Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2012-03-28

Różnice przejściowe, niewykonane umowy - jak tworzyć związane z nimi rezerwy

Rezerwy tworzy się w związku ze zdarzeniami związanymi pośrednio z działalnością operacyjną, z operacjami finansowymi oraz z innym ryzykiem niż ogólne ryzyko prowadzenia działalności operacyjnej. W postaci rezerwy w księgach rachunkowych jednostki muszą być ujęte skutki wykonania obowiązku wynikającego ze zdarzeń przeszłych, istniejącego niezależnie od przyszłych działań jednostki lub jej intencji. Krajowy Standard Rachunkowości nr 6 reguluje sposób ujmowania, wyceny, prezentacji oraz ujawniania w sprawozdaniu finansowym rezerw tworzonych w jednostce.

Wytyczne standardu należy stosować do rezerw, które według art. 35d ust. 1 ustawy o rachunkowości jednostka tworzony najczęściej na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty poniesione w wyniku realizowanych transakcji gospodarczych, między innymi z tytułu udzielonych gwarancji, poręczeń oraz skutków toczącego się postępowania sądowego. Rezerwy można tworzyć także na przyszłe zobowiązania spowodowane restrukturyzacją, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów jednostka jest zobowiązana do jej przeprowadzenia lub zawarto w tej sprawie wiążące umowy, a plany restrukturyzacji pozwalają w sposób wiarygodny oszacować wartość tych przyszłych zobowiązań. W szczególności rezerwy tworzy się:

● z tytułu umów częściowo lub całkowicie niewykonanych, powodujących obciążenia,

● na zobowiązania z tytułu skutków toczącego się postępowania sądowego,

● z tytułu udzielonego poręczenia,

● z tytułu restrukturyzacji,

● na podatek dochodowy.

Ewidencja rezerw w księgach rachunkowych

W księgach rachunkowych w postaci rezerwy ujmowane są tylko skutki wykonania obowiązku wynikającego ze zdarzeń przeszłych, istniejącego niezależnie od przyszłych działań jednostki lub jej intencji. Nie tworzy się rezerw związanych z przyszłą działalnością.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00