Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 kwietnia 2018 r., sygn. I FSK 938/16

Podatkowe postępowanie; Interpretacje podatkowe

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Bożena Dziełak, Protokolant Katarzyna Jaszuk, po rozpoznaniu w dniu 26 kwietnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów (obecnie Szef Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 21 stycznia 2016 r. sygn. akt I SA/Kr 1973/15 w sprawie ze skargi Gminy C. na postanowienie Ministra Finansów (obecnie Szef Krajowej Administracji Skarbowej) z dnia 27 października 2015 r. nr IBPP3/4512-2-6/15/AZ w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami.

1.1. Wyrokiem z 21 stycznia 2016 r. w sprawie I SA/Kr 1973/15 ze skargi Gminy C. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił postanowienie Ministra Finansów z 27 października 2015 r. oraz poprzedzające je postanowienie tego organu z 28 września 2015 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania z wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

1.2. Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd I instancji podał, że we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług Gmina wskazała, że jest zarejestrowana jako czynny podatnik tego podatku. Na terenie Gminy istnieją obszary nieskanalizowane. Chcąc zapewnić wszystkim mieszkańcom odpowiednie standardy sanitarne, od 2010 r. Gmina - w ramach zadań własnych - realizuje projekt budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach należących do mieszkańców Gminy. Zadanie to Gmina realizuje na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych przez nią z mieszkańcami. Same umowy nie są zawierane w formie pisemnej, niemniej warunkiem wybudowania oczyszczalni na posesji jest podpisanie i przekazanie przez mieszkańca Gminie w formie pisemnej stosownych oświadczeń, wyrażających zgodę na realizację budowy na danej posesji. W związku z realizacją inwestycji mieszkańcy wnoszą opłaty na rzecz Gminy. Zobowiązanie się mieszkańca do wniesienia opłaty jest warunkiem koniecznym powstania i eksploatacji oczyszczalni na jego posesji. W ocenie Gminy, istotę programu budowy oczyszczalni na posesjach mieszkańców można określić jako świadczenie kompleksowej usługi oczyszczania ścieków, z tytułu której pobierana jest jedna, z góry ustalona opłata.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00