Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24.05.2019, sygn. 0114-KDIP4.4012.167.2019.2.RK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4.4012.167.2019.2.RK

Opodatkowanie świadczonych przez Ośrodek Pomocy Społecznej usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2019 r. (data wpływu 18 marca 2019 r), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Ośrodek Pomocy Społecznej usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2019 r wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Ośrodek Pomocy Społecznej usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje zadania własne w zakresie pomocy społecznej poprzez samorządową jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej jaką jest Ośrodek Pomocy Społecznej. Ośrodek Pomocy Społecznej, na podstawie upoważnień organu założycielskiego, wydaje w charakterze organu administracji publicznej decyzje administracyjne w przedmiocie przyznania stosownych świadczeń w ramach pomocy społecznej, rodzinnej itp. Pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych przysługuje osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona. Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze mogą być przyznane również osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie nie zamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić. Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem. Specjalistyczne usługi opiekuńcze są to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym. Wysokość opłat za usługi opiekuńcze i specjalistyczne wynikająca z decyzji wykazywana jest w deklaracji VAT 7 w pozycji dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, zwolnione z opodatkowania. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z nimi związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy realizowane przez regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej. Zwalnia się również od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (art. 43. ust. 1 pkt 23 ustawy). Czynności świadczenia usług pomocy społecznej i dostawa towarów ściśle związana z tymi usługami jest traktowana jako czynność podlegająca opodatkowaniu ale posiadająca zwolnienie przedmiotowe ponieważ usługi te wykonywane są przez podmioty posiadające status podatnika VAT i mają charakter usługowy. Z orzeczeń sądowych wynika zupełnie odmienne postrzeganie tego zagadnienia. W treści wyroków NSA z 23 marca 2017 r. w sprawie I FSK 1147/15, WSA w Gliwicach z 12 lutego 2015 r. w sprawie III SA/GI 1457/14, WSA w Poznaniu z 25 czerwca 2015 r. w sprawie I SA/Po 589/15, WSA w Krakowie z 06 czerwca 2013 r. w sprawie I SA/Kr 462/13 oraz pośrednio także wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolski z 28 czerwca 2012 r. w sprawie II SA/Go 395/15 wskazano okoliczności przemawiające za wyłączeniem czynności opieki społecznej realizowanej przez jednostki samorządu terytorialnego i jej jednostki organizacyjne z systemu VAT, a traktowanie tego typu świadczeń w kategorii działań publicznoprawnych jednostki samorządu terytorialnego jako podmiotu publicznego nie podlegających ustawie o podatku od towarów i usług oraz nie wypełniają definicji pojęcia działalności gospodarczej. Wyłączenie działań jednostki samorządu terytorialnego ze strefy podlegającej podatkowi VAT wymaga spełnienia jednocześnie dwóch przesłanek: działalność musi być wykonywana przez podmiot prawa publicznego oraz musi być wykonywana w celu sprawowania władzy publicznej czyli realizacji zadań nałożonych ustawami dla wykonywania których organy te zostały powołane Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, do których należą zadania z zakresu pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Także ustawa z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej nakłada na gminy obowiązek wspierania rodziny przeżywającej trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo - wychowawczych. Oznacza to że organy jednostek samorządu terytorialnego realizując swoje zadania działają jako podmioty prawa publicznego w celu sprawowania władzy publicznej. Cechą charakterystyczną działalności gospodarczej jest jej zarobkowy charakter, a realizacja pomocy społecznej odbywa się po kosztach bez nastawienia na zysk często wręcz nie pokrywa kosztów. W związku z powyższym spełnione są obydwie przesłanki, że działalność ta wykonywana jest przez podmiot prawa publicznego - jednostkę samorządu terytorialnego i w celu sprawowania władzy publicznej realizując zadania nałożone przepisami o pomocy społecznej, która nie ma charakteru działalności gospodarczej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00