Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2006-09-04

Praktyczne aspekty zmniejszenia obrotu w VAT

Przepisy o VAT ściśle określają sytuacje, w których ustawodawca dopuszcza możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania VAT, tj. obrotu. Możliwość ta jest tym istotniejsza, iż praktycznym skutkiem zmniejszenia podstawy opodatkowania jest z reguły zmniejszenie kwoty należnego VAT (poza zmniejszeniem np. wyłącznie wielkości sprzedaży opodatkowanej z zastosowaniem 0-proc. stawki VAT), a w konsekwencji odpowiednio zmniejszenie zobowiązania podatkowego lub zwiększenie kwoty zwrotu VAT.

Jednocześnie należy pamiętać, że korygowanie obrotu w innych niż określone w przepisach o VAT i omówionych w dalszej części sytuacjach jest niedopuszczalne. Uwaga ta jest tym istotniejsza, że często podatnicy VAT popełniają błąd, postępując tak, jakby nie istniał zamknięty katalog sytuacji, w których możliwe jest zmniejszenie obrotu. Zapominają na przykład, że brak jest podstaw do dokonywania korekty obrotu, w sytuacji gdy podatnik nie otrzymał zapłaty za świadczoną usługę lub sprzedawany towar. Inną sytuacją, w związku z którą brak jest podstaw do zmniejszania obrotu, jest otrzymanie przez usługodawcę kary umownej lub odszkodowania w wyniku niezgodnego z umową zachowania się usługobiorcy, np. opóźnionej zapłaty za wykonaną usługę.
Według art. 15 ust. 2 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), obrót zmniejsza się o:
- kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont),
- wartość zwróconych towarów (np. w związku z ich reklamacją przez nabywcę),
- wartość zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach,
- wartość kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
W praktyce przyjmuje się, że ustawodawca wyodrębnia dwa rodzaje rabatów:
- umowne (zob. definicja m.in. bonifikaty),
- obowiązkowe.
W celu przybliżenia Czytelnikom sytuacji, w których udzielenie rabatu jest obowiązujące, a w których fakultatywne - celowe jest odwołanie się do różnych uregulowań w tym zakresie.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00