Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2004-07-27

Rozliczanie delegacji służbowych

Podróż służbowa jest wykonywaniem zadań przez pracownika poza siedzibą pracodawcy i na jego polecenie. Z podróżą tą wiążą się koszty ponoszone przez pracownika, które zwraca pracodawca.

Pojęcie podróży służbowej pracowników nie zostało zdefiniowane ani w Kodeksie pracy, ani w aktach wykonawczych do tej ustawy. Z treści art. 775 § 1 Kodeksu pracy wynika, iż podróżą służbową jest przemieszczenie się pracownika na polecenie pracodawcy (osoby działającej w imieniu pracodawcy) do miejsca określonego w poleceniu służbowym, położonego odpowiednio poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy delegowanego pracownika - w celu wykonania określonego zadania.
Nie jest podróżą służbową wykonywanie pracy na polecenie pracodawcy w innym miejscu niż określone w umowie o pracę, nawet bardzo odległym, lecz położonym w tej samej miejscowości, w której znajduje się stałe miejsce pracy tego pracownika. Sytuacja taka może mieć miejsce np. w razie powierzenia pracownikowi w przypadkach uzasadnionych potrzebami pracodawcy (bez wypowiedzenia dotychczasowych warunków pracy i płacy) innej pracy niż określona w umowie o pracę, na okres nieprzekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym, jeżeli nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom pracownika (art. 42 § 4 k.p.).
Szczególną grupę zatrudnionych, w świetle przepisów o podróżach służbowych, stanowią pracownicy zatrudni w państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej. Te grupy pracowników są adresatami kompleksowych regulacji dotyczących należności z tytułu podróży służbowej na terenie kraju oraz poza granicami kraju zawartych w rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. (DzU nr 236, poz. 1990 oraz poz. 1991 ze zm.).
WAŻNE!
Przepisy tych rozporządzeń mają zastosowanie do innych pracowników tylko wtedy, gdy warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej nie zostały określone w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania lub umowie o pracę, zawartej z delegowanym pracownikiem.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00