Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14.07.2011, sygn. ITPP2/443-544/11/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-544/11/KT

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz możliwość dokonania korekty deklaracji VAT-7.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 24 czerwca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz możliwości dokonania korekty deklaracji VAT-7 jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz możliwości dokonania korekty deklaracji VAT-7.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Urząd Gminy, jako jednostka organizacyjna Gminy, w latach 2007-2009 zrealizował inwestycję pn. Budowa Gminnego Centrum Sportu i Rekreacji, sfinansowaną ze środków własnych Gminy. Po zakończeniu inwestycji obiekt został przekazany w użyczenie jednostce organizacyjnej Gminy - zakładowi budżetowemu, który realizował zadania z zakresu obsługi działalności nowo powstałego obiektu. Obiekty sportowe wchodzące w skład Gminnego Centrum Sportu i Rekreacji (boiska sportowe, mini-golf, hala sportowa, mini amfiteatr), służyły prowadzeniu działalności dochodowej, t.j. wykorzystywane były do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaż biletów wstępu). Z dniem 31 grudnia 2010 r., jednostka organizacyjna Gminy - zakład budżetowy został zlikwidowany, a w jego miejsce powołano jednostkę budżetową. Wójt Gminy zamierza zawrzeć umowę dzierżawy z dyrektorem nowo powstałej jednostki budżetowej (jednostka jest podatnikiem podatku od towarów i usług) i w drodze dzierżawy z tytułu której uzyskiwane będą wpływy, przekazać Gminne Centrum Sportu i Rekreacji, które będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Od dnia 1 stycznia 2011 r., do momentu zawarcia umowy dzierżawy, Gminne Centrum Sportu i Rekreacji jest przedmiotem nieodpłatnego użyczenia na rzecz jednostki budżetowej. Zgodnie z art. 11 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240), jednostka budżetowa nie posiada osobowości prawnej, pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu gminy. Zgodnie z art. 33 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591), wójt gminy jest kierownikiem urzędu gminy oraz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

Realizatorem ww. inwestycji w latach 2007-2009 był Urząd Gminy - jednostka organizacyjna Gminy, nieposiadająca osobowości prawnej. Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Urząd Gminy, jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, wszystkie czynności wykonuje na rzecz Gminy i w Jej interesie. Na potrzeby podatku od towarów i usług (w okresie realizacji inwestycji), zarejestrowany był Urząd Gminy, który także prowadził rejestr sprzedaży i wystawiane były na niego, jako nabywcę towarów i usług, faktury VAT dotyczące wspomnianej inwestycji. Samorządowa osoba prawna (Gmina) nie posiada własnych struktur organizacyjnych, a swoje zadania wykonuje za pomocą Urzędu. W interpretacji indywidualnej z dnia 8 listopada 2007 r. znak ITPP1/443-147/07/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że Gmina, a nie Urząd Gminy posiada status podatnika podatku od towarów i usług, i to na Gminie ciąży obowiązek związany z rejestracją. W związku z powyższym, z dniem 30 kwietnia 2010 r. Urząd Gminy wyrejestrował się jako podatnik tego podatku i dokonał rejestracji Gminy, jako podatnika podatku od towarów i usług.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00