Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24.09.2013, sygn. ITPP2/443-630/13/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-630/13/EK

Brak obowiązku zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia ciągników rolniczych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 września 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia ciągników rolniczych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia ciągników rolniczych.

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest przedsiębiorstwem rolnym, zajmującym się w głównej mierze chowem i hodowlą trzody chlewnej oraz uprawą roślin, a także produkcją energii odnawialnej w biogazowniach rolniczych. W ramach prowadzonej działalności nabywa z innych państw członkowskich ciągniki rolnicze i inne pojazdy rolnicze, które są rejestrowane i użytkowane na terytorium RP, na swój wyłączny użytek. Od momentu dopuszczenia do użytku ciągników rolniczych, nabywanych przez Spółkę w ramach WNT, upłynęło więcej niż sześć miesięcy. W dotychczasowym stanie prawnym w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług był załącznik nr 1, który przedstawiał wykaz towarów zaliczanych do nowych środków transportu. Wykaz ten nie obejmował jednak ciągnika rolniczego, w związku z czym Spółka, jako osoba prawna nabywająca ciągnik rolniczy, nie musiała uzyskiwać zaświadczenia, o którym mowa w art. 105 ust. 1 ustawy, by zarejestrować ciągnik. Od dnia 1 stycznia 2011 r. załącznik nr 1 został uchylony i pojawił się problem przy rejestracji. Niektóre urzędy wymagają przedstawienia zaświadczenia o braku uiszczenia podatku, a inne nie. Przy kolejnych zakupach ciągników rolniczych Spółka obawia się formalnych utrudnień. W rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym, ciągniki rolnicze są pojazdami silnikowymi zaliczanymi do maszyn dla rolnictwa i leśnictwa i nie są środkami transportu w rozumieniu wyżej powołanych przepisów. Spółka podlega urzędowi skarbowemu w miejscowości G., stąd uciążliwe jest każdorazowe występowanie o wydanie zaświadczenia przez urząd oddalony o 130 km. Spółka nadmieniła, że ciągniki rolnicze są strategicznymi maszynami w prowadzeniu przez nią działalności rolniczej. Dokonuje ich zakupu, by móc ich od razu używać. Wydłużenie procesu rejestracyjnego poprzez obligowanie Jej do uzyskania przedmiotowego zaświadczenia spowoduje zaburzenie ciągłości produkcyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00