Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.12.2004, sygn. PI/005-32/04/09, Izba Skarbowa w Gdańsku, sygn. PI/005-32/04/09

W dniu 7 września 2004 nabyłem w Autosalon-Koch w Niemczech samochód osobowy rok produkcji 2002.Samochód ten kupiłem po przecenie jako używany w salonie na przyległym placu gdzie klienci mogą nabyć taki typ auta.Przy sprzedaży otrzymałem rachunek do którego doliczono kwotę 2.689,65 EURO podalku VAT. Na moje zapytanie dlaczego naliczono mi podatek w Niemczech sprzedawca oświadczył, że przy sprzedaży samochodów używanych podatek ten w krajach Unii Europejskiej opłacony musi być w kraju sprzedawcy jedynie przy sprzedaży nowego auta podatek VAT opłacony musi być w kraju nabywcy. O tym, że kupiony samochód nie jest nowy świadczy niższa cena sprzedaży a zwłaszcza fakt że pojazd ten poprzez rejestrację w dniu 18 grudnia 2002 został po raz pierwszy dopuszczony do ruchu drogowego. Dlatego też w rachunku tę datę wykazano. Datę tę wpisano również w tzw. "liście przejazdu".Przywożąc auto do kraju Urząd Celny naliczył mi podatek akcyzowy, biorąc za podstawę wartość pojazdu i podatku VAT czyli cenę brutto, stosując stawkę dla pojazdu dwuletniego, czyli używanego. W przypadku gdyby to był samochód nowy płaciłbym mniejszy podatek o ponad 10%.Chcąc zarejestrować kupiony samochód Urząd Skarbowy żąda ponownej wpłaty podatku VAT w kraju powtarzając, że kupiłem auto nowe w rozumieniu arŁ2 pkt 10 ustawy o podatku VAT z dn. 11 marca 2004 (Ar U Nr.54 póz. 535) w myśli którego, jeżeli pojazd nie ma przebiegu 6000km nateży go traktować jako nowy i dlatego VAT należy zapłacić w Polsce. Tłumaczono mi. że takie iest również stanowisko Izby Skarbowej.Chociaż miałem poważne wątpliwości chcąc uczynić zadość postanowiłem:skontaktowałem się, ze sprzedawcą o zwrot niesłusznie pobranego podatku VAT. Sprzedawca wyraził ogromne zdziwienie i następnego dnia radca podatkowy z firmy doradczej wytłumaczył mi, że w państwach Unii Europejskiej wyłącznie nowe samochody przy sprzedaży poza granicą Niemiec korzystają ze zwolnienia podatku VAT. Jednocześnie wyjaśnił, że wszystkie przepisy o stosowaniu zasad podatkowych muszą być spójne i ktoś w Polsce będzie interpretował prawo podatkowe. Według niego było to pierwsza taka interpretacja. Sprzedawca nie może dokonać ani korekty rachunku, ani pobrany podatek wrócić, gdyż byłoby to sprzeczne z obowiązującym prawem w Niemczech. Po tej odpowiedzi czułem się zawstydzony.Aby sprawę wyjaśnić zapoznałem się z obowiązującą normą prawną wyrażoną powołanym wyżej Art. 2 ustawy i twierdzę, że radca Niemiecki miał całkowitą rację, bowiem nasze przepisy również wyraźnie określają granicę, który pojazd należy uważać za nowy. Wyrażona norma stanowi, iż to nowe auto należy uważać:- pojazd który nie ma przebiegu 6000kmlub- pojazd który od momentu dopuszczenia do eksploatacji (od momentu pierwszej rejestracji) nie minęło 6 miesięcy,czyli określa dwa odrębne kryteria pojęciowe nowego samochodu. Wypada zwrócić uwagę, że słowo "lub" jest spójnikiem wzajemnie wyłączający się zdań równorzędnych.W świetle powyższego przepisu prawnego samochód przestaje być nowy:a) w momencie przekroczenia GOOOkm bez względu na okres w którym ten przebieg osiągnięto( np. w 1 miesiącu)b) jeżeli od momentu dopuszczenia do ruchu tj. pierwszej rejestracji minęło 6 miesięcybez względu na przebieg kilometrów-czyli mniej niż SOOOkmTylko taka interpretacja art2 jest prawidłowa a nie stosowane interpretacje organu podatkowego,która jest interpretacją bezprawnie rozszerzającą o stanie kryteria (zawsze) przebiegu 6000km.Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że w każdym przypadku pojęcie "nowy" musi być ograniczone okresem czasowym,a w konkretnym przypadku określony został w drugiej części zdania art2 pktlO po spójniku lub.Nie może być tak, że pojazd powiedzmy 8 letni, który nie ma przebiegu 6000km mimo zużycia czasowego(korozja, skruszenie całego ogumienia itd.)traktować można by go było jako nowy. Byłby to zwykły absurd.W świetle powyższego samochód używany który nabyłem, a który ma przebieg 147km w myśli Art. 2 powstałej ustawy nie jest traktowany jako nowy gdyż został zarejestrowany i dopuszczony do ruchu prawie dwa lata przed moim kupnem.Kończąc, zauważam, że jestem obywatelem świadomym i opłacamwszystkie podatki zawsze w terminie, ale nie mogę się zgodzić abym w wyniku błędnej interpretacji musiał bezpodstawnie opłacić ten sam podatek, w Niemczech, i w Polsce.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00