Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2022-03-01

Korzystanie z kapitału musi kosztować

Czy w razie uznania umowy kredytu za nieważną bank może żądać więcej niż zwrot kapitału?

Czy bankowi należy się zwrot wartości, jaką przedstawia korzystanie z wypłaconego kapitału? Zagadnienie to czeka na rozstrzygnięcie przez TSUE (sprawa C-520/21) oraz przez całą Izbę Cywilną SN (sprawa III CZP 25/22). W Sądzie Najwyższym zagadnienia tego pośrednio dotyczy też pytanie w sprawie III CZP 59/22.

Dwie mocne podstawy

Roszczenie banków o zwrot wartości, jaką przedstawia korzystanie z kapitału, oceniać należy na podstawie przepisów o nienależnym świadczeniu (art. 410 k.c.). W oparciu o ten przepis bankowi przysługuje zwrot nie tylko świadczeń pieniężnych (kapitału), lecz także wartości świadczenia niepieniężnego (spełnionej usługi). Na tę usługę składają się m.in. znoszenie faktu korzystania przez kredytobiorców ze środków banku, odstąpienie od żądania zwrotu środków przed nadejściem terminu płatności z harmonogramu, przyjmowanie i rozliczanie wpłat, monitorowanie salda i aktualizacja harmonogramu, realizacja dyspozycji kredytobiorców.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00