Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23.12.2015, sygn. ILPP4/4512-1-310/15-5/BA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP4/4512-1-310/15-5/BA

Stawka podatku dla usług agencji celnej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2015 r. (data wpływu 17 września 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2015 r. (data wpływu 2 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług agencji celnej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług agencji celnej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 grudnia 2015 r. (data wpływu 2 grudnia 2015 r.) o opis sprawy oraz o wycofanie części uzasadnienia stanowiska i dodanie nowej argumentacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, zarejestrowanym w Polsce podatnikiem podatku od towarów i usług. Planuje on rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług jako agencja celna. Usługi agencji celnej będą polegały na udzielaniu pomocy osobom fizycznym i przedsiębiorcom w zakresie działań związanych z realizacją formalności celnych i reprezentowaniem klientów agencji celnej przed urzędami celnymi. Najczęstszą formą świadczonych usług będą usługi wykonywane w okolicznościach opisanych poniżej:

  1. Usługi przygotowania dokumentów, w tym dokumentu tranzytowego T1 oraz udzielenia gwarancji (to jest gwarancji pokrycia należności celnych i innych obciążeń mogących powstać w stosunku do transportowanego towaru), dotyczących towarów przewożonych przy zastosowaniu Wspólnej Procedury Tranzytu na rzecz przedsiębiorcy z siedzibą w Polsce (zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług). Wspomniany przedsiębiorca będzie odsyłał towar niewspólnotowy (po przerobieniu go w Polsce w ramach procedury uszlachetniania czynnego) do składu celnego położonego na terytorium Niemiec. Właścicielem tego towaru będzie podmiot z kraju trzeciego poza Unią Europejską. Na towarze tym będą ciążyć należności celne. Odpowiedzialność agencji celnej jako gwaranta będzie się kończyła po wprowadzeniu towaru do składu celnego na terytorium Niemiec, gdy nastąpi zamknięcie dokumentu tranzytowego T1 komunikatem IE 45. Ze składu celnego na terytorium Niemiec dalszy transport będzie organizowała firma niemiecka (podmiot prowadzący ten skład celny), która przejmie odpowiedzialność za towar wystawiając nowy dokument tranzytowy T1.
    Polski przedsiębiorca (który będzie nabywcą wyżej opisanych usług agencji celnej) będzie wystawiał fakturę VAT ze stawką 0% za wykonane przez siebie usługi (składające się na gruncie przepisów celnych na uszlachetnianie czynne) na rzecz podmiotu będącego właścicielem towaru na którym wykonano usługi przerobu, który to podmiot będzie miał siedzibę poza Unią Europejską.
  2. Usługi przygotowania dokumentów, w tym dokumentu tranzytowego T1 dla przedsiębiorcy z siedzibą w Polsce (zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług), który to przedsiębiorca będzie wysyłał towar przy zastosowaniu Wspólnej Procedury Tranzytu. Wspomniany przedsiębiorca będzie produkował wysyłany towar (urządzenia) z powierzonego towaru. Towar będzie produkowany dla kontrahenta z siedzibą w Norwegii. Wyprodukowany towar (urządzenia) będzie wysyłany na zlecenie wspomnianego wyżej norweskiego kontrahenta drogą morską do ostatecznego nabywcy w kraju trzecim (poza Unią Europejską).Przygotowany przez agencję celną dokument tranzytowy T1 będzie wysyłany do portu polskiego lub innego portu na terenie Unii Europejskiej. W porcie, w tak zwanym urzędzie celnym wyjścia, będzie następowało zamknięcie dokumentu tranzytowego T1 komunikatem IE 45 (zakończenie procedury tranzytu).Tranzyt towarów opisanych powyżej oparty jest na przepisach Wspólnotowego Kodeksu Celnego. W zakresie w jakim dotyczy stosowania dokumentu tranzytowego T1 dotyczy wyłącznie przewozów realizowanych w ramach obszaru celnego Wspólnoty i obejmuje przewóz towarów niewspólnotowych wobec których w grę wchodzą należności celne i inne opłaty przywozowe (zewnętrzny tranzyt wspólnotowy T1); tranzyt zewnętrzny dotyczy także przewozu towarów wspólnotowych, z zastosowaniem Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej, do których mają zastosowanie specyficzne środki wspólnotowe związane z ich wywozem. Dokument tranzytowy T1 to dokument, na podstawie którego odbywa się przemieszczanie towarów w tranzycie w ramach obszaru celnego Wspólnoty, który powiązywany jest z dokumentem SAD, a zamknięcie procedury T1 jest podstawą do nadania dokumentowi SAD numeru w ewidencji potwierdzeń wywozu PWZ i potwierdzenia dokumentu SAD.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00