Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-02-03

Miałem stłuczkę...

Co zrobić i jak się zachować, kiedy jesteś uczestnikiem zdarzenia drogowego?

Katarzyna Jezierska-Stencel
prawo.autorzy@infor.pl
Sposób postępowania podczas zdarzenia drogowego będzie zależeć od tego, w jakiej roli w nim wystąpimy. Jeżeli doszło do zderzenia pojazdów, to ich posiadacze wobec siebie odpowiadają, zgodnie z art. 436 § 2 kodeksu cywilnego, na zasadzie winy. Odpowiedzialny jest więc ten, kogo zawinione zachowanie doprowadziło do zderzenia. Musimy więc ustalić, kto jest winien.
Co robi sprawca zdarzenia?
Jeżeli sprawa jest prosta, nie budzi wątpliwości, a strony dojdą do porozumienia, kto jest winien, wystarczy, że sprawca na miejscu zdarzenia napisze oświadczenie, w którym opisze, jak doszło do wypadku, gdzie miał miejsce, jakie uszkodzenia powstały w obu pojazdach i oświadczy, że to on ponosi winę za zdarzenie. Musi też podać swoje dane: imię, nazwisko, adres zamieszkania, markę i numer rejestracyjny pojazdu, którym kierował, numer prawa jazdy oraz informacje dotyczące swego ubezpieczenia OC: numer polisy, nazwę i adres towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym została wykupiona. Sprawca powinien oświadczenie podpisać, a poszkodowany sprawdzić z dokumentami, czy wszystko się zgadza.
Co robi poszkodowany?
Poszkodowany z oświadczeniem powinien skierować się do najbliższej swemu miejscu zamieszkania siedziby firmy ubezpieczeniowej sprawcy i zgłosić szkodę. Im wcześniej to uczyni, tym lepiej. Ogólne warunki obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody wyrządzone w związku z ruchem tych pojazdów regulują wszystkie sprawy związane z ubezpieczeniem i dochodzeniem roszczeń. Nie regulują co prawda terminu, w jakim ma być zgłoszona szkoda, jednakże niezwłoczne jej zgłoszenie gwarantuje zaspokojenie interesów wszystkich uczestników postępowania. Wcześniejsze zgłoszenie szkody zapewnia też możliwość szybkiego uzyskania odszkodowania. Zakład ubezpieczeń ma bowiem 30 dni na wypłatę odszkodowania, licząc od dnia otrzymania zawiadomienia o wypadku. Jeżeli postępowanie likwidacyjne natrafi na takie przeszkody, które uniemożliwią wyjaśnienie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń lub wysokości odszkodowania, odszkodowanie wypłaca się w terminie 14 dni od wyjaśnienia tych okoliczności. W każdym jednakże przypadku bezsporną część odszkodowania wypłaca się w terminie 30 dni od zawiadomienia o wypadku.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00