Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27.04.2016, sygn. ILPB1/4511-1-89/16-3/AMN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB1/4511-1-89/16-3/AMN

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2016 r. (data wpływu 1 lutego 2016 r.), uzupełnionym w dniu 14 marca 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca spółka (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność gospodarczą związaną z oprogramowaniem, doradztwem w zakresie informatyki, zarządzaniem urządzeniami informatycznymi, zarządzaniem urządzeniami informatycznymi i stronami internetowymi (hosting), działalność usługową w zakresie technologii informatycznych i komputerowych. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka zatrudnia wysoko wykwalifikowanych pracowników z zagranicy z branży IT i pokrewnych, w jakich działa grupa spółek z uwagi na niedobór takich specjalistów na lokalnym rynku.

W przypadku pracowników spoza krajów Unii Europejskiej najprostsze procedury dotyczące zatrudniania występują przy pozyskiwaniu do pracy osób z Ukrainy, Białorusi, Mołdawii, Rosji i Gruzji. Na zatrudnienie pracowników z tych krajów przez okres nieprzekraczający 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy nie jest potrzebne uzyskiwanie zezwolenia na pracę, chyba że pracodawca zamierza zatrudnić pracownika na czas nieokreślony. Formalności polegają na rejestracji w urzędzie pracy powierzenia im wykonywania pracy i uzyskaniu wizy w placówce konsularno-dyplomatycznej. Zgodnie z polskimi przepisami prawnymi dotyczącymi zatrudnienia cudzoziemców zza wschodniej granicy, Spółka jako pracodawca powinna zarejestrować w urzędzie pracy zamiar zatrudnienia, składając stosowne, oświadczenie o zamiarze powierzenia wykonywania pracy danemu cudzoziemcowi. Musi również złożyć oświadczenie o braku możliwości znalezienia pracowników na lokalnym rynku pracy oraz o zapoznaniu się z przepisami regulującymi pobyt i zatrudnienie cudzoziemców oraz uzyskać zezwolenie na pracę w Polsce. Następnie Spółka informuje zagranicznego pracownika o przepisach i procedurach obowiązujących w Polsce oraz zapewnia wsparcie profesjonalnej firmy doradczej zajmującej się legalizacją pobytu i pracy zagranicznych pracowników w Polsce.

W ciągu ostatnich lat Wnioskodawca zatrudnił wielu pracowników z Ukrainy, którzy wcześniej pracowali w kijowskim lub charkowskim oddziale firmy na Ukrainie należącej do grupy i będącej spółką powiązaną z Wnioskodawcą. Z uwagi na oferowane przez Spółkę warunki pracy w Polsce, uproszczone procedury zatrudnienia oraz obecną sytuację polityczną i ekonomiczną na Ukrainie, Polska jest atrakcyjnym rynkiem pracy dla pracowników ukraińskich. Zgodnie z globalną polityką i procedurami transferu oraz zatrudniania pracowników z zagranicy obowiązującymi w grupie, Spółka pokrywa wydatki dotyczące procedur legalizacji pracy oraz pobytu pracowników obcokrajowców w Polsce oraz (sporadycznie) zalegalizowaniem pobytu członków ich rodzin w związku z ich przeniesieniem do Polski. Są to przede wszystkim koszty uzyskania wizy pracowniczej i zezwolenia na pracę, nadanie numeru PESEL, zdobycie opinii PUP, opłat skarbowych i urzędowych. Spółka ponosi również koszty opłat urzędowych, wydatki na zaaranżowanie tłumaczeń przysięgłych, wydatki dyplomów, świadectw pracy, listu referencyjnego oraz innych dokumentów wymaganych w procedurach imigracyjnych, koszty związane z dopełnieniem innych obowiązków imigracyjnych i rejestrowych, np. zameldowaniem. Spółka ponosi również koszty profesjonalnego doradcy przy wypełnieniu odpowiednich dokumentów (wniosków) umożliwiających złożenie aplikacji wizowej, wniosku o wydanie zezwolenia na pracę, wniosku o wydanie zezwolenia na pobyt czasowy lub wniosku o zezwolenie na pobyt czasowy i pracę oraz zameldowania dla pracownika oraz członków jego/jej najbliższej rodziny. Po zatrudnieniu zagranicznych (ukraińskich) pracowników w Polsce, usługi związane ich zatrudnieniem wykonywane przez zewnętrzną firmę doradczą działająca w imieniu Wnioskodawcy są uwzględniane w fakturze wystawianej na Spółkę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00