Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury i Budownictwa rok 2017 poz. 36
Wersja archiwalna od 2017-05-20 do 2018-07-28
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury i Budownictwa rok 2017 poz. 36
Wersja archiwalna od 2017-05-20 do 2018-07-28
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 22
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)

z dnia 19 maja 2017 r.

w sprawie szczegółowego trybu nadzoru nad przedsiębiorstwem państwowym „Porty Lotnicze”

Na podstawie art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) w związku art. 51 ustawy z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze” (Dz. U. poz. 185 oraz z 2006 r. poz. 550) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Wprowadza się do stosowania szczegółowy tryb nadzoru nad przedsiębiorstwem państwowym „Porty Lotnicze”, określony w załączniku do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Infrastruktury i Budownictwa: A. Adamczyk

Załącznik do zarządzenia nr 22 Ministra Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 19 maja 2017 r. (poz. 36)

SZCZEGÓŁOWY TRYB NADZORU NAD PRZEDSIĘBIORSTWEM PAŃSTWOWYM „PORTY LOTNICZE”

§ 1. Szczegółowy tryb nadzoru nad przedsiębiorstwem państwowym „Porty Lotnicze” określa ogół czynności składających się na proces nadzoru sprawowanego przez ministra właściwego do spraw transportu nad przedsiębiorstwem państwowym „Porty Lotnicze”, zwanym dalej „PPL”.

§ 2. 1. Departament Lotnictwa jest komórką organizacyjną odpowiedzialną za realizację i koordynację działań związanych z nadzorem nad PPL prowadzonych w ministerstwie obsługującym ministra właściwego do spraw transportu, zwanym dalej „ministerstwem”.

2.Komórki organizacyjne ministerstwa, w ramach przypisanych zadań, współdziałają z Departamentem Lotnictwa w sprawowaniu nadzoru nad PPL.

3. PPL współpracuje z Departamentem Lotnictwa przekazując dane niezbędne do wykonywania zadań związanych z nadzorem. Komórki organizacyjne PPL w trybie roboczym, obejmującym kontakty telefoniczne oraz mailowe, przekazują stosowne informacje oraz dokumenty.

§ 3. Nadzór nad PPL obejmuje monitorowanie działań PPL w zakresie realizacji zadań wynikających z:

1) ustawy z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze” (Dz. U. poz. 185 oraz z 2006 r. poz. 550);

2) ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959) oraz przepisów wydanych na j ej podstawie;

3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, 1948, 1984, 2260 oraz z 2017 r. poz. 60, 191 i 659);

4) ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1534 i 2138 oraz z 2017 r. poz. 60);

5) ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571);

6) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1871 oraz z 2016 r. poz. 1325);

7) ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 543, z późn. zm.2));

8) ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. poz. 1092);

9) ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 2259 oraz z 2017 r. poz. 624);

10) ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. z 2006 r. poz. 1411 i 1775 oraz z 2014 r. poz. 1662).

§ 4. Naczelny dyrektor PPL w szczególności:

1) przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu aktualny, wieloletni plan działalności PPL wraz z oświadczeniem o jego zgodności z polityką transportową kraju, w terminie 7 dni od dnia jego zaopiniowania przez zebranie delegatów PPL;

2) przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu roczny plan działalności PPL, w skład którego wchodzi plan finansowy obejmujący rok obrotowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym, w terminie 7 dni od dnia jego zaopiniowania przez radę pracowniczą PPL;

3) składa ministrowi właściwemu do spraw transportu roczne sprawozdanie z działalności PPL za rok ubiegły, w terminie 7 dni od dnia jego przyjęcia przez radę pracowniczą PPL;

4) składa ministrowi właściwemu do spraw transportu sprawozdanie finansowe wraz z opinią biegłego rewidenta i raportem z badania za ubiegły rok obrotowy, w terminie 7 dni od dnia jego przyjęcia przez radę pracowniczą PPL;

5) składa ministrowi właściwemu do spraw transportu skonsolidowane sprawozdanie finansowe wraz z opinią biegłego rewidenta i raportem z badania za ubiegły rok obrotowy, w terminie 7 dni od dnia jego przyjęcia przez radę pracowniczą PPL;

6) przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu roczną ocenę naczelnego dyrektora PPL dokonaną przez zebranie delegatów, w terminie 7 dni od dnia otrzymania oceny;

7) przedstawia do zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu, statut PPL, zaopiniowany przez zebranie delegatów PPL, w terminie 7 dni od dnia jego zaopiniowania przez zabranie delegatów PPL;

8) wnioskuje o wyrażenie zgody ministra właściwego do spraw transportu na:

a) podjęcie przez PPL działalności innej niż statutowa,

b) zbycie przez PPL środków trwałych będących częścią czynnych systemów zabezpieczenia ruchu lotniczego,

c) utworzenie przez PPL z podmiotem zagranicznym przedsiębiorstwa mieszanego,

d) utworzenie przez PPL spółki z polskimi osobami prawnymi,

e) dokonanie czynności prawnych, o których mowa w art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym;

9) wykonuje zadania nałożone przez ministra właściwego do spraw transportu ze względu na potrzeby obrony kraju, w przypadku klęski żywiołowej, w celu realizacji zobowiązań międzynarodowych albo innych ważnych potrzeb społeczno-gospodarczych;

10) wykonuje czynności zlecone przez ministra właściwego do spraw transportu w zakresie kierowania, kontroli, nadzoru, zabezpieczenia i obsługi ruchu lotniczego;

11) na bieżąco przekazuje ministrowi właściwemu do spraw transportu informacje dotyczące planowanego rozpoczęcia w PPL audytu i kontroli przez podmiot zewnętrzny, inny niż minister właściwy do spraw transportu, ze wskazaniem zakresu i terminu kontroli;

12) na bieżąco przekazuje ministrowi właściwemu do spraw transportu informacje na temat wyników audytów i kontroli zewnętrznych oraz sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych audytów i kontroli resortowych i pozaresortowych;

13) przekazuje ministrowi właściwemu do spraw transportu dokumenty i materiały dotyczące przysporzeń ze środków publicznych i ich wykorzystania oraz powiązań organizacyjnych i finansowych z organami publicznymi wraz z informacją zawierającą szczegółowe dane dotyczące przedsiębiorcy, opis tych powiązań, a także zestawienie oraz opis tych przysporzeń i sposobu ich wykorzystania;

14) udziela ministrowi właściwemu do spraw transportu, w zależności od bieżących potrzeb, informacji i danych z zakresu działalności PPL.

§ 5. Sprawowanie nadzoru nad PPL polega w szczególności na:

1) analizowaniu i ocenie składanego ministrowi właściwemu do spraw transportu wieloletniego, corocznie aktualizowanego planu działalności PPL;

2) analizowaniu i ocenie składanego ministrowi właściwemu do spraw transportu rocznego planu działalności PPL, w skład którego wchodzi plan finansowy obejmujący rok obrotowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym;

3) analizowaniu składanego ministrowi właściwemu do spraw transportu rocznego sprawozdania z działalności PPL;

4) analizowaniu składanego ministrowi właściwemu do spraw transportu sprawozdania finansowego wraz z opinią biegłego rewidenta i raportem z badania za ubiegły rok obrotowy;

5) analizowaniu składanego ministrowi właściwemu do spraw transportu skonsolidowanego sprawozdania finansowego wraz z opinią biegłego rewidenta i raportem z badania za ubiegły rok obrotowy;

6) rozpatrywaniu wniosków PPL o wyrażenie zgody na:

a) podjęcie przez PPL działalności innej niż statutowa,

b) zbycie przez PPL środków trwałych będących częścią czynnych systemów zabezpieczenia ruchu lotniczego,

c) utworzenie przez PPL z podmiotem zagranicznym przedsiębiorstwa mieszanego,

d) utworzenie przez PPL spółki z polskimi osobami prawnymi,

e) dokonanie czynności prawnych, o których mowa w art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym;

7) prowadzeniu kontroli resortowych;

8) monitorowaniu wykonania wydanych zaleceń pokontrolnych;

9) monitorowaniu bieżącej działalności oraz sytuacji ekonomiczno-finansowej PPL;

10) dokonywaniu udokumentowanej rocznej oceny pracy naczelnego dyrektora PPL w oparciu o kryteria oceny określone w obowiązujących przepisach prawa dotyczących przyznawania nagrody rocznej, bądź wynikających z umowy o zarządzanie PPL;

12) opracowaniu i przedstawieniu ministrowi właściwemu do spraw transportu rocznej informacji dotyczącej działalności PPL oraz o jego stanie;

13) możliwości przedstawiania naczelnemu dyrektorowi PPL przez ministra właściwego do spraw transportu poleceń, wytycznych i rekomendacji z zakresu działalności PPL;

14) monitorowaniu wykonania przez PPL zadań nałożonych przez ministra właściwego do spraw transportu ze względu na potrzeby obrony kraju, w przypadku klęski żywiołowej, w celu realizacji zobowiązań międzynarodowych albo innych ważnych potrzeb społeczno-gospodarczych;

15) wstrzymaniu wykonania oraz zmianie lub uchyleniu decyzji naczelnego dyrektora PPL w przypadku stwierdzenia przez ministra właściwego ds. transportu sprzeczności decyzji z prawem;

16) występowaniu, w zależności od bieżących potrzeb, o informacje i dane z zakresu działalności PPL;

17) zatwierdzaniu statutu PPL;

18) powoływaniu, odwoływaniu, zawieszaniu naczelnego dyrektora PPL oraz wyznaczaniu tymczasowego kierownika.

§ 6. Departament Lotnictwa dokonuje weryfikacji otrzymanych dokumentów, o których mowa w § 5, w szczególności obejmującej – w zależności od zakresu przedmiotowego dokumentu – analizę ekonomiczno-finansową oraz ocenę zgodności z polityką transportową kraju w zakresie lotnictwa cywilnego.

§ 7. 1. Komórki organizacyjne ministerstwa, w ramach przypisanych zadań, mogą wykorzystywać do realizacji zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru nad PPL, w zależności od potrzeb, inne narzędzia nadzorcze, w tym przedstawiać stanowiska i wydawać opinie prawne, zalecenia, wytyczne, rekomendacje, organizować spotkania, tworzyć grupy i zespoły robocze.

2. Komórki organizacyjne ministerstwa, w ramach przypisanych zadań, mogą występować w imieniu ministra właściwego do spraw transportu o dodatkowe informacje i wyjaśnienia dotyczące PPL.

§ 8. W razie stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania PPL minister właściwy do spraw transportu może podejmować w szczególności działania, o których mowa w § 5 pkt 7, 8, 9, 13, 15, 16, 18 oraz w § 7 ust. 1.

1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 749, 1020, 1250, 1579, 1923, 1948, 1954, 1961, 2003 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 624.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00