Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13.11.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.665.2020.1.ES, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.665.2020.1.ES

Zwolnienie z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym i posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Rozkazem Personalnym nr z dnia 2015 r., Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w (ang. ), mającej siedzibę w M., w B. , na okres od 2015 r. do 2018 r. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 173, z późn. zm.), jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługiwało uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie Wnioskodawca został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 1578) - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa. Należność zagraniczna wypłacana jest przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w EURO i został od niej pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych. Uposażenie zasadnicze wypłacane było w PLN. Jednocześnie będąc wyznaczonym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa w wielonarodowej jednostce wojskowej, jaką jest Naczelne Dowództwo Sił Sojuszniczych w Europie z siedzibą w M. w B., Wnioskodawca nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej zagranicznej. Naczelne Dowództwo Sił Sojuszniczych w Europie jest wielonarodową jednostką wojskową, pozostającą w łańcuchu dowodzenia NATO, jako dowództwo poziomu strategicznego. Jako dowództwo poziomu strategicznego NATO, dowodzi i odpowiada za misję NATO w A., misję NATO w I., operację wsparcia pokoju w K. (), operację S. G. na Morzu Śródziemnym oraz wzmacnia siły sojusznicze NATO w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego. Odpowiada za odstraszanie potencjalnego przeciwnika w rejonie Europy północno-wschodniej, a w razie ataku na którekolwiek z państw Sojuszu w obszarze odpowiedzialności, za jego obronę. Jako dowództwo nadrzędne w stosunku do podległych dowództw poziomu operacyjnego NATO (Dowództwo Sił Połączonych NATO w . - oraz Dowództwo Sił Połączonych NATO w - ) pełniących naprzemienne dyżury w ramach funkcjonowania sił szybkiego reagowania NATO, odpowiada za wykorzystanie oraz nadzoruje tworzone przez nie Dowództwo Połączonych Sił Zadaniowych ( - ). Dowodzi oraz koordynuje działania realizowane przez siły NATO rozmieszczone w P., L., Ł. i E., w odpowiedzi na wzrost zagrożenia w świetle konfliktu na Ukrainie. Wspiera siły sojusznicze w formie wspólnego planowania operacyjnego oraz ćwiczeń. Oprócz tego, Naczelne Dowództwo Sił Sojuszniczych w Europie realizuje szereg innych zadań mających na celu wsparcie i wzmocnienie sił i państw Sojuszu, które objęte są klauzulą niejawności. Ponadto personel pełniący służbę w jest odpowiednio przygotowany i pozostaje w stałej gotowości do wzmocnienia i wsparcia sił państw sojuszniczych w dowolnym rejonie świata. Głównym celem Naczelnego Dowództwa Sił Sojuszniczych w Europie jest uczestnictwo w misji wzmocnienia NATO oraz państw sojuszniczych w zakresie planowania i realizacji czynności w walce z terroryzmem, akcjom zapobiegania terroryzmu lub ich skutkom oraz dla wzmocnienia sił państwa oraz państw sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, kryzysu jak i konfliktu zbrojnego. Naczelne Dowództwo Sił Sojuszniczych w Europie zadania wsparcia i wzmocnienia sił państw sojuszniczych realizuje w sposób ciągły w ramach funkcjonowania sił szybkiego reagowania NATO - NATO Readiness Forces. W sposób ciągły monitoruje sytuację bezpieczeństwa w rejonie flanki wschodniej NATO w celu niedopuszczenia do ataku na któreś z państw członkowskich. Zadania te spełniają wymagania celu wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych. Od początku pełnienia służby w , tj. od dnia 2015 r. Wnioskodawca był bezpośrednio zaangażowany w prowadzenie analizy i oceny prowadzonej przez Operacji NATO wsparcia pokoju w K.. Dodatkowo Wnioskodawca był odpowiedzialny za prowadzenie analiz wykorzystania sił NATO Readiness Forces () oraz strategicznych sił rezerwowych NATO. Ponadto, od samego początku Wnioskodawca brał udział w pracach zespołu przygotowującego wspólne plany strategiczne dla państw Sojuszu, w tym m.in. L., Ł., E. oraz P.. Zadania, które Wnioskodawca osobiście realizował miały na celu i przyczyniały się do wzmocnienia sił państw członkowskich Sojuszu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00