Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26.09.2014, sygn. ILPP5/443-163/14-2/PG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP5/443-163/14-2/PG

Moment powstania obowiązku podatkowego dla transakcji sprzedaży towarów wysyłanych za pomocą przewoźnika.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A Sp. z o.o., dalej Spółka, będzie dokonywała dostaw towarów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary są dostarczane nabywcom w ten sposób, że odbierają oni towar z magazynu Spółki własnym transportem lub też odbioru dokonuje przewoźnik wskazany przez nabywcę. Niekiedy Spółka organizuje dostarczenie towaru do miejsca wskazanego przez nabywcę, przy czym Spółka nie dostarcza towarów własnym transportem, ale korzysta z usług przewoźników.

Warunki dostawy są określone w Ogólnych Warunkach Handlowych (dalej OWH). Zgodnie z OWH ceny w obrocie handlowym są cenami netto, do których każdorazowo doliczany jest podatek VAT w obowiązującej wysokości. Kalkulacja ceny obejmuje jedynie wydanie towaru w siedzibie Spółki. Ceny nie zawierają kosztów wysyłki i transportu oraz ubezpieczenia towaru.

Spółka nie posługuje się regułami Incoterms 2010, ale OWH zawierają postanowienia dotyczące wydania towaru. Zgodnie z OWH uzgodniony termin wydania towaru będzie uznany za dotrzymany, jeśli przed jego upływem zamówiony towar zostanie wydany Klientowi. Za wydanie towaru uważa się przekazanie towaru osobie wyznaczonej do jego odbioru. Wszelkie ryzyka przechodzą na Klienta z chwilą wydania towaru. Klient zobowiązany jest do odbioru towaru z siedziby Spółki w dniu wskazanym na potwierdzeniu terminu realizacji zamówienia. Jeśli Spółka nie może wywiązać się ze swoich obowiązków na skutek okoliczności wywołanych działaniem sił wyższych, których nie można było przewidzieć w momencie zawarcia umowy, takich jak: konflikty między pracodawcą a pracownikami, strajki, lokauty, nieprzewidywalne zakłócenia w funkcjonowaniu zakładu lub nieuniknione zmniejszenie surowców lub na skutek podobnych okoliczności, na które nie miała wpływu, jest ona zwolniona z obowiązku świadczenia na czas trwania takiego zakłócenia. Uzgodnione terminy dostawy zostaną w takim przypadku wydłużone o czas trwania zakłócenia. W przypadku wystąpienia powyższych okoliczności roszczenia odszkodowawcze Klientów są wyłączone. Na czas trwania zakłócenia zawieszone będą także obowiązki Klienta wymienione w umowie. Spółka ma obowiązek niezwłocznego, najpóźniej w ciągu 7 (siedmiu) dni, poinformowania Klienta o wystąpieniu i ustąpieniu okoliczności spowodowanych siłą wyższą w rozumieniu niniejszego postanowienia. Jeśli wydanie towaru opóźnia się na skutek okoliczności spowodowanych przez Klienta, ma on obowiązek zwrócenia Wnioskodawcy wszelkich powstałych przez to dodatkowych kosztów. Jeśli Klient odmawia odbioru towaru w terminie, chociaż jest do tego zobowiązany, zapłaci na rzecz Zainteresowanego karę umowną w wysokości 5% kwoty zlecenia netto. Zastrzega się w takim wypadku prawo Spółki do dochodzenia dalszych roszczeń odszkodowawczych. Klient ponosi ryzyko zapłaty ceny także w przypadku utraty zakupionego towaru od momentu, w którym towar został wydany Klientowi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00