Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2016 poz. 1962

Uchwała nr 0007.115.2016 Rady Miejskiej w Kargowej

z dnia 26 września 2016r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kargowa

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 250 ) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zielonej Górze.

u c h w a l a s i ę

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY
KARGOWA

Rozdział 1.
Przepisy ogólne.

§ 1. Regulamin niniejszy, zwany dalej "Regulaminem", ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kargowa w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 250) zwanej dalej ustawą.

§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy o odpadach;

2) zabudowie jednorodzinnej - należy przez to rozumieć zabudowę w rozumieniu § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1422);

3) zabudowie zagrodowej - należy przez to rozumieć zabudowę w rozumieniu § 3 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1422);

4) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości w rozumieniu
art. 2 ust.1 pkt. 4 ustawy;

5) operatorze/przedsiębiorcy- należy przez to rozumieć podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

6) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Związku Międzygminnego "EKO-PRZYSZŁOŚĆ", uwzględniający zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku dotyczące minimalnej częstotliwości odbioru odpadów zależnej od rodzaju odpadów, miejsca ich wytwarzania oraz wytwórcy, dostarczany przez Związek Międzygminny "EKO-PRZYSZŁOŚĆ" bądź operatora/przedsiębiorcę oraz uchwały Zgromadzenia Związku Międzygminnego "EKO-PRZYSZŁOŚĆ" wydanej na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy.

Rozdział 2.
Obowiązki właścicieli nieruchomości.

§ 3. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów:

1) niesegregowanych odpadów komunalnych z zastrzeżeniem pkt 2)-11),

2) przeterminowanych leków i chemikaliów,

3) zużytych baterii i akumulatorów,

4) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

5) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych stanowiące odpady komunalne,

6) odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiące odpady komunalne,

7) zużytych opon,

8) papieru i tektury,

9) szkła, w tym szkła bezbarwnego oraz szkła kolorowego,

10) tworzywa sztucznego, opakowań wielomateriałowych i metali,

11) odpadów zielonych i odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji.

§ 4. Wprowadza się obowiązek zbierania powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w Regulaminie, polegający na:

1) prowadzeniu selektywnego zbierania i przekazywaniu operatorowi/przedsiębiorcy odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 niniejszego Regulaminu;

2) zbieraniu odpadów nie podlegających selektywnemu zbieraniu do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości, w sposób określony w Rozdziale III niniejszego Regulaminu;

3) przekazywaniu odpadów zebranych selektywnie do najbliższego punktu selektywnego zbierania odpadów w przypadkach, gdy ich przekazanie w terminie wyznaczonym harmonogramem jest niemożliwe.

§ 5. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:

1) prowadzenie selektywnego zbierania w pojemnikach i workach następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma, itd.), tworzywa sztucznego i metalu (w tym opakowań wielomateriałowych), szkła i odpadów opakowaniowych we wszystkich rodzajach zabudowy.

2) prowadzenie selektywnego zbierania w pojemnikach odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji we wszystkich rodzajach zabudowy. W uzasadnionych przypadkach podyktowanych warunkami logistycznymi uniemożliwiającymi odbiór pojemników, dopuszcza się zastosowanie worków.

3) prowadzenie selektywnego zbierania odpadów zielonych w workach o pojemności 120 l.

4) na obszarze zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej odpady komunalne odbierane są przez operatora/przedsiębiorcę sprzed nieruchomości; właściciel ma obowiązek w terminie określonym harmonogramem wystawić zebrane odpady przed wejście na teren nieruchomości, lub pozostawić
w otwartym ogrodzonym miejscu, jeżeli w nim są gromadzone odpady, dostępnym z ulicy.

5) na obszarach zabudowy wielolokalowej odpady komunalne odbierane są przez operatora/przedsiębiorcę z zabezpieczonych pomieszczeń lub przeznaczonych na ten cel miejsc zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie budynków.

6) przeterminowane leki należy umieszczać w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach w aptekach, które przystąpiły do ich zbiórki na podstawie zawartego porozumienia ze Związkiem Międzygminnym "EKO-PRZYSZŁOŚĆ".

7) meble i inne odpady wielkogabarytowe wystawiane są bez umieszczania ich w workach; pozostałe odpady tj. przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny
i elektroniczny, odpady budowlane i rozbiórkowe, zużyte opony, opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach należy wkładać do przeźroczystych worków, tak by możliwa była identyfikacja ich zawartości.

8) odpady z grupy wymienionej w pkt 7) należy gromadzić, a także przygotować do odbioru, w taki sposób aby uniemożliwić lub ograniczyć dostęp osób trzecich.

9) w przypadku gdy odpady budowlane i rozbiórkowe, dla ich przekazania muszą zostać załadowane
do większego pojemnika, właściciel nieruchomości/dysponujący lokalem ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u operatora/przedsiębiorcy.

10) wszelkie frakcje odpadów komunalnych zebrane, których przekazanie operatorowi/przedsiębiorcy w terminach określonych harmonogramem było niemożliwe, należy przekazać do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów.

11) do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych odpady należy dowieźć własnym transportem; informacje dotyczące lokalizacji dostępne są na stronie internetowej www.eko-przyszlosc.pl.

§ 6. Ustala się następującą częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych przez właściciela nieruchomości z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1) Właściciel nieruchomości zamieszkałej w zabudowie wielolokalowej zobowiązany jest pozbywać się zmieszanych odpadów komunalnych oraz ulegających biodegradacji nie rzadziej niż jeden raz w tygodniu.

2) Właściciel nieruchomości zamieszkałej w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej zobowiązany jest pozbywać się zmieszanych odpadów komunalnych i ulegających biodegradacji nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie.

3) Pozbywanie się następujących frakcji odpadów selektywnie zbieranych: papieru, tworzyw sztucznych i metali, szkła przez właściciela nieruchomości zamieszkałej w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej odbywać się będzie nie rzadziej niż raz na cztery tygodnie, a od właściciela zamieszkałej nieruchomości w zabudowie wielolokalowej nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie.

4) Pozbywanie się przez właściciela niezamieszkałej nieruchomości odpadów, w której prowadzona jest działalność gastronomiczna, bądź na której całodobowo przebywają mieszkańcy, z wyłączeniem domów letniskowych w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, odbywać się będzie w sposób określony dla właściciela zamieszkałej nieruchomości w zabudowie wielolokalowej wymienionego pkt. 1) i3).

5) Pozbywanie się przez właściciela niezamieszkałej nieruchomości odpadów z zastrzeżeniem pkt. 4, odbywać się będzie w sposób określony dla właściciela zamieszkałej nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, wymieniony pkt. 2) i3).

6) Pozbywanie się przez właściciela nieruchomości selektywnie zbieranych frakcji odpadów wymienionych w §5 pkt 7) niniejszego Regulaminu odbywać się będzie nie rzadziej niż dwa razy w roku.

7) Właściciele domków letniskowych w zabudowie jednorodzinnej lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku w sezonie letnim, tj. od 01 maja do 30 września są zobowiązani do pozbywania się odpadów komunalnych zgodnie z pkt.2 i 3).

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 7. Określa się rodzaje i minimalną wielkość pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

1) pojemniki muszą:

a) być trwale zamykane i czytelnie oznakowane w widocznym miejscu ze słownym oznaczeniem właściwych odpadów;

b) być poddawane obligatoryjnemu czyszczeniu i myciu, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy oraz w miarę potrzeb poddawane naprawie lub konserwacji.

2) Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

a) pojemniki na odpady o pojemności 60 l;

b) pojemniki na odpady o pojemności 80 l;

c) pojemniki na odpady o pojemności 120 l;

d) pojemniki na odpady o pojemności 240 l;

e) pojemniki na odpady o pojemności 1100 l;

f) pojemniki (typu KP 2,5 KP 5, KP 7, KP 10) o pojemności od 2,5 m3 do 10 m3;

g) pojemniki z tworzywa sztucznego oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego, o pojemnościach 60 l, 80 l, 120 l,240 l, 1100 l;

h) zestawy do selektywnej zbiórki odpadów ustawianych na terenach przestrzeni publicznej ich objętość od 800 l do 3600 l;

i) kontenery dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych o pojemności od 2 do 10 m3.

§ 8. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) 1 osoba - 60 l;

2) od 2 do 3 osób - 120 l;

3) od 4 do 6 osób - 240 l;

4) od 7 do 11 osób - 2 x 240 l;

5) od 12 do 15 osób -2 x 240 l i 120 l.

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 10):

1) 1 osoba - 60 l;

2) od 2 do 3 osób - 120 l;

3) od 4 do 6 osób - 240 l;

4) od 7 do 11 osób - 2 x 240 l;

5) od 12 do 15 osób -2 x 240 l i 120 l.

3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11:

1) 1 osoba - w 60 l;

2) od 2 do 3 osób - 80 l;

3) od 4 do 6 osób - 120l;

4) od 7 do 11 osób - 240 l;

5) od 12 do 15 osób - 240 l i 60 l.

§ 9. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju zabudowie wielolokalowej, jeśli w lokalach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) od 10 do 15 osób - 3 x 240 l;

2) od 16 do 25 osób - 1100 l;

3) od 26 do 30 osób - 1100 l i 240 l;

4) od 31 do 35 osób - 1100 l i 2 x 240 l;

5) od 36 do 40 osób - 1100 l i 3 x 240 l;

6) od 41 do 45 osób - 2 x 1100 l.

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju zabudowie wielolokalowej, jeśli w lokalach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 10):

1) od 10 do 15 osób - 240 l i 120 l;

2) od 16 do 25 osób - 2 x 240 l i 120 l;

3) od 26 do 30 osób - 3 x 240 l;

4) od 31 do 35 osób - 3 x 240 l i 120 l;

5) od 36 do 40 osób - 4 x 240 l;

6) od 41 do 45 osób - 1 x 1100 l.

3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju zabudowie wielolokalowej, jeśli w lokalach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11):

1) od 10 do 15 osób - 120 l;

2) od 16 do 25 osób - 120 l i 80 l;

3) od 26 do 30 osób - 2 x 120 l;

4) od 31 do 35 osób - 2 x 120 l i 80 l;

5) od 36 do 40 osób - 240 l i 120 l;

6) od 41 do 45 osób - 2 x 240 l.

§ 10. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, z zastrzeżeniem § 11 - 15, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta :

1) od 1 do 3 osób - 60 l;

2) od 4 do 9 osób - 120 l;

3) od 10 do 20 osób - 240 l;

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, z zastrzeżeniem § 11 - 15, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 10):

1) od 1 do 3 osób - 60 l;

2) od 4 do 9 osób - 120 l;

3) od 10 do 20 osób - 240 l.

3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, z zastrzeżeniem § 11 - 15, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11):

1) od 1 do 3 osób - 60 l;

2) od 4 do 9 osób - 80 l;

3) od 10 do 20 osób - 120 l.

§ 11. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gastronomiczna bądź na której całodobowo przebywają mieszkańcy, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta :

1) od 1 do 5 osób - 120 l;

2) od 6 do 10 osób - 240 l;

3) od 11 do 20 osób - 2 x 240 l;

4) od 21 do 40 osób - 1100 l.

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gastronomiczna, bądź na której całodobowo przebywają mieszkańcy, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 10):

1) od 1 do 5 osób - 80 l;

2) od 6 do 10 osób - 120 l;

3) od 11 do 20 osób - 240 l;

4) od 21 do 40 osób - 2 x 240 l.

3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gastronomiczna, bądź na której całodobowo przebywają mieszkańcy, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11):

1) od 1 do 5 osób - 120 l;

2) od 6 do 10 osób - 240 l;

3) od 11 do 20 osób - 2 x 240 l;

4) od 21 do 40 osób - 4 x 240 l.

§ 12. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: z wyłączeniem § 13, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania
na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) od 1 do 15 osób - 120 l;

2) od 16 do 30 osób - 240 l.

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: z wyłączeniem § 13, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa
w § 3 pkt 8) - 10):

1) od 1 do 15 osób - 60 l;

2) od 16 do 30 osób - 120 l.

3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: z wyłączeniem § 13, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11):

1) od 1 do 15 osób - 120 l;

2) od 16 do 30 osób - 240 l.

§ 13. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: szkoły, przedszkola, żłobki, biblioteki, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) od 1 do 45 osób - 120 l;

2) od 46 do 90 osób - 240 l.

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: szkoły, przedszkola, żłobki, biblioteki, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 10):

1) od 1 do 45 osób - 60 l;

2) od 46 do 90 osób - 120 l.

3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: szkoły, przedszkola, żłobki, biblioteki, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11):

1) od 1 do 45 osób - 120 l;

2) od 46 do 90 osób - 240 l.

§ 14. 1. Ustala się dla właścicieli domów letniskowych w zabudowie jednorodzinnej, w których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) od 1 do 5 osób - 120 l;

2) od 6 do 10 osób - 240 l;

3) od 11 do 20 osób - 2 x 240 l.

2. Ustala się dla właścicieli domów letniskowych w zabudowie jednorodzinnej, w których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w §3 pkt 8) - 11):

1) od 1 do 5 osób - 120 l;

2) od 6 do 10 osób - 240 l;

3) od 11 do 20 osób - 2 x 240 l.

§ 15. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości w zwartej zabudowie rodzinnych ogrodów działkowych, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika 240 l. przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta nie mniej niż 24 ogrodów działkowych .

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości w zwartej zabudowie rodzinnych ogrodów działkowych, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników 240 l. przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8) - 11) niemniej niż 24 ogrodów działkowych.

§ 16. Przepisy § 8 - 15 stosuje się odpowiednio, gdy na danej nieruchomości z pojemnika korzysta większa liczba osób niż określona w § 8 - 15.

§ 17. W wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach, do zbierania większych aniżeli przewiduje Regulamin, ilości odpadów komunalnych, oprócz pojemników, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki.

§ 18. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a odpady komunalne są wytwarzane zobowiązani są dostosować miesięczną pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb, według określonej w § 6 pkt. 4) i 5) częstotliwości odbioru i minimalnej ilości pojemników określonej w § 10 - 16, uwzględniając następujące zasady:

1) dla budynków użyteczności publicznej oraz wszelkiego rodzaju biur, poza wymienionymi niżej na zmieszane odpady komunalne- 10 l na każdego pracownika;

2) dla szkół wszelkiego typu, żłobków i przedszkoli na zmieszane odpady komunalne - 5 l na każde dziecko i na każdego ucznia, studenta i pracownika;

3) dla lokali handlowych - 30 l na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik na zmieszane odpady komunalne o pojemności 120 l na lokal;

4) dla punktów handlowych poza lokalem - 30 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na zmieszane odpady komunalne na każdy punkt;

5) dla lokali gastronomicznych -10 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak co najmniej na zmieszane odpady komunalne jeden pojemnik o pojemności 120 l;

6) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na zmieszane odpady komunalne;

7) dla domów opieki, hoteli, pensjonatów itp. - 96 l na każdego pracownika i 40 l na jedno łóżko;

8) dla rodzinnych ogródków działkowych 20 l na każdą działkę w okresie sezonu tj. od 1 kwietnia do 30 września każdego roku i 3 l poza tym okresem zmieszanych odpadów komunalnych;

9) dla nieruchomości zamieszkałych na stałe, położonych na terenach rekreacyjnych - przyjmuje się zasady takie jak dla zabudowy jednorodzinnej zagrodowej;

10) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na zmieszane odpady komunalne.

§ 19. Określa się rodzaje, pojemność i wymagania worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości :

1) worki do odpadów zbieranych selektywnie oraz odpadów zmieszanych muszą spełniać następujące wymagania:

a) być wykonane z tworzywa o wytrzymałości nie mniejszej niż dla tworzywa LDPE o grubości: minimum 0,06 mm do zbiórki makulatury, tworzywa sztucznego I metali; o grubości: minimum 0,07 mm do zbiórki szkła, o grubości: minimum 0,08 mm do zbiórki zmieszanych odpadów komunalnych i biodegradowalnych;

b) być trwale i czytelnie oznakowane rodzajem odpadów jakie mają do niego być zbierane;

2) pojemność worków winna wynosić od 60l do 120 l;

3) dopuszcza się alternatywnie do pojemników określonych w § 7 pkt 2) stosowanie worków dla wszystkich zbieranych odpadów komunalnych we wszystkich rodzajach nieruchomości, w objętości wynikającej jak dla pojemników z niniejszego Regulaminu.

4) na wszystkich rodzajach zabudowy:

a) szkło i opakowania szklane należy zbierać do worka koloru zielonego;

b) papier i tekturę (w tym opakowania, gazety, czasopisma, itd.) należy zbierać do worka koloru niebieskiego;

c) tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, drobny metal i opakowania z metalu należy zbierać do worka koloru żółtego;

d) odpady ulegające biodegradacji należy zbierać do worka koloru brązowego;

e) zmieszane odpady komunalne należy zbierać do worka koloru czarnego.

§ 20. Określa się pojemność pojemników od 800 l do 3600 l oraz rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego w centrach handlowych, przed sklepami wielkopowierzchniowymi i szkołami - zestawy pojemników spełniające wymogi opisane w § 7 pkt 2) lit. h) niniejszego Regulaminu, przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań, ze szkła białego i kolorowego, tworzyw sztucznych, wielomateriałowych i metali, papieru i tektury, oznakowane kolorami takimi jak worki przeznaczone do selektywnej zbiórki.

§ 21. Ustala się, iż przed odebraniem odpadów komunalnych przez operatora/przedsiębiorcę pojemnik nie może być uszkodzony lub niekompletny: np. pozbawiony pokrywy.

§ 22. Ustala się następujące zasady zachowania bezpieczeństwa podczas eksploatacji pojemników
do gromadzenia odpadów komunalnych:

1) do pojemników i worków przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych wrzucamy wszystkie odpady z wyłączeniem odpadów zbieranych selektywnie;

2) do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru i tektury opakowaniowej
i nie opakowaniowej zabrania się wrzucać:

a) opakowań zawierających np. żywność, wapno, cement;

b) kalki technicznej;

c) prospektów, foliowanych i lakierowanych katalogów.

3) do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła opakowaniowego
i nie opakowaniowego zabrania się wrzucać:

a) ceramikę (porcelanę, naczynia typu arco, talerze, doniczki);

b) lustra;

c) szklanych opakowań, farmaceutycznych i chemicznych opakowań z pozostałościami zawartości;

d) szkła budowlanego (szyb okiennych, szkła zbrojonego);

e) szyb samochodowych.

4) do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych i metali zabrania się wrzucać:

a) tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii;

b) opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach;

c) opakowań po środkach chwasto i owadobójczych;

d) metali łączonych z innymi materiałami, np. gumą;

e) opakowań ani materiałów innych, aniżeli opakowania wielomateriałowe, np. tetrapak.

5) do pojemników lub worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji nie można wrzucać odpadów innych aniżeli bioodpady i odpady zielone z wyjątkiem pochodzących z pielęgnacji drzew i krzewów.

Rozdział 4.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

§ 23. Według Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami w gospodarce odpadami komunalnymi przyjęto następujące cele:

1) objęcie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców;

2) objęcie wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania;

3) zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska odpadów;

4) zmniejszenie masy składowanych odpadów komunalnych;

5) osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów komunalnych.

Rozdział 5.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.

§ 24. Właściciele nieruchomości oraz właściciele lub najemcy lokali zobowiązani są do utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego poprzez uprzątanie błota, śniegu, lodu
i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.

§ 25. Na terenie Gminy, zabrania się:

1) stosowania środków chemicznych ( soli, solanki ) do usuwania śniegu i lodu z nieruchomości oraz chodników położonych wzdłuż nieruchomości ( stosowanie środków chemicznych na drogach publicznych regulują odrębne przepisy );

2) zgarniania piasku, błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię;

3) zakopywania odpadów;

4) składowania wszelkich odpadów w miejscach do tego nie przeznaczonych;

5) umieszczania odpadów komunalnych pochodzących z lokali handlowych, gastronomicznych, usługowych i mieszkalnych w koszach ulicznych;

6) mycia pojazdów samochodowych poza myjniami i miejscami do tego wyznaczonymi;

7) naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi i miejscami do tego wyznaczonymi.

§ 26. Określa się rodzaj, minimalną pojemność oraz warunki rozmieszczenia pojemników ustawianych na drogach publicznych przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:

1. Pojemniki muszą:

a) wyglądać estetyczne, być funkcjonalne i trwałe oraz odporne na warunki atmosferyczne,

b) być poddawane obligatoryjnemu myciu i dezynfekcji nie rzadziej niż raz w miesiącu oraz w miarę potrzeby poddawane naprawie lub konserwacji.

2. Pojemność pojemników ustala się w zakresie od 30 do 120 l.

3. Pojemniki winny być rozmieszczone w sposób nie powodujący utrudnienia w ruchu, a ich liczba winna być uzależniona od natężenia ruchu pieszych.

§ 27. .Mycie i naprawy pojazdów związane z ich bieżącą eksploatacją są dozwolone wyłącznie na utwardzonej powierzchni w obrębie danej nieruchomości, nie służącej do użytku publicznego, pod warunkiem, że nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla osób trzecich (sąsiadów ).

Rozdział 6.
Częstotliwość i sposób pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości

§ 28. . Dla wszystkich właścicieli nieruchomości oraz innych podmiotów zlokalizowanych na terenie Gminy ustala się następującą częstotliwość pozbywania się nieczystości ciekłych: zbiorniki bezodpływowe opróżniane będą z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia bądź wylewania na powierzchnię terenu. Częstotliwość ich odbioru określi umowa zawarta pomiędzy właścicielem nieruchomości a podmiotem uprawnionym.

§ 29. Sposób opróżniania zbiorników bezodpływowych: opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie umowy. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych powinien być zlokalizowany w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdów asenizacyjnego podmiotu uprawnionego do ich opróżnienia.

Rozdział 7.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe.

§ 30. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązani są do zachowania bezpieczeństwa
i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie zwierząt. Zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.

§ 31. Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1) wyposażenie psa w obrożę, a w przypadku ras uznawanych za agresywne - w kaganiec;

2) prowadzanie psa na uwięzi a psa rasy uznanej za agresywną lub w inny sposób zagrażającego otoczeniu - w nałożonym kagańcu,. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wówczas gdy pies ma kaganiec, a osoba utrzymująca zwierzę domowe sprawuje bezpośrednią kontrolę nad jego zachowaniem;

3) uciszenie psa w sytuacjach powodujących zakłócenie spokoju, porządku i ciszy nocnej, wywołanych uporczywym wyciem lub szczekaniem.

§ 32. 1. Osoby prowadzące hodowle lub utrzymujące psy ras uznanych za agresywne zobowiązane są utrzymywać psy w warunkach i w sposób nie zagrażający ludziom i zwierzętom.

2. Osoby hodujące lub utrzymujące psy, o których mowa w ust. 1 zobowiązane są do:

1) umieszczania psów w kojcach lub wybiegach, które uniemożliwiają wydostanie się zwierzęcia
w niekontrolowany sposób, przy czym obiekty te muszą:

a) posiadać zadaszenie lub odpowiednio wysokie ogrodzenie, uniemożliwiające wydostanie się zwierzęcia,

b) być wyposażone w odpowiednio głębokie fundamenty uniemożliwiające jego podkopanie przez zwierzę,

c) posiadać zamki i zamknięcia uniemożliwiające otwarcie zagrody przez osoby nieupoważnione lub psa,

d) być wykonane z materiału uniemożliwiającego zwierzęciu jego połamanie, przerwanie, przegryzienie lub zniszczenie w inny sposób;

2) umieszczać tablicę ostrzegawczą o psie rasy uznawanej za agresywną na furtce prowadzącej do posesji lub drzwiach prowadzących do mieszkania, gdzie utrzymywany jest pies, o którym mowa w ust. 1.;

3. Psy ras uznanych za agresywne winny być wyprowadzane poza miejsce gdzie są stale utrzymywane, w kagańcu, a w miejscach ogólnodostępnych winny być utrzymywane na smyczy.

4. W przypadku, gdy nie ma możliwości utrzymania psa w kojcu lub zagrodzie, osoba utrzymująca zwierzę domowe może utrzymywać go na uwięzi (łańcuchu), jednak nie dłużej niż 12 godzin w ciągu doby, zapewniając możliwość niezbędnego ruchu. Długość uwięzi nie może być krótsza niż 3 m.

§ 33. Zakazuje się:

1) drażnienia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub innego zwierzęcia;

2) wypuszczania psów, poza miejsce ich stałego przebywania ( mieszkanie, kojec, zagroda, posesja ), bez opieki właściciela, posiadacza bądź opiekuna.

§ 34. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do natychmiastowego usuwania spowodowanych przez zwierzęta zanieczyszczeń z miejsc publicznych, terenów i obiektów użyteczności publicznej, a w szczególności z dróg, placów, parkingów, terenów zielonych itp. oraz z pomieszczeń wspólnego użytku w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych. Zebrane zanieczyszczenia
(w opakowaniach papierowych lub foliowych ) mogą być umieszczane w ogólnodostępnych pojemnikach na odpady.

2. Osoba utrzymująca zwierzę domowe pilnujące domu, terenu lub innych zabudowań, zobowiązana jest do należytego zabezpieczenia posesji, aby uniemożliwić wydostanie się zwierzęcia na zewnątrz.

3. Właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić w miejscu widocznym oznaczenie np. "uwaga pies", jeżeli pies przebywa na posesji bez uwięzi.

Rozdział 8.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 35. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem, że nie będą stanowiły uciążliwości dla otoczenia, z zachowaniem zasad określonych
w niniejszym Regulaminie, oraz warunków hodowli i przetrzymywania zwierząt określonych w ustawie
o ochronie zwierząt.

2. Pszczoły winny być trzymane w ulach ustawionych od granicy nieruchomości, odgrodzonej ścianą lub inną barierą, np. żywopłotem, o wysokości co najmniej 2 m - w taki sposób, aby wylatujące
i przelatujące pszczoły nie zakłócały ludziom swobodnego korzystania na przyległych nieruchomościach.

3. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić:

1) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości
w sposób zgodny z prawem, w tym zwłaszcza z wymogami niniejszego Regulaminu,
i nie powodowanie zanieczyszczeń terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych
i podziemnych;

2) nie powodowanie uciążliwości (takich jak hałas i odory) przez prowadzoną hodowlę wobec innych osób zamieszkujących w nieruchomości i nieruchomościach sąsiednich;

3) przechodzenie zwierząt gospodarskich przez drogi publiczne pod nadzorem;

4) zgłaszanie do zakładu utylizacyjnego odbioru padłych zwierząt gospodarskich.

4. Wprowadza się zakaz chowu i utrzymania zwierząt gospodarskich w granicach administracyjnych
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej miasta Kargowa z zastrzeżeniem ust. 5.

5. Dopuszcza się w granicach administracyjnych miasta Kargowa, na terenach zabudowy jednorodzinnej, możliwości utrzymywania zwierząt gospodarskich, jeżeli nie stwarza to uciążliwości dla osób zamieszkujących sąsiednią nieruchomość z zachowaniem obowiązujących przepisów sanitarno - epidemiologicznych i ochrony środowiska.

Rozdział 9.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia

§ 36. W celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych przenoszonych na ludzi i zwierzęta przez szczury i myszy wprowadza się obowiązek przeprowadzenia, co najmniej 2 razy w roku, deratyzacji na terenie nieruchomości.

§ 37. 1. Deratyzację należy przeprowadzić w miesiącu maju i październiku.

2. W przypadku stwierdzenia obecności gryzoni wprowadza się obowiązek przeprowadzenia deratyzacji doraźnie, poza terminami ustalonymi w ust. 1.

§ 38. Obszarami obowiązkowej deratyzacji są:

1) korytarze piwniczne;

2) komory i węzły cieplne;

3) zsypy i komory zsypowe;

4) osłony śmietnikowe;

5) kanalizacja sanitarna i deszczowa;

6) budynki mieszkalne jedno- i wielorodzinne;

7) obiekty związane z produkcją, przechowywaniem i obrotem artykułami żywnościowymi dla ludzi
i zwierząt;

8) obiekty ochrony zdrowia, Oświaty i użyteczności publicznej;

9) obiekty lokali handlowych i gastronomicznych;

10) obiekty związane ze składowaniem, segregacją, unieszkodliwianiem odpadów stałych oraz nieczystości płynnych;

11) obiekty, w których stwierdzono występowanie gryzoni oraz obiekty zagrożone ich występowaniem.

Rozdział 10.
Postanowienia końcowe

§ 39. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Burmistrz poprzez działania uprawnionych pracowników Urzędu Miejskiego w Kargowej.

§ 40. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Kargowej.

§ 41. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr 0007.260.2013 Rady Miejskiej w Kargowej z dnia 26 sierpnia 2013 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kargowa. (Dz. Urz. Województwa Lubuskiego z 2013 r., poz. 1542 ).

§ 42. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego i podlega podaniu do publicznej wiadomości przez umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej.

Przewodnicząca Rady Miejskiej


Henryka Kamińczak

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00