Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18.12.2018, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.624.2018.2.TK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.624.2018.2.TK

Zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do usług nabywanych od Wykonawcy.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2018 r. (data wpływu 12 września 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2018 r. (data wpływu 7 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczenia podatku w przypadku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczenia podatku w przypadku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono w dniu 7 grudnia 2018 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

  1. Zaistniały stan faktyczny: Gmina realizuje zadanie inwestycyjne polegające na budowie sieci kanalizacji sanitarnej o łącznej długości około 12 km, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) zgodnie z operacją pn. Budowa systemu kanalizacji sanitarnej. Do wykonania zadania w postępowaniu przetargowym został wyłoniony najkorzystniejszy Wykonawca firma R Sp. z o.o. Sp. Kom. Główny Wykonawca robót, firma R Sp. z o.o., Sp. Kom., z którym Gmina zawarła stosowną umowę jest aktywnym podatnikiem podatku VAT. Za wykonane roboty budowlane Wykonawca zgodnie z umową, wystawia częściowe faktury z naliczonym podatkiem VAT. Umowa na wykonanie zadania z dopuszczała podwykonawstwo w związku z powyższym Wykonawca robót firma R Sp. z o.o., Sp. Kom., zlecił wykonanie części zadania podwykonawcy, tj. firmie Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe. Podwykonawca jest aktywnym podatnikiem podatku VAT. Wykonawca robót zlecił Podwykonawcy zgodnie z umową o podwykonawstwo z dnia 7 listopada 2017 r. wykonanie przewiertów sterowanych pod rurociągi. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., czynność ta określona jest pod nr 42.21.21.0 i jest ona wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług. W dniu 10 stycznia 2018 r. Wykonawca robót przedstawił Gminie fakturę VAT nr za wykonanie części robót w wysokości zł netto, i 23% VAT, tj. zł brutto. Termin płatności zgodny z umową, tj. 30 dni. Przed dokonaniem zapłaty, w dniu 18 stycznia 2018 r. do Gminy, zgłosił się Podwykonawca zadania, tj. Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe, informując, że główny Wykonawca zadania, tj. firma R Sp. z o.o., Sp. Kom., zalega mu z płatnościami. Podwykonawca jako dowód przedłożył protokół odbioru wykonanych przewiertów oraz Fakturę VAT nr wystawioną na Nabywcę (Wykonawcę), tj. R Sp. z o.o., Sp. Kom. Faktura VAT wystawiona przez Podwykonawcę dla Wykonawcy zawierała kwotę netto zł równą kwocie brutto, VAT 0,00 zł, oraz adnotację o odwrotnym obciążeniu podatkiem VAT. W tym samym dniu, tj. 18 stycznia 2018 r. Wykonawca zadania (R Sp. z o.o., Sp. Kom.) złożył w do Gminy informację w formie umowy cesji zawartej pomiędzy Wykonawcą a Podwykonawcą, dokonującą cesji wierzytelności w kwocie zł na Podwykonawcę, tj. Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe. W takiej sytuacji Gmina bezpośrednio zapłaciła Podwykonawcy kwotę zł wskazaną na fakturze Podwykonawcy, natomiast głównemu Wykonawcy na podstawie przedłożonej przez niego faktury VAT nr zapłacono mniej o tożsamą kwotę zł. Określone w pkt 69 pytanie 1 dotyczy zastosowania art. 17 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczącego kwestii naliczenia podatku VAT od kwoty widniejącej na fakturze z adnotacją o odwrotnym obciążeniu podatkiem VAT
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00