Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2019, sygn. 0115-KDIT2-2.4011.169.2019.4.ŁS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2-2.4011.169.2019.4.ŁS

Przeniesienie prawa własności wytworzonej instalacji OZE na rzecz mieszkańców Wnioskodawcy po upływie 5 lat od momentu zakończenia projektu nie będzie stanowić przychodu dla poszczególnych mieszkańców w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 29 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem złożonym dnia 11 czerwca 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 czerwca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek lub VAT), zarejestrowanym jako podatnik czynny. Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu pn. ., polegającego m. in. na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznych na czterech budynkach użyteczności publicznej oraz 81 instalacji fotowoltaicznych na nieruchomościach będących własnością osób fizycznych w Gminie N... Zadanie realizowane jest w partnerstwie z Gminą L. Inwestycja ma na celu wzrost udziału odnawialnych źródeł energii elektrycznej i cieplnej poprzez montaż instalacji wykorzystujących OZE w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej w gminach L. i N... Wnioskodawca pragnie przy tym podkreślić, że przedmiotowy wniosek nie odnosi się do budynków użyteczności publicznej należących do Wnioskodawcy. Przedsięwzięcie realizowane jest przy współfinansowaniu ze środków zewnętrznych - Gmina zawarła z Województwem ... umowę o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata xxxxx, .. Urządzenia mogą być rozmieszczane w różnych miejscach na bryle nieruchomości należących do mieszkańców lub poza nią, tj. mogą być one montowane zarówno w obrębie samego budynku mieszkalnego (np. na powierzchni dachu lub na elewacji), jak i w pobliżu budynku, na gruncie. W zakresie w jakim Wnioskodawca przeznaczy otrzymane dofinansowanie na montaż infrastruktury na budynkach gospodarstw domowych mieszkańców gminy, otrzymane wsparcie będzie transferowane na odbiorców ostatecznych. W tym zakresie, odbiorcą pomocy nie będzie zatem Wnioskodawca, tylko podmiot korzystający z infrastruktury - osoba fizyczna. Ponadto, na podstawie indywidualnych umów na montaż instalacji fotowoltaicznych zawartych z Wnioskodawcą, poszczególni mieszkańcy zobowiązali się do wniesienia wkładu własnego do przedmiotowej inwestycji, w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych wartości indywidualnego zestawu fotowoltaicznego wraz z kosztami ogólnymi projektu powiększonymi o podatek VAT dla całej instalacji wg obowiązującej stawki. Ponadto, na czas prowadzenia niezbędnych prac (w szczególności montażu urządzeń), właściciele nieruchomości udostępnią odpowiednią powierzchnię nieruchomości na podstawie umów nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości. Po zakończeniu prac instalacyjnych, infrastruktura pozostanie własnością Wnioskodawcy przez okres trwałości projektu (tj. przez okres 5 lat). W okresie trwałości projektu właścicielem infrastruktury powstałej w ramach realizacji projektu będzie zatem Wnioskodawca, zaś bezpośrednim użytkownikiem - dany mieszkaniec nieruchomości. Natomiast po upływie 5-letniego okresu trwałości projektu, infrastruktura stanie się własnością uczestnika projektu. Wykonawcą instalacji będzie przedsiębiorca wyłoniony w drodze przetargu, z którym Wnioskodawca zawrze umowę na realizację inwestycji. Wnioskodawca wychodzi z założenia, że Wykonawca będzie w ramach inwestycji wykonywał na Jego rzecz roboty budowlane, o których mowa w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT. Wykonawca będzie czynnym podatnikiem VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Budynki, na których Wnioskodawca zainstaluje infrastrukturę, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r., stanowią budynki mieszkalne sklasyfikowane w grupowaniu PKOB 1110 oraz 1121. Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT budynki mieszkalne objęte są społecznym programem mieszkaniowym. Oznacza to, że programem objęte będą wyłącznie budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2. W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zasady korzystania z instalacji OZE w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych instalacji po upływie 5 lat od momentu zakończenia projektu dla wszystkich mieszkańców Wnioskodawcy (odbiorców ostatecznych) będą takie same. Uczestnicy będą wnosić swój wkład w dwóch ratach. Wpłaty zostaną dokonane przed zakończeniem prac instalacyjnych. Czynności, które Wnioskodawca wykona na rzecz mieszkańców/uczestników w ramach Projektu, będą wykonane w ramach termomodernizacji. Realizacja Projektu jest uzależniona od otrzymania dofinansowania ze środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata XXXX Bez otrzymania dofinansowania Wnioskodawca nie realizowałby tego projektu. Wnioskodawca wnioskował o dofinansowanie na podstawie zgłoszeń mieszkańców chętnych do instalacji urządzeń w swoich domach. Dofinansowanie jest przeznaczone na częściowe pokrycie kosztów realizacji projektu, w tym prac przygotowawczych, sporządzenia studium wykonalności, dokumentacji technicznej, robót budowlano-montażowych (zakup i zamontowanie instalacji fotowoltaicznych w budynkach mieszkalnych), nadzoru inwestorskiego, zarządzania projektem i działań promocyjnych. Nabywane w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Ponadto, klasyfikacja statystyczna PKWiU czynności, które Wnioskodawca wykona na rzecz mieszkańców/uczestników w ramach realizacji projektu określa symbolem 33.20.50.0 usługi instalowania urządzeń elektrycznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00