Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 09.06.2020, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.277.2020.MS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.277.2020.MS

zwrot zryczałtowanych kwot za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2020 r. (data wpływu 2 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze zwrotem zryczałtowanych kwot za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych asystentowi rodziny i kierownikowi Ośrodka jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze zwrotem zryczałtowanych kwot za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych asystentowi rodziny i kierownikowi Ośrodka.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 18 maja 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.277.2020.1.MS (doręczonym w dniu 20 maja 2020 r.) wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 2 czerwca 2020 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 27 maja 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (dalej jako: ,,Ośrodek) jest samodzielną jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie art. 110 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1507). Rada gminy tworząc jednostkę organizacyjną nadała statut, z którego postanowień § 20 i § 21 wynika, że Ośrodkiem zarządza kierownik, reprezentuje go na zewnątrz, zapewniając właściwą realizację zadań ośrodka. Kierownik zarządzając Ośrodkiem nie posiada pełnomocnictw lub innych dokumentów, z których wynika prawo do występowania w imieniu Ośrodka z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, ponieważ posiada takie uprawnienie na mocy statutu Ośrodka. Ośrodek zatrudnia asystenta rodziny, który zgodnie z ustawą wykonuje swoją pracę głównie w terenie. Praca asystenta rodziny wymaga przemieszczania się po terenie gminy , w celu bezpośredniego świadczenia opieki i pomocy wobec klientów pomocy społecznej. Ośrodek nie jest w stanie zapewnić pojazdu służbowego, dlatego też, z pracownikiem podpisano umowę o użytkowanie prywatnego samochodu w jazdach lokalnych. Zgodnie z nią, pracodawca oraz pracownik wyrażają zgodę na używanie przez pracownika jego własnego, prywatnego pojazdu do odbywania jazd lokalnych, wyłącznie do przemieszczania się w celu wykonywania obowiązków i zadań pracownika. Ośrodek pokrywa koszty używania pojazdu do celów służbowych na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, według stawki z § 2 pkt 1) lit. b rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy poprzez wypłacanie pracownikowi miesięcznego ryczałtu, na podstawie oświadczenia pracownika. Także kierownik Ośrodka, ze względu na rodzaj pracy, zmuszony jest do przemieszczania się po terenie gminy lustruje środowisko życia klientów Ośrodka oraz pracuje w terenie z klientami Ośrodka. Z kierownikiem Ośrodka, również zawarto umowę w sprawie używania pojazdu służbowego niebędącego własnością pracodawcy do celów służbowych. Ośrodek pokrywa koszty używania pojazdu do celów służbowych na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, według stawki z § 2 pkt 1) lit. b rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy poprzez wypłacanie kierownikowi Ośrodka miesięcznego ryczałtu, na podstawie jego oświadczenia.

W piśmie z dnia 26 maja 2020 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że asystent rodziny oraz kierownik Ośrodka nie mają statusu pracownika socjalnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1507).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00