Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.101.2024.3.RH

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0 oraz PKWiU 85.59.1.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwania – pismami z 25 marca oraz 15 i 23 kwietnia 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zakres obowiązków jednoosobowej działalności gospodarczej:

Doradztwo w zakresie bezpieczeństwa IT po poprzedzającej analizie architektury rozwiązań systemów informatycznych należących do spółki. Dostarczanie informacji o nowych przepisach bezpieczeństwa informacji w celu ich wdrożenia przez dział Cybersecurity. Doradztwo w zakresie bezpieczeństwa IT przy wdrażaniach nowych rozwiązań IT i Cybersecurity. Proponowanie nowych rozwiązań IT i Cybersecurity w celu ograniczenia ryzyk bezpieczeństwa IT. Analiza powdrożeniowa rozwiązań IT i Cybersecurity. Przygotowywanie i recenzja polityk bezpieczeństwa w organizacji. Doradztwo w zakresie inwestygacji i analizy incydentów bezpieczeństwa. Ścisła współpraca z działami Cybersecurity i IT. Przeprowadzanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa informacji dla pracowników organizacji.

Uzupełnienie wniosku

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od dnia (...) 2022 r.

Przychody z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej są opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym od dnia 1 stycznia 2024 r.

Dla celów prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi Pan ewidencję „przychodów oraz wydatków”.

Pana pytanie dotyczy roku podatkowego 2024.

Usługi, o których mowa we wniosku świadczy Pan od (...) 2022 roku.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie dotyczą Pana działalności wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem złożył Pan w styczniu 2024 r.

Uzyskuje Pan dochody wyłącznie z jednoosobowej działalności gospodarczej.

Nie jest Pan wspólnikiem/członkiem zarządu w spółce, która jest Pana zleceniodawcą.

W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, w którym opłaca Pan ryczałt nie uzyskał Pan przychodów z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.

Nie świadczy Pan usług opodatkowanych różnymi stawkami.

Odpowiadając na pytanie, w jakim grupowaniu PKWiU z 2015 r. sklasyfikowane są świadczone przez Pana usługi, wskazał Pan:

PKWiU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki (niezwiązane z doradztwem w zakresie oprogramowania) oraz

PKWiU 85.59.1 – Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wyjaśnił Pan, że symbole PKWiU 62.02 i 85.59.1 pochodzą wprost z odpowiedzi z GUS. GUS nie doprecyzowuje czy zakres usług wiąże się z oprogramowaniem czy sprzętem, a jedynie w zakresie Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, więc we wcześniejszym piśmie dodał Pan informację, że zakres obowiązków nie mieści się w zakresie doradztwa związanego z oprogramowaniem czy sprzętem. Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki to ogólne pojęcie, które nie musi oznaczać usług związanych z oprogramowaniem i jest to częste zjawisko w usługach związanych z cyberbezpieczeństwem.

Uzupełniając stanowisko GUS, uważa Pan, że następujący kod jest właściwy dla świadczonych przez Pana usług: 62.02.30.0, a konkretnie następujące grupowanie: „udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa”.

Powyższy kod i grupowanie, nie dotyczy usług związanych ze sprzętem i oprogramowaniem, a jedynie systemu komputerowego, dlatego też we wniosku poprosił Pan o opinię czy stawka ryczałtu 8,5% jest prawidłowa.

Świadczone przez Pana usługi nie są związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania

(PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zakres świadczonych przez Pana usług obejmuje:

doradztwo w zakresie bezpieczeństwa IT po poprzedzającej analizie architektury rozwiązań systemów informatycznych należących do spółki klienta,

dostarczanie informacji o nowych przepisach bezpieczeństwa w celu ich wdrożenia przez dział Cybersecurity,

doradztwo w zakresie bezpieczeństwa IT przy wdrażaniach nowych rozwiązań IT i Cybersecurity,

proponowanie nowych rozwiązań IT i Cybersecurity w celu ograniczenia ryzyk bezpieczeństwa IT,

analizę powdrożeniową rozwiązań IT i Cybersecurity,

przygotowywanie i recenzję polityk bezpieczeństwa firmy klienta,

doradztwo w zakresie inwestygacji i analizie incydentów bezpieczeństwa,

przeprowadzanie testów penetracyjnych infrastruktury klienta,

analizę infrastruktury IT pod kątem brakujących zabezpieczeń bezpieczeństwa IT,

ścisłą współpracę z działami Cybersecurity i IT.

Wyjaśniając, na czym polegają świadczone usługi, wskazał Pan :

Doradztwo w zakresie bezpieczeństwa IT po poprzedzającej analizie architektury rozwiązań systemów informatycznych należących do spółki. W tym punkcie doradztwo obejmuje wszelkie nieścisłości lub przeoczenia w zakresie cyberbezpieczeństwa takie jak: brak MFA, niewłaściwe szyfrowanie danych, błędne zarządzanie dostępach do danych i wiele innych.

Dostarczanie informacji o nowych przepisach bezpieczeństwa informacji w celu ich wdrożenia przez dział Cybersecurity.

Doradztwo w zakresie bezpieczeństwa IT przy wdrażaniach nowych rozwiązań IT i Cybersecurity pod kątem bezpieczeństwa informacji. W zakresie tego punktu, Dostarcza Pan rekomendacji, które mają na celu zabezpieczenie wdrażanego systemu przed potencjalnymi atakami cybernetycznymi i wykorzystaniem podatności. Przykładowe rekomendacje: używanie bezpiecznych protokołów przesyłu danych i szyfrowania, wieloskładnikowe uwierzytelnianie w systemie, analiza niezbędnych portów komunikacyjnych.

Proponowanie nowych rozwiązań IT i Cybersecurity w celu ograniczenia ryzyka bezpieczeństwa IT i uszczelnienie danych klienta w każdym obszarze cyberbezpieczeństwa.

Analiza powdrożeniowa rozwiązań IT i Cybersecurity. W skład analizy wchodzi wynajdowanie podatności systemu.

Przygotowywanie i recenzja polityk bezpieczeństwa w organizacji.

Doradztwo w zakresie inwestygacji i analiza incydentów bezpieczeństwa. Ścisła współpraca z działami Cybersecurity i IT. Przeprowadzanie analizy logów z systemów biorących udział w incydencie, rozmowy, ustalenia z pracownikami w celu ustalenia zakresu, wycieku danych, skutków, krytyczności oraz wniosków z incydentu celem powstrzymaniu podobnych incydentów w przyszłości.

Przeprowadzanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa informacji dla pracowników organizacji.

Pytanie

Czy zakres obowiązków oraz forma prowadzenia JDG kwalifikuje się do 8,5% stawki ryczałtu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów

osiąganych przez osoby fizyczne sposób i zakres JDG upoważnia Pana do 8,5% stawki podatkowej w formie ryczałtu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5%:

a)przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,

c)przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług obejmuje:

doradztwo w zakresie bezpieczeństwa IT po poprzedzającej analizie architektury rozwiązań systemów informatycznych należących do spółki klienta,

dostarczanie informacji o nowych przepisach bezpieczeństwa w celu ich wdrożenia przez dział Cybersecurity,

doradztwo w zakresie bezpieczeństwa IT przy wdrażaniach nowych rozwiązań IT i Cybersecurity,

proponowanie nowych rozwiązań IT i Cybersecurity w celu ograniczenia ryzyk bezpieczeństwa IT,

analizę powdrożeniową rozwiązań IT i Cybersecurity,

przygotowywanie i recenzję polityk bezpieczeństwa firmy klienta,

doradztwo w zakresie inwestygacji i analizie incydentów bezpieczeństwa,

przeprowadzanie testów penetracyjnych infrastruktury klienta,

analizę infrastruktury IT pod kątem brakujących zabezpieczeń bezpieczeństwa IT,

ścisłą współpracę z działami Cybersecurity i IT,

przeprowadzanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa informacji dla pracowników organizacji.

Wskazał Pan, że ww. usługi – zgodnie z klasyfikacją dokonaną przez GUS – mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki (niezwiązane z doradztwem w zakresie oprogramowania) oraz PKWiU 85.59.1 – Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Ponadto doprecyzował Pan, że dla świadczonych przez Pana usług objętych klasą PKWiU 62.02 właściwym grupowaniem jest PKWiU 62.02.30.0 – udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że dla przychodów osiąganych w ramach opisanej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia opisanych usług zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, przy czym podstawą jej zastosowania jest:

art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – dla usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, gdyż – jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku – nie są one związane z doradztwem w zakresie oprogramowania;

art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dla usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.1.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00