Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22.08.2018, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.280.2018.1.IP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.280.2018.1.IP

Możliwość ustalenia w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych i bieżących ponoszonych do dnia 31 marca 2018 r. prewspółczynnika obliczonego w oparciu o kryterium przychodowe Referatu działającego w Urzędzie Miejskim, z którego od dnia 1 kwietnia 2018 r. powstał nowy zakład budżetowy.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2018 r. (data wpływu 4 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ustalenia w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych i bieżących ponoszonych do dnia 31 marca 2018 r. prewspółczynnika obliczonego w oparciu o kryterium przychodowe Referatu działającego w Urzędzie Miejskim, z którego od dnia 1 kwietnia 2018 r. powstał nowy zakład budżetowy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ustalenia w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych i bieżących ponoszonych do dnia 31 marca 2018 r. prewspółczynnika obliczonego w oparciu o kryterium przychodowe Referatu działającego w Urzędzie Miejskim, z którego od dnia 1 kwietnia 2018 r. powstał nowy zakład budżetowy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej: Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT od 1 listopada 2000 r. Gmina z dniem 1 grudnia 2016 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami organizacyjnymi. Podległy Urząd Miejski, jako jednostka budżetowa prowadzi sprzedaż opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Działalność Gminy z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków do końca marca 2018 r. była wykonywana przez Referat Urzędu Miejskiego obsługujący Gminę. Dostawa wody oraz odbiór ścieków komunalnych dotyczą zarówno odbiorców indywidualnych, podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak również jednostek organizacyjnych Gminy. Od momentu centralizacji do VAT Gmina miała zamiar powołać jednostkę organizacyjną, która powstałaby de facto z wydzielenia jednego z Referatów w Urzędzie Miejskim. Zamiar ten został ostatecznie zrealizowany i od dnia 1 kwietnia 2018 r. zadaniami gospodarki wodno-kanalizacyjnej zajmuje się odrębna jednostka organizacyjna (samodzielny zakład budżetowy) utworzona przez Gminę, tj. Zakład Wodociągów i Kanalizacji (dalej: Zakład). Gmina przekazała Zakładowi całą infrastrukturę wodno-kanalizacyjną. W konsekwencji Zakład przejmując wszystkie obowiązki, w dalszym ciągu będzie wykonywać zarówno działalność gospodarczą, jak i pozostającą poza zakresem ustawy o VAT. Wnioskodawca wystąpił pismem z dnia 21 lutego 2018 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w sprawie ustalenia sposobu obliczenia prewspółczynnika, a także jego wysokości dla nowego samorządowego zakładu budżetowego, w oparciu o kryterium przychodowe Referatu działającego w Urzędzie Miejskim. W przedmiotowym piśmie Gmina poinformowała, że zadania polegające na dostawie wody i odbiorze ścieków realizował Referat Urzędu Miejskiego, z którego formalnie wywodzi się Zakład. Wobec powyższego Gmina do kalkulacji prewspółczynnika dla nowego Zakładu przyjęła wartości zarachowane dla działalności Referatu. Do wyliczenia przyjęła kryterium przychodowe za 2017 r. wyliczone wg wzoru: PRE = Sprzedaż fakturowana netto (działalność opodatkowana) i Sprzedaż fakturowana netto + przychody z innej działalności (noty księgowe), (związane wyłącznie z VAT; niezwiązane z VAT; mieszane części wspólne). Wnioskodawca zaznacza, że w latach kolejnych Zakład stosować będzie prewspółczynnik wyliczony wg wzoru przewidzianego w rozporządzeniu MF wydanym na podstawie art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, kiedy to już Zakład będzie posiadał sprawozdanie RB-30s. Zgodnie z protokołem uzgodnienia szacunkowo prognozowanej proporcji (prewspółczynnika), w celu odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak do celów innych niż działalność gospodarcza, z dnia 28 marca 2018 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego przyjął prewspółczynnik wyliczony szacunkowo według powyższych danych. Wnioskodawca zwraca uwagę, że przed formalnym rozpoczęciem działalności Zakładu poczynione zostały przez Gminę wydatki, tj. wydatki inwestycyjne i wydatki bieżące, bowiem do dnia 31 marca 2018 r. niniejsze zadania realizowane były przez Referat Urzędu Miejskiego, z którego wywodzi się Zakład. Był to wyodrębniony pod względem finansowo-księgowym Referat, a zatem wydatki te nie mieszały się z pozostałymi wydatkami Urzędu. Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy z uwagi na fakt, że koszty zarówno inwestycyjne, jak i bieżące do końca marca 2018 r. ponosiła Gmina działająca poprzez Urząd Miejski, to przed formalnym powstaniem Zakładu (choć zamiar przekształcenia gospodarki wodnokanalizacyjnej w inną formę organizacyjno-prawną niż Referat Urzędu Miejskiego, istniał już od momentu centralizacji do VAT) miała prawo również stosować prewspółczynnik wyliczony w oparciu o kryterium przychodowe wyodrębnionego organizacyjnie Referatu działającego w Urzędzie Miejskim, którego wyodrębnione spośród wszystkich danych Urzędu, dane stanowiły podstawę do ustalenia prewspółczynnika dla nowego Zakładu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00