Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14.03.2012, sygn. IBPBI/2/423-1354/11/BG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/2/423-1354/11/BG

w zakresie :
- amortyzacji przejętych w związku z likwidacją Zakładu budżetowego środków trwałych,
- zaliczenia jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów Spółki przejętych środków trwałych o wartości do 3.500,00 zł

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 22 listopada 2011r.), uzupełnionym w dniu 13 i 28 lutego 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie :

  • amortyzacji przejętych w związku z likwidacją Zakładu budżetowego środków trwałych,
  • zaliczenia jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów Spółki przejętych środków trwałych o wartości do 3.500,00 zł

-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2011r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie :

  • amortyzacji przejętych w związku z likwidacją Zakładu budżetowego środków trwałych,
  • zaliczenia jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów Spółki przejętych środków trwałych o wartości do 3.500,00 zł.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 30 stycznia 2012r. i 21 lutego 2012r. Znak IBPBI/2/423-1354/11/BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnień dokonano w dniach 13 i 28 lutego 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie Uchwały Rady Gminy z dnia 6 marca 2008 r. został zlikwidowany Zakład budżetowy i jego działanie kontynuuje powstała Spółka. Zakład budżetowy wg Uchwały Rady Gminy został zlikwidowany, na mocy art. 22 i 23 w związku z art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) zaś zgodnie z postanowieniami zawartymi w akcie założycielskim Spółki, Spółka powstała jako nowy podmiot. Wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym konstytuuje powstanie Spółki w wyniku jej zawiązania a nie na skutek przekształcenia. Zgodnie bowiem z przepisem art. 38 pkt 1 lit. f ustawy z dnia 20 sierpnia 1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli podmiot wpisany do rejestru przedsiębiorców utworzony został w szczególności w wyniku przekształcenia lub podziału innego podmiotu albo połączenia innych podmiotów, zamieszcza się w tym rejestrze wzmiankę o sposobie powstania podmiotu, a także oznaczenia poprzednich numerów rejestru. Informacje takie, w myśl regulacji § 50 pkt 6 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2000r. (Dz. U. Nr 117, poz. 1237), umieszczane są w rubryce szóstej w dziale pierwszym rejestru przedsiębiorców. W przedmiotowym stanie faktycznym, jak wskazano powyżej, taka sytuacja nie na miejsca. W otrzymanym przez Spółkę postanowieniu Sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu Spółki do KRS brak jest bowiem stosownego postanowienia dotyczącego powstania Spółki w wyniku przekształcenia. Przy przekształceniu Zakładu budżetowego w Spółkę na podstawie art. 22 i 23 ustawy o gospodarce komunalnej nie mamy do czynienia ani z likwidacją w znaczeniu przedmiotowym (art. 55 Kodeksu cywilnego), bowiem wkładem do nowej Spółki jest mienie będące w dyspozycji Zakładu budżetowego, ani z likwidacją w znaczeniu podmiotowym (bowiem Zakład budżetowy nie ma podmiotowości prawnej). Likwidacja, o której mowa w art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej jest więc de facto jedynie kasowaniem" jednej z dopuszczalnych form gospodarki komunalnej Zakładu. W związku z likwidacją formy prawnej Zakładu budżetowego w trybie przepisu art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej, zespół składników majątkowych, nieprzerwanie służących zbiorowemu dostarczaniu wody i odprowadzaniu ścieków wniesiony został aportem do Spółki na mocy ww. aktu notarialnego przez Gminę, w celu pokrycia jej kapitału zakładowego. Aport został wyceniony przez rzeczoznawców i tylko w określonym zakresie środki trwałe zostały przekazane do Spółki w wartości wyceny rzeczoznawców oprócz środków trwałych zostały wycenione również środki małocenne, które w Gminie były całkowicie umorzone jak również wartości niematerialne, które były całkowicie umorzone a zostały wycenione w wartości zakupu i przekazane do Spółki w ramach aportu. Wartość aportu podwyższyła kapitał podstawowy Spółki w takiej samej wysokości. Na podstawie art. 16g ust. 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., winno być Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego. W myśl art. 16g ust. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepis ust. 9 ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały z przekształcenia, podziału albo połączenia lub podmiot istniejący, do którego przeniesiono w wyniku wydzielenia część majątku podmiotu dzielonego, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego. Jak wynika z § 2 powyższej cytowanej Uchwały Rady Gminy przedmiotem wkładu niepieniężnego miały być wniesione składniki mienia Zakładu pozostałe po jego likwidacji. Z bilansu likwidacyjnego Zakładu budżetowego wynika, że nie wszystkie składniki mienia w zakresie środków trwałych zostały wniesione do Spółki. Do Spółki nie zostały wniesione budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej wartość netto według bilansu Spółki 12.534.529,72 zł. Agregat prądotwórczy o wartości brutto 60.939,00 zł, o wartości netto 12.394,02 zł. Wysokość kapitału podstawowego została określona w Uchwale Rady Gminy z dnia 6 marca 2008 r. Przedmiotem wkładu była kwota pieniężna 150.000,00 zł oraz wkład niepieniężny, pozostały po likwidacji Zakładu budżetowego. Wniesiony kapitał gotówkowy wyniósł 149.000,00 zł. Uchwałą podwyższono kapitał z 149.000,00 zł o kwotę 437.000,00 zł, z tego aport 436.784,49 zł, gotówka 215,51 zł. Przedmiotem aportu były środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz pozostałe środki. Na podstawie Uchwały Rady Gminy z dnia 06 marca 2008 r. § 2 pkt 4 Spółka była zobowiązana do przejęcia należności i zobowiązań likwidowanego zakładu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00