Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.08.2007, sygn. ŁUS-II-2-423/142/07/JB, Łódzki Urząd Skarbowy, sygn. ŁUS-II-2-423/142/07/JB

Zakład Energetyczny Spółka Akcyjna wystąpiła o potwierdzenie, że majątek wnoszony przez Spółkę aportem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej ZCP") w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pytanie podatnika

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie uznania, że majątek wnoszony aportem do Spółki Celowej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze m.)uznajeza prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku. Pismem z dnia 14.05.2005r Zakład Energetyczny Spółka Akcyjna wystąpiła o potwierdzenie, że majątek wnoszony przez Spółkę aportem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej ZCP") w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:
Dnia 26.06.2003r. została uchwalona Dyrektywa 2003/54/WE dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej (dalej Dyrektywa"). Dyrektywa ta ma na celu stopniową liberalizację rynku energii w krajach Unii Europejskiej. Zgodnie z jej przepisami operatorzy systemu dystrybucyjnego (dalej OSD") powinni zostać wydzieleni jako niezależne podmioty prawne. Przekształcenia, zgodnie z wymogami unijnej Dyrektywy, zostały uregulowane ustawą z 4.03.2005r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 552), na mocy której w ustawie z 10.04.1997r. - Prawo energetyczne dodano m.in. art. 9d ust. 1 stanowiący, że OSD będący w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, powinien pozostawać pod względem formy prawnej i organizacyjnej oraz podejmowania decyzji niezależny od innych działalności niezwiązanych z przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej. W listopadzie 2006 roku została podjęta decyzja w sprawie sposobu wydzielenia OSD.
W celu rozdziału istniejących obecnie w Spółce funkcji dystrybucyjnych oraz obrotu Spółka planuje wniesienie aportem do Spółki Celowej (dalej SC") zakładu samodzielnie sporządzającego bilans, prowadzącego działalność OSD. Zarząd Zakładu w dniu 17.04.2007r. podjął uchwałę o powołaniu z dniem 1.04.2007r. zakładu samodzielnie sporządzającego bilans z majątku związanego z działalnością OSD. W uchwale tej zarząd potwierdził także istnienie w ramach obecnej struktury ZCP pełniącej funkcje OSD.
Jednocześnie, w trybie przewidzianym przez statut Spółki, za zgodą Rady Nadzorczej, został odpowiednio zmodyfikowany regulamin wewnętrzny i schemat organizacyjny Spółki.

Zakład samodzielnie sporządzający bilans stanowią wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Zakładu Energetycznego S.A.:będące zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa. Obszary te pozostają pod względem organizacyjnym oraz podejmowania decyzji niezależne od innych działalności Spółki.Regulamin organizacyjny Zakładu określa zasady organizacji i funkcjonowania Obszaru Dystrybucji Energii Elektrycznej oraz Obszaru Logistyki i Usług, a w szczególności:- przedmiot ich działalności,- strukturę organizacyjną,- zasady kierowania obszarami i ich jednostkami organizacyjnymi,- zasady współpracy między jednostkami organizacyjnymi obszarów,- uprawnienia i obowiązki oraz zasady odpowiedzialności osób zarządzających tymi obszarami,- szczegółowy zakres zadań poszczególnych jednostek obszarów.Zakład samodzielnie sporządzający bilans jest wyodrębniony pod względem finansowym, co przejawia się badaniem efektywności działalności, ustalaniem budżetów dla obszarów zakładu, rozliczaniem z wykonania budżetu oraz wyodrębnieniem w ramach planu finansowego spółki planów dla obszarów wchodzących w skład zakładu. Wyodrębnienie finansowe polega na przyporządkowywaniu przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań w ewidencji księgowej do zakładu samodzielnie sporządzającego bilans.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00