Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.10.2004, sygn. PP II 443/930/386/04, Dolnośląski Urząd Skarbowy, sygn. PP II 443/930/386/04

Podatnik zwraca się o wyjaśnienie następujących kwestii:1. czy i jakie konsekwencje może ponieść Spółka w rozliczeniu podatku VAT, jeżeli w załączniku VAT-R/UE do zgłoszenia aktualizacyjnego VAT - R nie zaznaczyła poz. B 4. p-kt 4 (nabycia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towaru)?2. czy Spółka ma prawo do odliczenia VAT zawartego w kopiach otrzymanych z Urzędu Celnego?

Pytanie podatnika

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony w złożonym przez Podatnika wniosku, tutejszy organ podatkowy wskazuje, że zgodnie z art. 97 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnicy, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o który mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności. Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.Podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie rejestracji, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, m.in. wewnątrzwspólnotowego transportu towarów, podają numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, i mają obowiązek posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że Spółka spełniła ww. przesłanki ustawowe. Analizują przepis powołanego wyżej art. 97 ust. 1 ustawy, należy zauważyć, że użyte przez ustawodawcę określenie "pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia", nie ogranicza tej transakcji tylko do towarów, lecz dotyczy również nabyć wewnątrzwspólnotowych usług, w tym wewnątrzwspólnotowego transportu. Wniosek taki można wyciągnąć z analizy regulacji art. 9 ust. 1 ustawy, zawierającego definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zgodnie z którym przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Brak takiego dookreślenia w art. 97 ust. 1 wskazuje, że pomimo niezaznaczenia przez Spółke poz. B 4 p-kt 4 załącznika VAT-R/UE tj. zamiaru nabywania usług wewnątrzwspólnotowego transportu, to zgłoszenie dokonane przez Podatnika przed pierwszym wewnątrzwspólnotowym nabyciem na załączniku VAT- R/UE do druku VAT-R w poz. B 4 p-kt 1 i 2 (zgłoszenie dokonywania dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych), należy uznać za wystarczające dla spełnienia wymogów rejestracyjnych nałożonych na podatnika ustawą w tym zakresie. W związku z powyższym należy uznać, że Spółka nie poniesie negatywnych skutków braku zgłoszenia na druku VAT-R/UE wykonywania ww. czynności.,br>Ad. 2. W momencie sporządzania deklaracji VAT (przed 01.05.2004 r.) stwierdzono, że zaginęły dwa dokumenty importowe SAD. Podatek VAT wynikający z tych dokumentów nie został przez jednostkę ujęty w rejestrze zakupu VAT. Spółka wystąpiła do Urzędu Celnego o przesłanie kopii tych dokumentów, otrzymując je z adnotacją "za zgodność z oryginałem". Zdaniem Podatnika ma on prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w kopiach dokumentów SAD otrzymanych z Urzędu Celnego.Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony w złożonym przez Podatnika wniosku, tutejszy organ podatkowy wskazuje, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku importu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego. Stosownie do regulacji ust. 10 tegoż art. 86 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w powyższym terminie, zgodnie z ust. 11 art. 86, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w powyższym terminie, może on w myśl art. 86 ust. 13 ustawy, obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Jak wynika z powyższego, ustawodawca nadał podatnikom prawo rozliczania podatku z tytułu importu towaru na podstawie dokumentów celnych SAD na równi z fakturami VAT. Bezwzględnym warunkiem dokonania odliczenia podatku jest posiadanie faktury bądź dokumentu celnego. Ich brak wyłącza prawo wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy. Przedmiotowe dokumenty celne, pierwotnie zostały otrzymane przez Podatnika przed 01.05.2004 r. tj. pod rządami poprzednio obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, lecz Podatnik nie dokonał rozliczenia podatku z nich wynikającego. W związku z zaistniałą sytuacją, Spółka zwróciła się do Urzędu Celnego o wydanie kopii przedmiotowych dokumentów celnych, które otrzymała z adnotacją "za zgodność z oryginałem". Na podstawie powyższego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w odniesieniu do rozliczenia podatku wynikającego z dokumentów SAD, zastosowanie będą miały normy ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obowiązującej od 01.05.2004 r. W odniesieniu do kwestii poruszonej w pytaniu Podatnika, zasadnym jest posiłkowanie się regulacjami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), w zakresie wystawiania i rozliczania duplikatów faktur. Jak wykazano powyżej, ustawodawca nadał dokumentom celnym identyczne prawa w zakresie odliczania wynikającego z nich podatku od towarów i usług, jak fakturom VAT. Jeżeli oryginał dokumentu SAD ulegnie zniszczeniu albo zaginie, Urząd Celny na wniosek nabywcy może wystawić kopię tego dokumentu. W przedmiotowej sprawie Urząd Celny wystawił kopię tych dokumentów ze stosowną adnotacją. Dokument taki pełni więc rolę "duplikatu", spełniającego przesłankę § 25 ww. rozporządzenia. Stosownie do ww. art. 86 ust. 10 ustawy, Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wyłącznie w stanie faktycznego posiadania dokumentu SAD. Brak dokumentu wyłącza to prawo. Jednakże w momencie otrzymania w okresie późniejszym stosownej kopii dokumentu (duplikatu), nabywa on ponownie prawo do rozliczenia wynikającego z niego podatku na zasadach określonych w ustawie.Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego w złożonym przez podatnika wniosku. Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego może mieć wpływ za zakres uprawnień lub obowiązków podatnika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00