Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2023 r., sygn. I FSK 2264/19

Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka - Medek, Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia WSA del. Elżbieta Olechniewicz (spr.), po rozpoznaniu w dniu 24 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 sierpnia 2019 r. sygn. akt I SA/Gl 519/19 w sprawie ze skargi Z. [...] sp. z o.o. z siedzibą w C. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 stycznia 2019 r. nr 0111-KDIB3-1.4012.893.2018.1.RSZ w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 6 sierpnia 2019 r., sygn. akt I SA/Gl 519/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, po rozpoznaniu skargi Z. [...] sp. z o.o. w C. (dalej: Strona lub Skarżąca) na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z dnia 23 stycznia 2019 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm., dalej: p.p.s.a.), uchylił zaskarżoną interpretację (opisany wyrok i powołane w uzasadnieniu orzeczenia sądów administracyjnych dostępne są na: www.orzeczenia.nsa.gov.pl).

2. Przedstawiony przez Sąd pierwszej instancji stan faktyczny

2.1. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej podano, że Strona jest komunalną spółką prawa handlowego, powstałą w wyniku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego, której jedynym udziałowcem jest Gmina. Wskazano też, że Strona w przeważającej mierze prowadzi działalność w zakresie użyteczności publicznej, w tym m. in. w zakresie lokalnego transportu zbiorowego (jako podmiot wewnętrzny), a realizowanie tego zadania własnego Gminy zostało Skarżącej (jako Operatorowi) przez Gminę (oznaczoną jako Organizator) powierzone na podstawie umowy z dnia 29 grudnia 2017 r. Zaznaczono, że ujemny wynik finansowy tej działalności dotychczas pokrywany był w drodze dopłat Gminy, a w przyszłości będzie finansowany z rekompensaty przekazywanej przez Gminę w trybie art. 50 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2136, dalej: ustawa o publicznym transporcie zbiorowym). Realizowane przez Stronę zadania obejmują: prowadzenie komunikacji miejskiej, drukowanie i sprzedaż biletów, kontrolę biletów i innych dokumentów przewozowych w autobusach, prowadzenie komunikacji dodatkowej (zastępczej, doraźnej, awaryjnej itp.) oraz działalność dodatkową, a mianowicie działalność komercyjną (w zakresie m. in. usług reklamowych na autobusach czy usług przewozów okazjonalnych), która nie jest zadaniem o charakterze użyteczności publicznej. W wyniku realizacji tych zadań Skarżąca uzyskuje przychody ze sprzedaży biletów, z windykacji i egzekucji należności opłat dodatkowych z tytułu jazdy bez ważnego biletu lub dokumentu przewozowego oraz z działalności dodatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00