Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 115
Wersja aktualna od 2016-10-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 115
Wersja aktualna od 2016-10-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 59
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 27 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2514/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 września 2016 r. na śmigłowcu EC135 P2+, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Podczas rozruchu silnika nr 2 pilot zauważył, że silnik przechodzi bezpośrednio na parametry pracy „FLIGHT”, pomimo położenia przełącznika rozruchu w pozycji „IDLE”. Dowódca załogi przerwał rozruch silnika i zgłosił niesprawność służbie technicznej. Śmigłowiec został zawieszony w eksploatacji. Personel techniczny SOT w Szczecinie, podczas diagnozowania usterki stwierdził niesprawność zespołu przełączników Switch Unit 20VE. Po wymianie zespołu przełączników na nowy, wykonano test funkcjonalny bez uruchamiania silników zgodnie z AMM-31-11-20, 5-1 punkty 1-12 (Rev. 21) – bez uwag. Następnie test funkcjonalny został wykonany na uruchomionych silnikach, zgodnie z AMM 31-11-20, 5-1 pkt-y 13-20 (Rev. 21) – wynik testu pozytywny. Śmigłowiec uznano za sprawny i dopuszczono do dalszej eksploatacji.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Prawdopodobną przyczyną zdarzenia było zużycie eksploatacyjne przełącznika rozruchu ENG 2 zespołu przełączników Switch Unit 20VE.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Z zaistniałym zdarzeniem zapoznać personel techniczny i operacyjny zakładu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00