Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 130
Wersja aktualna od 2016-10-28
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 130
Wersja aktualna od 2016-10-28
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 74
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 28 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1228/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 czerwca 2016 r. na śmigłowcu EC 135 P2+, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „Obsługa techniczna”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

W SOT Warszawa-Babice na śmigłowcu SP-HXB była wykonywana planowa obsługa hangarowa po dwunastomiesięcznej eksploatacji, zgodnie ze zleceniem obsługi technicznej nr W0/HXB/016/2016. Podczas przeglądu rury dystansowej wału głównego na okoliczność zużycia wypustów współpracujących z łożyskiem rolkowym wału głównego wirnika nośnego, według biuletynu SB EC135-64-023, stwierdzono ubytek materiału o wymiarach 6,6 x 5,7 x 1,02 mm (odprysk) na bieżni wewnętrznej łożyska rolkowego P/N 0750118442 oraz nieprawidłowe zużycie eksploatacyjne jednego z wypustów rury dystansowej Spacer Tube P/N 4649205015. Powyższe zdarzenie zostało zgłoszone do producenta statku powietrznego Airbus Helicopters (AHD), który zalecił wymianę wszystkich zużytych elementów oraz wykonanie przeglądu przekładni głównej śmigłowca, zgodnie z wytycznymi serwisu technicznego AHD. W dniu 17.06.2016 r. w ramach wykonywanej obsługi hangarowej personel techniczny dokonał wymiany uszkodzonych elementów, co zostało opisane w kartach czynności obsługowych. Podczas wykonywania zarekomendowanego przez AHD przeglądu przekładni głównej, nie znaleziono brakującego fragmentu materiału pochodzącego z bieżni wewnętrznej łożyska rolkowego, który najprawdopodobniej został wypłukany podczas wymiany oleju. Analiza wyników próbek oleju pobranych podczas wcześniejszych jego wymian w przekładni głównej nie wykazała żadnych anomalii. Po wykonaniu dwukrotnego płukania przekładni głównej, sprawdzeniu filtra oleju oraz wykrywacza opiłków, śmigłowiec został dopuszczony do dalszej eksploatacji. Na podstawie przeprowadzonych badań oraz konsultacji z producentem śmigłowca, komisja użytkownika stwierdziła, że uszkodzenie powstało najprawdopodobniej w trakcie zabudowy łożyska przy wymianie Spacer Tubę, podczas prac przeprowadzonych na śmigłowcu przy nalocie przekładni głównej 1511:06 FH. Z takim ubytkiem materiału bieżni wewnętrznej łożyska rolkowego przekładnia główna była eksploatowana prawdopodobnie przez 833:19 FH. Podczas procesu eksploatacji następowało stopniowe ścieranie się współpracujących elementów uszkodzonej bieżni łożyska i zęba Spacer Tube, aż do momentu wykrycia uszkodzenia przy nalocie przekładni 2344:25 FH TSN. Podczas tego okresu na śmigłowcu były regularnie wykonywane wszystkie wymagane planowe inspekcje, wymiany oleju oraz analizowane próbki oleju i nie stwierdzono żadnych odstępstw od normy.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Prawdopodobną przyczyną zdarzenia był błąd montażowy popełniony podczas wymiany Spacer Tube lub wada materiałowa bieżni łożyska rolkowego.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Z zaistniałym zdarzeniem zapoznać personel techniczny i operacyjny zakładu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00