Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2011-04-08

Dodatkowe klauzule w umowach o pracę

Przepisy kodeksu pracy ściśle określają elementy, które muszą znaleźć się w każdej umowie o pracę. Powinna ona bowiem określać strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, a w szczególności: rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia, ponadto wymiar czasu pracy oraz termin rozpoczęcia pracy. Oprócz wskazanych elementów dopuszczalne jest również zamieszczanie w umowach o pracę pewnych elementów dodatkowych, fakultatywnych. Proces negocjacyjny przy zawieraniu umów o pracę nie sprowadza się już do prostego "to umowa do podpisania". Kandydat do pracy stawia wymogi często wykraczające poza standardy wynikające z przepisów prawa pracy. Dodatkowymi świadczeniami pracodawca stara się także przyciągnąć dobrych pracowników. Nie dotyczy to jedynie wynagrodzenia, ale także różnych świadczeń i dodatków (np. samochód służbowy, dodatkowy urlop wypoczynkowy, opłacanie prywatnej opieki zdrowotnej). Z drugiej strony, pracodawcy, konstruując umowy o pracę, powinni także pamiętać o nadrzędnej zasadzie uprzywilejowania pracownika, która przejawia się w tym, że postanowienia umów o pracę nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy.

Stan prawny na 22 marca 2011 r.

MAGDALENA PRZYBYSZ, MAREK ROTKIEWICZ, MONIKA FRĄCZEK, RYSZARD SADLIK, RAFAŁ KRAWCZYK, EDYTA WERESZCZYŃSKA

Opracował PRZEMYSŁAW MAŃKO

WYŚLIJ PYTANIE

pgp@infor.pl

W "Poradniku", który oddajemy do Państwa rąk, wskazujemy na przykładowe zapisy dodatkowe, które mogą znaleźć się w umowie o pracę, zwracając przy tym szczególną uwagę na klauzule niedopuszczalne, pogarszające pozycję pracownika w porównaniu do tej, którą gwarantują mu przepisy prawa pracy.

Treść umowy o pracę

W umowie o pracę muszą się znaleźć postanowienia wymagane przepisami kodeksu pracy. Chodzi tu o określenie stron umowy, jej rodzaju, daty zawarcia umowy oraz warunków pracy i płacy.

Zakres swobody w kształtowaniu treści umowy o pracę

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00