Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16.05.2013, sygn. IPPP2/443-157/13-2/JW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP2/443-157/13-2/JW

akceptacji otrzymywanych faktur w formie elektronicznej (m.in. PDF)

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6.02.2013 r. (data wpływu 18.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie akceptacji otrzymywanych faktur w formie elektronicznej (m.in. PDF) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.02.2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie akceptacji otrzymywanych faktur w formie elektronicznej (m.in. PDF).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT, dostała od swoich kontrahentów propozycję wystawiania i przesyłania faktur oraz faktur korygujących w formie elektronicznej (e-faktury) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z dnia 29 grudnia 2012 r., poz. 1528) (Rozporządzenie).

Jeśli Spółka zdecyduje się na akceptację takiego sposobu otrzymywania faktur od swoich kontrahentów, wówczas Spółka dokona rejestracji w serwisie internetowym MiedzyFirmami.pl (Serwis). Spółka poprzez rejestrację w Serwisie i akceptację regulaminu Serwisu wyraża zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej. Dodatkowo, Spółka ma możliwość przesłania pisemnego oświadczenia do właściciela Serwisu z danymi teleadresowymi Spółki, numerami KRS, NIP i REGON oraz osobami uprawnionymi do reprezentacji Spółki w celu zmiany statusu swojego konta w Serwisie na status: zweryfikowane. W założeniu właściciela Serwisu, powyższa możliwość ma służyć uwiarygodnieniu tożsamości podmiotów gospodarczych korzystających z Serwisu wobec innych użytkowników i służyć zwiększeniu bezpieczeństwa wymiany e-faktur. Przesłanie oświadczenia z wyżej wymienionymi danymi do weryfikacji jest dobrowolne. E-faktury wystawiane przez Spółkę będą udostępniane w Serwisie za pośrednictwem specjalnej platformy - systemu komputerowego dostępnego poprzez stronę internetową oraz interfejsu programowania aplikacji API. Dostęp do Serwisu możliwy jest po uprzednim zalogowaniu się z wykorzystaniem indywidualnego loginu i hasła, które to Spółka wybiera indywidualnie w czasie procesu rejestracji w Serwisie. Login i hasło będzie przyporządkowany wyłącznie Spółce. Po zalogowaniu się do Systemu przy pomocy loginu i hasła Spółka będzie mieć dostęp oraz możliwość pobrania wystawionych dla niej e-faktur. Spółka nie będzie mieć dostępu do e-faktur wystawionych przez swoich kontrahentów na inne niż Spółka podmioty. Jednocześnie inni odbiorcy e-faktur kontrahentów Spółki nie będą mieć dostępu do e-faktur wystawionych na Spółkę.

E-faktury udostępniane w Serwisie będą spełniały wymogi integralności, autentyczności oraz czytelności. Spółka, jako użytkownik Serwisu, przed wprowadzeniem e-faktury do Serwisu jest zobowiązana zgodnie z treścią regulaminu Serwisu do zapewniania powyższych cech e-fakturom przesyłanym za pośrednictwem Serwisu. Format e-faktur zamieszczanych w Serwisie jest zależny od użytkowników Serwisu i może być to jeden z formatów określonych w regulaminie Serwisu, m.in. PDF. W przypadku otrzymania e-faktury za pośrednictwem Serwisu, Spółka otrzymuje na wskazany w formularzu rejestracyjnym adres e-mail powiadomienie o otrzymaniu e-faktury od kontrahenta będącego użytkownikiem Serwisu. Spółka w ramach Serwisu ma możliwość pobrania e-faktury lub ewentualnego jej odrzucenia w przypadku gdy taka e-faktura została wystawiona na Spółkę bez podstawy prawnej lub błędnie. Powyższe czynności są odnotowywane w Serwisie i dokumentowane stosowną informacją dla wystawcy e-faktury, który w ten sposób dysponuje możliwością kontrolowania statusu wystawionej e-faktury. Zgodnie z regulaminem Serwisu, datą doręczenia e-faktury jest dzień, w którym Spółka otrzymała systemowe powiadomienie o wystawieniu i udostępnieniu faktury w Serwisie. Wystawiona przez Kontrahenta e-faktura jest archiwizowana w Serwisie przez okres 7 dniu od zamieszczenia jej w Serwisie. Spółka, przez powyższy okres, będzie mieć ciągły dostęp do e-faktur wystawionych na Spółkę. Spółka nie będzie mogła zalogować się do Serwisu i utraci do niego dostęp po skorzystaniu z funkcji usunięcia konta w Serwisie. W takiej sytuacji Spółka będzie zobowiązana, przed usunięciem konta, do pobrania wszystkich wystawionych e-faktur z Serwisu i ich zarchiwizowania we własnym zakresie, np. na własnym serwerze. W okresie trwania umowy na korzystanie z Serwisu, Spółka zobowiązana jest we własnym zakresie archiwizować e-faktury wystawione i otrzymane od innych użytkowników. Serwis umożliwia również przesyłanie e-faktur podmiotom gospodarczym, które nie są zarejestrowane w Serwisie. W takim przypadku akceptacja wyrażona jest przez podmiot, który e-fakturę otrzymał, w sposób dorozumiany (np. poprzez uregulowanie należności wynikającej z faktury w przewidzianym terminie płatności). Dodatkowo Serwis zapewnia swoim użytkownikom funkcję blokady innych użytkowników, wobec których dany użytkownik cofa (czasowo lub na stałe) akceptację na otrzymywanie e-faktur. Stosowanie blokady jest arbitralną decyzją danego użytkownika a Serwis nie ingeruje w stosowanie i znoszenie przedmiotowej blokady.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00