Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2021-11-22

Poradnia wynagrodzeniowa

  • Dlaczego włodarz nie może otrzymywać dwóch dodatków specjalnych
  • Czy wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu mogą otrzymać nagrody uznaniowe
  • Jak określić maksymalną stawkę wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na umowę o pracę
  • Czy w regulaminie wynagradzania można określić wymagania dotyczące kierunkowego wykształcenia
  • Na jakich stanowiskach może być przyznany dodatek funkcyjny

Nowe rozporządzenie płacowe zmieniło zasady naliczania dodatku specjalnego dla włodarza. Spowodowało to uszczuplenie zarobku naszego burmistrza. Dotychczas otrzymywał on dodatek specjalny w wysokości 40 proc. sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku specjalnego. Obecnie dodatek wynosi 30 proc. Chcemy włodarzowi wyrównać tę różnicę, przyznając mu dodatek specjalny jako pracownikowi samorządowemu. Czy można go wypłacić na podstawie dwóch różnych przepisów?

Nie jest dopuszczalne przyznanie włodarzowi dodatku na podstawie dwóch różnych przepisów, czyli art. 36 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) i art. 36 ust. 5 u.p.s. Pierwsza regulacja stanowi, że wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa przysługuje dodatek specjalny, a druga, że tego typu dodatek może zostać przyznany pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań. O tym, że nie można włodarzom przyznawać dodatku na podstawie dwóch regulacji u.p.s., wielokrotnie wypowiadał się Naczelny Sąd Administracyjny. I tak, w wyroku z 4 września 2019 r. (sygn. akt II OSK 2005/19) NSA podał, że dodatek specjalny, o którym mowa w art. 36 ust. 3 i art. 36 ust. 5 u.p.s., to ten sam składnik wynagrodzenia pracownika samorządowego, lecz przyznawany na odmiennych zasadach - w zależności od tego, czy pracownik jest, czy nie jest zatrudniony na stanowisku wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa. W przypadku osób zatrudnionych na jednym ze wskazanych wyżej stanowisk dodatek specjalny jest bowiem przyznawany obligatoryjnie, bez potrzeby ustalenia, czy doszło do okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań. Osoby piastujące wskazane powyżej stanowiska już tylko z tego tytułu - jak zauważył sąd - mają zwiększony zakres obowiązków służbowych, zarówno takich, które są ściśle związane pełnioną funkcją, jak i takich, które mogą się w przyszłości zaktualizować. W przypadku pozostałych pracowników dodatek specjalny stanowi fakultatywny składnik wynagrodzenia przyznawany czasowo z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań. Z tych względów, zdaniem NSA, niedopuszczalna jest taka wykładnia przepisów, która pozwala na przyznanie włodarzowi drugiego dodatku specjalnego z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia mu dodatkowych zadań. „Okoliczność posłużenia się przez ustawodawcę w art. 36 ust. 5 u.p.s. pojęciem pracownik samorządowy nie oznacza, że obejmuje on również wójta (burmistrza, prezydenta miasta, starostę, marszałka województwa), skoro w odniesieniu do niego w art. 36 u.p.s. zawarta jest odrębna regulacja” - wskazał NSA (tak też NSA w wyroku z: 3 grudnia 2019 r., sygn. akt II OSK 2896/19; 26 września 2019 r., sygn. akt II OSK 2458/19; 3 lipca 2019 r., sygn. akt II OSK 1477/19; 4 czerwca 2019 r., sygn. akt II OSK 789/19 i II OSK 790/19; 5 kwietnia 2019 r., sygn. akt II OSK 633/19). ©℗

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00