Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2016-08-26

Korespondencja pracodawcy z PIP - wzory pism z komentarzem

W postępowaniu przed organami czy urzędami państwowymi obowiązuje zasada pisemności. Tak jest również w relacjach między Państwową Inspekcją Pracy a kontrolowanymi podmiotami. Umiejętne prowadzenie korespondencji z PIP przy wykorzystaniu przysługujących pracodawcy uprawnień może pomóc w uniknięciu sankcji, jakie może nałożyć na pracodawcę ten urząd za naruszenie przepisów prawa pracy.

Korespondencja z inspekcją pracy nie ogranicza się tylko do realizowanego przez ten urząd procesu kontroli. Na pracodawcy ciążą bowiem liczne obowiązki informacyjne wobec PIP, które powinny być wykonywane niezależnie od tego, czy dany pracodawca był lub jest kontrolowany.

Zasady funkcjonowania PIP wynikają z ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Ustawa ta normuje zagadnienia organizacyjne urzędu oraz reguluje postępowanie kontrolne wykonywane przez inspektorów pracy. Należy jednak zauważyć, że ustawa o PIP nie jest regulacją kompleksową (art. 12 ustawy o PIP). W postępowaniu przed organami Państwowej Inspekcji Pracy w sprawach nieuregulowanych w ustawie bądź przepisach wydanych na jej podstawie albo w przepisach szczególnych stosuje się bowiem przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.).

Korespondencja kierowana przez kontrolowanych pracodawców

Zarówno przepisy ustawy o PIP, jak i prawo pracy nie zawierają gotowych szablonów - wzorów korespondencji, która jest kierowana do urzędu. Część regulacji wskazuje na niezbędne treści, jakie powinny się znaleźć w korespondencji. Jednak całkiem spora grupa przepisów nakładających na pracodawców określony obowiązek informacyjny ma charakter ogólny. W takim przypadku należy odwołać się do zasad sporządzania pism, które obowiązują w postępowaniu przed organami administracji publicznej. Zasady te są określone w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego. W związku z tym wzory zawarte w niniejszym opracowaniu należy traktować wyłącznie w kategoriach propozycji, a nie oficjalnie obowiązujących formularzy. Oznacza to, że pracodawca ma pełne prawo zastosować własne szablony czy modyfikacje załączonych wzorów, które jednak powinny uwzględniać minimum treści niezbędnych do nadania sprawie właściwego biegu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00