszkańców oraz częstotliwości odbioru odpadów.

4. Wyselekcjonowane frakcje odpadów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, należy gromadzić w specjalnie do tego celu przeznaczonych workach lub pojemnikach.

§ 4. 1. Nieczystości ciekłe z terenu nieruchomości należy gromadzić w zbiornikach bezodpływowych.

2. Zawartość zbiorników bezodpływowych nie może być używana do użyźniania ogródków przydomowych i trawników, a także nie może być odprowadzana do rowów odwadniających i innych zbiorników wodnych.

§ 5. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są również do:

1) uprzątania niezwłocznie po opadach błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodnika położonego wzdłuż nieruchomości, udostępnionej do użytku publicznego, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą do ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości;

2) usuwania niezwłocznie po opadach błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego, w tym podwórzy, przejść, bram;

3) posypywania piaskiem lub innymi środkami zapobiegającymi śliskości miejsc oblodzonych przeznaczonych do użytku publicznego;

4) niezwłocznego usuwania wszelkich materiałów dostarczanych na terenie nieruchomości (np. materiałów budowlanych, paliw stałych), które w jakikolwiek sposób uniemożliwiają swobodne korzystanie z drogi, przejść oraz chodników;

5) uuwanie sopli oraz nawisów śnieżnych zwisających nad chodnikiem, mogących stanowić zagrożenie dla przechodniów.

2. Usuwanie błota, śniegu, lodu z miejsc publicznych powinno odbywać się poprzez gromadzenie go w miejscu niestwarzającym zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.

§ 6. W zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości zabrania się:

1) oczyszczania chodników poprzez zgarnianie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń na drogę publiczną, spalania odpadów w instalacjach grzewczych budynków mieszkalnych oraz na powierzchni ziemi; dopuszcza się spalanie odpadów z drewna (trocin, wiórów, ścinek), a także korka i kory oraz papieru i tektury, niezawierających substancji niebezpiecznych, impregnatów, folii, itp.;

2) stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska w celu usuwania oblodzenia chodników;

3) indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości.

§ 7. Obowiązek utrzymywania czystości i porządku na drogach publicznych należy do zarządców drogi, w tym:

1) zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w pojemnikach do tego przeznaczonych i utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie porządkowym, sanitarnym i technicznym;

2) pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej.

§ 8. 1. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, obowiązani są do ponoszenia na rzecz Gminy, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec.

2. Stawki opłaty, o której mowa w ust. 1, ustala Rada Miejska w Uniejowie w drodze uchwały.

§ 9. Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, wykonując obowiązki dotyczące pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych zgodnie z przepisami, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystanie z usług wykonywanych przez uprawniony podmiot, poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

§ 10. Mycie pojazdów samochodowych, na terenie gminy, można przeprowadzać poza myjniami, wyłącznie w miejscach dozwolonych (np. na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego), pod warunkiem, że:

1) mycie prowadzone jest na utwardzonych częściach nieruchomości, z użyciem środków ulegających biodegradacji;

2) powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji lub gromadzone w zbiornikach bezodpływowych;

3) powstające ścieki nie są odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi.

§ 11. Naprawy pojazdów mogą być przeprowadzane poza warsztatami samochodowymi w obrębie nieruchomości, jeżeli:

1) nie zakłócają spokoju na sąsiednich działkach;

2) nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleb.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 12. 1. Odpady komunalne na terenie nieruchomości zbiera się w pojemnikach lub workach z folii LDPE.

2. Zmieszane odpady komunalne gromadzi się w zależności od zabudowy w:

1) pojemnikach lub workach 110 - 240 l - w zabudowie jednorodzinnej;

2) pojemnikach lub workach 1100 - 5000 l - w zabudowie wielolokalowej.

3. Selektywnie zbierane odpady gromadzi się w zależności od zabudowy w:

1) pojemnikach lub workach z folii LDPE o pojemności nie większej niż 120 l w zabudowie jednorodzinnej;

2) pojemnikach o pojemności 1100 - 2000 l - w zabudowie wielolokalowej.

4. Odpady, o których mowa w ust. 3, gromadzi się w pojemnikach lub workach oznaczonych kolorem, z przyporządkowanym, w następujących sposób, rodzajem odpadów:

1) opakowania z tworzyw sztucznych, metali, opakowania wielomateriałowe - kolor żółty;

2) makulatura i tekstylia - kolor niebieski;

3) biodegradowalne - kolor brązowy;

4) opakowania szklane - kolor zielony.

5. Zakazuje się umieszczania odpadów w pojemnikach lub workach niezgodnie z ich przeznaczeniem.

6. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, ale są produkowane odpady komunalne, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swoich indywidualnych potrzeb oraz przynajmniej jednomiesięcznego cyklu opróżniania pojemników.

§ 13. Do zbierania odpadów komunalnych na drogach publicznych przeznacza się kosze uliczne o pojemności nie mniejszej niż 35 l.

§ 14. 1. Pojemniki i worki na odpady komunalne należy posadowić w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu odbierającego odpady bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawionego w celu odbioru odpadów zgormadzonych w pojemnikach.

2. Dla miejsca zatrzymania samochodu wywożącego odpady właściciel nieruchomości jest zobowiązany zapewnić swobodny dojazd bez narażenia na szkodę ludzi, budynków i pojazdów.

§ 15. Kosze, o których mowa w §13, umieszcza się na przystankach komunikacji miejskiej, przy drogach publicznych, ciągach pieszych i w parkach.

§ 16. 1. Pojemniki na odpady komunalne, na terenie nieruchomości, utrzymuje się w odpowiednim stanie sanitarnym - pojemnik po opróżnieniu nie powinien wydzielać nieprzyjemnych zapachów.

2. Pojemniki utrzymuje się w dobrym stanie technicznym, wykorzystywane pojemniki nie powinny wykazywać cech uszkodzenia oraz powinny być kompletne.

3. Ograniczenia wynikające z konieczności zachowania zasad bezpieczeństwa i właściwej eksploatacji urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorników bezodpływowych:

1) zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużlu szlamu, substancji toksycznych, żrących, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb oraz odpadów z działalności gospodarczej;

2) zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady jakichkolwiek odpadów.

4. Kosze uliczne utrzymuje się w dobrym stanie technicznym uniemożliwiającym wydostawanie się z nich odpadów np.: pod wpływem czynników zewnętrznych.

§ 17. Organizatorzy imprez masowych wyposażają miejsca, w których się one odbywają, w odpowiednią ilość pojemników lub worków na odpady komunalne.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 18. 1. Odpady komunalne z terenu nieruchomości usuwa się systematycznie zgodnie z harmonogramem odbiorów, ustalonym z prowadzącym działalność, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Zmieszane odpady komunalne odbiera się nie rzadziej niż:

1) dwa razy w miesiącu w zabudowie jednorodzinnej;

2) dwa razy w miesiącu w budynkach wielolokalowych.

3. Wyszczególnione frakcje odpadów zbieranych selektywnie z terenu miasta i gminy Uniejów będzie odbywało się nie rzadziej niż:

1) opakowania z tworzyw sztucznych, szkła, metali, opakowania wielomateriałowe odbiera się nie rzadziej niż:

a) raz w miesiącu w zabudowie jednorodzinnej;

b) dwa razy w miesiącu w budynkach wielolokalowych.

2) odpady ulegające biodegradacji odbiera się nie rzadziej niż:

a) raz w miesiącu w zabudowie jednorodzinnej;

b) dwa razy w miesiącu w budynkach wielolokalowych.

3) papier i tekturę odbiera się nie rzadziej niż:

a) raz na dwa miesiące w zabudowie jednorodzinnej;

b) raz w miesiącu w budynkach wielolokalowych.

§ 19. 1. Właściciel nieruchomości, aby móc prowadzić selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji do własnego kompostownika ma obowiązek zarejestrować go w gminie oraz podpisać oświadczenie, że będzie realizował obowiązek w sposób zgodny z zasadami oraz wykorzystywał uzyskany materiał dla własnych potrzeb. Kompostowanie odpadów nie może stanowić uciążliwości dla sąsiedniej nieruchomości. Kompostownik winien był zlokalizowany zgodnie z wymaganiami §36 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1422).

2. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, ma obowiązek również wypełnić właściciel nieruchomości, który nie posiada kompostownika, a zbierane selektywnie odpady ulegające biodegradacji będzie wykorzystywał dla potrzeb prowadzonego gospodarstwa rolnego.

§ 20. 1. Odbieranie odpadów, o których mowa w §3 ust. 1 pkt 2, odbywa się, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, na bieżąco w punkcie selektywnego zbierania odpadów.

2. W stałym punkcie selektywnego zbierania odpadów przyjmowane będą selektywnie zbierane odpady komunalne takie jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe, zużyte opony, odpady zielone (czyli pochodzące z ogrodów, np. gałęzie, skoszona trawa, liście), papier i tektura, szkło, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale.

3. W mobilnym punkcie selektywnej zbiórki odpadów przyjmowane będą selektywnie zbierane odpady komunalne takie jak: zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe.

4. Odpady, o których mowa w ust. 2, będą odbierane od właścicieli nieruchomości poprzez samodzielne dostarczenie do stacjonarnego punktu selektywnego zbierania odpadów. Odpady, o których mowa w ust. 3, będą odbierane od właścicieli nieruchomości poprzez zbiórkę zorganizowaną 2 razy w roku. Informacje o punkcie oraz terminach zbiórek udostępniane będą na stronie internetowej urzędu oraz na tablicy ogłoszeń urzędu.

5. Odpady stanowiące przeterminowane leki należy wrzucać do pojemników wystawionych w wyznaczonym miejscu w placówkach służby zdrowia, aptekach, itp. Adresy tych placówek będą podawane do publicznej wiadomości w sposób, o którym mowa w ust. 4.

6. Odpady w postaci zużytych baterii i akumulatorów, a także zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego należy przekazywać do punktów uczestniczących w ich zbieraniu. Informacje o punktach podawane będą do publicznej wiadomości w sposób o którym mowa w ust. 4.

7. W ramach stacjonarnego i mobilnego punktu selektywnej zbiórki odpadów będą odbierane odpady rozbiórkowe i budowlane, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót od starosty.

8. W punkcie selektywnego zbierania odpadów nie będą przyjmowane odpady typu azbest, papa oraz styropian.

§ 21. 1. Mieszkańcy gminy oraz osoby przebywające na jej terenie zobowiązani są do korzystania z koszy ulicznych lub zabierania odpadów ze sobą w przypadku ich braku.

2. Częstotliwość opróżniania koszy ulicznych powinna być dostosowana do ilości gromadzonych w nich odpadów.

3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 2, spoczywa na zarządcy drogi.

§ 22. 1. Organizatorzy, o których mowa w §17, są obowiązani do zawarcia umów z podmiotami uprawnionymi na dostarczenie oraz uprzątnięcie dostarczonych pojemników i szaletów.

2. Organizatorzy imprez masowych, zapewniają niezwłoczne usuwanie odpadów po zakończeniu imprezy (włącznie z terenami przyległymi), jeżeli zaistnieje taka potrzeba.

§ 23. 1. Nieczystości ciekłe usuwa się z nieruchomości z częstotliwością gwarantującą, że nie nastąpi przepełnienie zbiorników, skutkujące wypływem nieczystości.

2. W przypadku wcześniejszego zapełnienia zbiornika bezodpływowego istnieje obowiązek zgłoszenia tego faktu przedsiębiorcy, z którym właściciel nieruchomości posiada podpisaną umowę na opróżnianie zbiornika.

3. Usuwanie osadów z przydomowych oczyszczalni ścieków, odbywa się z częstotliwością gwarantującą prawidłową pracę urządzenia.

4. Pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych oraz osadów, o których mowa w ust. 3, odbywa się w oparciu o umowę z podmiotem posiadającym zezwolenie na wykonywanie tych usług oraz dowód uiszczenia opłaty za te usługi.

5. Dojazd do zbiorników bezodpływowych lub do oczyszczalni przydomowych na terenie nieruchomości należy organizować w sposób umożliwiający łatwy dostęp pojazdu przedsiębiorcy.

§ 24. 1. Liczba i pojemność pojemników na odpady komunalne oraz pojemność zbiornika bezodpływowego na gromadzenie nieczystości ciekłych dostosowane są do potrzeb właściciela nieruchomości, w tym liczby mieszkańców zamieszkujących na danej nieruchomości.

2. Eksploatacja i opróżnianie urządzeń, o których mowa w ust. 1 prowadzone jest w sposób gwarantujący spełnienie warunków utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarowania odpadami

§ 25. W oparciu o wojewódzki plan gospodarki odpadami, na terenie Gminy i Miasta Uniejów realizowane będą założenia obejmujące:

1) objęcie zorganizowanym systemem zbierania odpadów komunalnych, w tym zbieraniem selektywnym 100% mieszkańców;

2) zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji unieszkodliwianie przez ich deponowanie na składowiskach;

3) zwiększenie ilości odbieranych odpadów wielkogabarytowych w systemie selektywnego zbierania;

4) minimalizacja wytwarzania odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne oraz zwiększenie ilości tych odpadów przetwarzanych w procesach odzysku i unieszkodliwiania na składowiskach;

5) wyeliminowanie ze strumienia odpadów komunalnych odpadów niebezpiecznych;

6) zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców gminy poprzez prowadzenie kampanii informacyjno-edukacyjnych na temat właściwego postępowania z wytwarzanymi odpadami;

7) tworzenie systemów zbierania opakowań po środkach ochrony roślin;

8) sukcesywne usuwanie wyrobów zawierających azbest w oparciu o inwentaryzację wyrobów zawierających ten materiał na terenie gminy;

9) wyeliminowanie składowania zużytych opon oraz niekontrolowanego procesu ich spalania na powierzchni ziemi poza instalacjami przeznaczonymi do tego celu;

10) usprawnienie systemu selektywnego zbierania odpadów z remontów, budowy i demontażu obiektów budowlanych oraz zwiększenie odzysku tych odpadów;

11) zmniejszenie masy odpadów ulegających biodegradacji na składowiskach odpadów zgodnie z przepisami ochrony środowiska;

12) wykorzystanie odpadów do produkcji kompostu.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytkowania

§ 26. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do zapewnienia ochrony przed zagrożeniem lub uciążliwością tych zwierząt dla innych ludzi poprzez:

1) sprawowanie właściwej opieki nad nimi, a w szczególności nie pozostawianie ich bez nadzoru;

2) zachowanie środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia, życia ludzi i zwierząt, a w szczególności wyprowadzenie psów wyłącznie pod opieką osób będących w stanie opanować psa w momencie rozdrażnienia;

3) prowadzenie psa, w miejscach publicznych, dozwolone jest na smyczy, a psa rasy uznanej za agresywną - na smyczy i w kagańcu;

4) prowadzenie psa bez smyczy dozwolone jest tylko w miejscach mało uczęszczanych, pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem;

5) zwolnienie z uwięzi psa bez kagańca jest dozwolone wyłącznie na terenie nieruchomości odpowiednio ogrodzonej, w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem;

6) natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta w szczególności na klatkach schodowych, w windach lub innych pomieszczeniach wspólnego użytku, jak również chodnikach, ulicach, a także na zieleńcach, w parkach i w innych miejscach publicznych oraz umieszczanie ich w pojemnikach na odpady komunalne; powyższe nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników;

7) nie wprowadzanie psów na teren placów zabaw i piaskownic dla dzieci, kąpielisk, plaż, boisk szkolnych i ogródków przedszkolnych;

8) nie wprowadzanie psów do placówek handlowych, gastronomicznych i innych obiektów użytku publicznego, jeżeli wynika to z oznakowania tych obiektów i placówek, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, jak schroniska, lecznice, wystawy, itp.

2. Obowiązki, o których mowa w §26 ust. 1 pkt 1, 4, 5 oraz 7 - 10 dotyczą także utrzymujących koty.

§ 27. Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.

§ 28. Gmina zapewnia opiekę bezdomnym zwierzętom oraz zapobiega bezdomności zwierząt w oparciu o odrębną uchwałę Rady Miejskiej w Uniejowie w sprawie uchwalenia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt".

Rozdział 7.
Wymagania utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 29. 1. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ustalił taki zakaz.

2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także terenów zajętych przez budownictwo wielorodzinne.

3. Na innych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania następujących zasad:

1) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z chowem zwierząt odpadów i nieczystości zgodny z prawem, w tym nie zanieczyszczanie terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;

2) nie powodowanie uciążliwości wobec osób zamieszkujących sąsiednie nieruchomości;

3) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.

4. Dopuszcza się hodowlę i chów zwierząt gospodarskich w zakresie własnych potrzeb na terenach domów jednorodzinnych po uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

§ 30. Właściciele padłych zwierząt gospodarskich zobowiązani są do ich przekazania do punktów usuwania i unieszkodliwiania zwłok.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowi deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia

§ 31. 1. Właściciele nieruchomości wielolokalowych i obiektów o szczególnym charakterze (zakłady produkujące, przetwarzające i magazynujące środki spożywcze, schroniska dla zwierząt, składowiska odpadów) zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji co najmniej raz w roku w okresie od 15 kwietnia do 15 maja lub od 15 października do 15 listopada oraz na bieżąco w przypadku wystąpienia gryzoni.

2. Właściciele pozostałych nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji w każdym przypadku wystąpienia gryzoni.

3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do umieszczenia na terenie nieruchomości w widocznym miejscu informacji o terminie planowanej deratyzacji, oznakowania miejsc wyłożenia trutek, a takze mają obowiązek zabezpieczenia przed dostępem do nich dzieci i zwierząt.

§ 32. 1. Deratyzację mogą przeprowadzać wyłącznie zakłady specjalizujące się w tym zakresie.

2. Na polecenie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego wszyscy właściciele nieruchomości zobowiazani sa przeprowadzić deratyzację.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00