Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2020, sygn. 0112-KDIL3.4012.569.2020.1.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.569.2020.1.AW

Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2020 r. (data wpływu 4 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2020 r. (data wpływu 26 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. (). Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 26 października 2020 r. o prawidłowy podpis.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina dnia () października 2019 r. złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operacje pn. () w ramach poddziałania () z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W związku z pozytywną oceną złożonego wniosku w dniu () czerwca 2020 r. podpisano umowę o przyznanie pomocy. Do wniosku załączono oświadczenie, że na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z póżn. zm.) oraz art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j Dz. U. z 2020 r., poz. 713) Gmina nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT. Wymogiem niezbędnym na etapie rozliczania operacji, jest przedłożenie wydanej interpretacji indywidualnej w sprawie kwalifikowalności podatku VAT dla zamierzonej inwestycji. W ramach wnioskowanej operacji zostanie zrealizowane jedno zadanie, którym jest zakup oraz montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku świetlicy wiejskiej (), będącym własnością Gminy. Obecnie budynek zasilany jest prądem elektrycznym dostarczanym do świetlicy wiejskiej linią napowietrzną. Ze względu na coraz częstsze wykorzystywanie OZE do zasilania budynków, Gmina powzięła zamiar zasilania budynku świetlicy wiejskiej właśnie w ten sposób. Wybór takich rozwiązań jest na chwilę obecną bardzo pożądany. Ze względu na umieszczenie budynku na nieosłoniętym (a co za tym idzie na nasłonecznionym terenie) instalacja fotowoltaiczna jest najlepszym z możliwych wyborów związanych z odnawialnymi źródłami energii. Montaż urządzeń pozwalających na uzyskanie mocy 13,98 kWp jest procesem nieskomplikowanym, możliwym do realizacji w krótkim czasie. Dzięki czemu budynek stanie się pierwszy budynkiem użyteczności publicznej na terenie Gminy, który zasilany będzie energią pozyskaną z odnawialnych źródeł energii. Wszystkie działania ujęte w zadaniu mają na celu zaspokojenie zbiorowych przetrzeb wspólnoty gminnej, a ich realizacja pozwoli na zachowanie lokalnego dziedzictwa przyrodniczego oraz zwiększy wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w obiektach związanych z aktywnością społeczną mieszkańców. Ze względu na to, iż wyceniony w kosztorysie koszt realizacji inwestycji jest niższy od kwoty określonej w art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz., 1843 z póżn. zm.) (() tyś. euro), zamówienie jest wyłączone ze stosowania ustawy PZP i wykonawca zadania został wyłoniony w wyniku postępowania ofertowego, zgodnie z Regulaminem udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej () euro (Zarządzenie Wójta Gminy nr () z dnia () maja 2018 roku). Gmina zobowiązana jest do przeprowadzenia postępowania ofertowego i ponoszenia wszystkich kosztów kwalifikowanych zgodnie z zasadami konkurencyjności wydatków w ramach PROW 2014-2020, określonymi w umowie o przyznaniu pomocy. Obecnie trwają prace związane z dostawą oraz przygotowaniem montażu instalacji. Przewidywany termin zakończenia operacji określony został na dzień () września 2020 roku. Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Za wykonane prace Gmina otrzyma od wykonawcy fakturę VAT, obejmującą wyliczony podatek VAT w stawce 23%. Faktura za realizację przedmiotowego projektu wystawiona będzie na: Gmina, (...). Budynek świetlicy wiejskiej () wraz ze swoim otoczeniem ma charakter publiczny i dostępny jest dla każdego mieszkańca Gminy i to nieodpłatnie. Świetlica wykorzystywana jest na zebrania wiejskie, organizację zajęć edukacyjnych dla dzieci, salę prób dla lokalnych zespołów, w tym zespołów ludowych, organizację pokazów (np. pokazów kulinarnych, organizowanych przez Koło Gospodyń Wiejskich, w ramach integracji społeczności lokalnej), spotkań informacyjnych dla rolników, spotkań integracyjnych dla seniorów. Za wszystkie te formy korzystania Gmina nie pobiera opłat. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb społeczności gminnej, należy do zadań własnych Gminy, w tym sprawy: ochrony środowiska i przyrody, zaopatrzenia w energię elektryczną, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00