Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.07.2005, sygn. 1013-POS-133-186-265, Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście, sygn. 1013-POS-133-186-265

W dniu 06.05.2005 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji odnośnie zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w przedstawionej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.W złożonym piśmie podatniczka zwróciła się z zapytaniem czy wynagrodzenie za pomoc prawną świadczoną z urzędu przez adwokata stanowi z punktu widzenia kwalifikacji źródeł przychodu - przychody pochodzące z działalności wykonywanej osobiście, czy też z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.Jednocześnie podatniczka poinformowała, iż po zakończeniu roku podatkowego otrzymała z sądów imienne informacje o wysokości osiągniętego dochodu PIT-8B, lecz od połowy kwietnia sądy nie potrącają zaliczek na podatek dochodowy, co zmusiło podatniczkę do wpisywania otrzymanych kwot do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którą prowadzi w związku z indywidualną kancelarią adwokacką.Zdaniem podatniczki przychody adwokatów z tytułu świadczenia pomocy prawnej z urzędu należy kwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatniczka zaznacza jednocześnie, iż w powyższym artykule używa się określenia "zlecił", a to wskazuje, iż stosunek prawny łączący sąd i adwokata wykonującego pomoc prawną z urzędu nie nawiązuje się na podstawie jakiejkolwiek umowy - wynika on natomiast z art. 78 § 1 Kodeksu postępowania karnego, art. 117 § 1 kodeksu postępowania cywilnego oraz art. 21 ust. 3 ustawy prawo o adwokaturze.Podatniczka wyjaśnia, iż oskarżony lub w postępowaniu cywilnym strona, może żądać wyznaczenia jej obrońcy czy pełnomocnika z urzędu do osobistego udzielenia pomocy prawnej. Adwokat świadczy pomoc prawną z urzędu w okręgu sądu rejonowego, w którym ma wyznaczoną siedzibę wykonywania zawodu. Na tej podstawie sąd wyznacza konkretnego podmiotowo adwokata. Adwokat wykonuje pomoc prawną z urzędu wyłącznie na polecenie sądu oraz w granicach i za wynagrodzeniem określonym przepisami prawa. Poza wypadkami losowymi adwokat nie może odmówić wykonania polecenia sądu, gdyż sam fakt wpisania na listę adwokacką - co jest warunkiem wykonania zawodu - obliguje go do wykonywania poleceń sądu w zakresie pomocy prawnej. Pomiędzy sądem a adwokatem nie dochodzi do zawarcia jakiejkolwiek umowy, strony te nie są równouprawnione. Adwokat musi wykonać polecenie sądu, nie może negocjować ani miejsca, ani czasu, ani sposobu wykonania polecenia, jak również wynagrodzenia, które określa rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości.W dniu 12.07.2005 r. na wezwanie organu podatkowego podatniczka uzupełniła wniosek o dokładne sprecyzowanie pytania zawartego we wniosku, a mianowicie czy w sytuacji otrzymania od sądu wynagrodzenia za pomoc prawną z urzędu w pełnej wysokości, tj. bez potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, prawidłowym było wpisanie tej kwoty do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, prowadzonej w związku z pozarolniczą działalnością gospodarczą.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00