Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2006-09-04

Skutki w VAT udzielenia rabatu naturalnego

W obrocie gospodarczym bardzo częstą formą premiowania nabywców towarów i usług jest stosowanie przez sprzedawców rabatów. Mają one zarówno wymiar ekonomiczny - w postaci zachęty do dalszych zakupów u danego sprzedawcy, jak i wymiar psychologiczny, polegający na zdobyciu zaufania nabywcy do danego sprzedawcy. W obrocie handlowym można się spotkać z różnego rodzaju rabatami - tradycyjnymi, czyli cenowymi, oraz naturalnymi, czyli towarowymi. Mimo że funkcja, jak też wymiar ekonomiczny obu tych rabatów są niemal identyczne, to w praktyce rozliczenie podatku od towarów i usług jest traktowane odmiennie. Wynika to z regulacji prawnych. W świetle art. 15 ust. 2 ustawy o VAT zmniejszenie obrotu może mieć zastosowanie wyłącznie do rabatów polegających na obniżeniu ceny.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, przez który rozumie się kwotę należną z tytułu sprzedaży towaru, zmniejszoną o kwotę należnego podatku (wartość netto). Jednocześnie przepis dopuszcza zmniejszenie kwoty obrotu o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów oraz zwróconych kwot nienależnych, w rozumieniu przepisów o cenach, a także kwot wynikających z korekt faktur.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00