Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 123
Wersja aktualna od 2017-02-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 123
Wersja aktualna od 2017-02-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 119
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 0032/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 stycznia 2015 r. na samolocie Cessna C525, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas wznoszenia, na poziomie lotu FL 140, pojawiła się sygnalizacja R GEN FAIL. Załoga po wykonaniu czynności zgodnie z listą kontrolną zresetowała system. Po ok. 1 minucie pojawiła się ta sama sygnalizacja. Załoga podjęła decyzję o powrocie na lotnisko startu. Lądowanie odbyło się bez następstw. Podczas przeglądu technicznego sprawdzono całą instalację prawej prądnicy, podczas której znaleziono zarejestrowane błędy w GCU (Generator Control Unit). Zapis błędów został usunięty, a układy kontrolne GCU na lewej i prawej prądnicy zostały zamienione miejscami w celu dalszej diagnostyki. Przeprowadzone szczegółowe próby silników i instalacji prądu stałego wykazały poprawną pracę systemu. Obydwie prądnice pracowały bez wyłączeń, na GCU nie zostały zarejestrowane żadne błędy. W dniu 20 stycznia podczas kołowania do startu doszło do ponownego wyłączenia tej samej prądnicy. Przeprowadzony reset systemu, podobnie jak w poprzednim wypadku, spowodował uruchomienie prądnicy tylko na krótką chwilę. Z powodu identycznego przebiegu tych zdarzeń oraz przeprowadzonych poprzednio prac naprawczych ustalono, że przyczyną wyłączeń prądnicy są jej wewnętrzne uszkodzenia. Prądnica została wymieniona, przeprowadzono przewidziane przez AMM testy i wobec ich pozytywnego rezultatu samolot został dopuszczony do eksploatacji. W kolejnych lotach usterka nie wystąpiła.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Wewnętrzne uszkodzenie prądnicy.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Zastosowane środki profilaktyczne:

Powiadomiono załogi użytkownika o zdarzeniu.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00