Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.120.2024.1.MR1

Czy środki pieniężne otrzymane przez Stowarzyszenie tytułem darowizny na rachunek bankowy Stowarzyszenia z przeznaczeniem ich na pokrycie działań naukowych, naukowo-technicznych i oświatowych podejmowanych w ramach działalności statutowej i dla realizacji celów statutowych, stanowiące dochód Stowarzyszenia, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z podatku CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy środki pieniężne otrzymane przez Stowarzyszenie tytułem darowizny na rachunek bankowy Stowarzyszenia z przeznaczeniem ich na pokrycie działań naukowych, naukowo-technicznych i oświatowych wymienionych we wniosku i podejmowanych w ramach działalności statutowej i dla realizacji celów statutowych, stanowiące dochód Stowarzyszenia, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z podatku CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca, tj. A. - Stowarzyszenie (dalej również „Stowarzyszenie”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej również podatek CIT”).

Wnioskodawca wpisany jest do rejestru stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: KRS”) oraz do rejestru przedsiębiorców KRS.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i zostało zawiązane na czas nieograniczony. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz na podstawie przyjętego statutu (dalej „Statut”).

Pierwowzorem dla Stowarzyszenia było stowarzyszenie założone jeszcze w (…) r. w (…). Było to stowarzyszenie B. (dalej „Darczyńca”). Członkowie założyciele tego stowarzyszenia uznając to za korzystne dla dalszego rozwoju społecznego, zdecydowali o założeniu w Polsce Stowarzyszenia, które kontynuuje działalność prowadzoną dotychczas przez Darczyńcę.

Stowarzyszenie zostało założone w celu (…) (dalej „C.”), kontynuując tym samym cel, dla którego powołano w (…) r. Darczyńcę. Zgodnie z przyjętym Statutem, celami Stowarzyszenia są działania w zakresie (…).

W tym miejscu należy wyjaśnić, że metoda C. jest jednym z popularniejszych narzędzi (…). Metoda ta została opracowana już w (…) roku przez (…) na podstawie obserwacji tysięcy zgłoszeń patentowych, z których wynikało, że istnieje możliwość opisania (…). Metoda zakłada, że (…).

C. stanowi zatem (…). Wykorzystanie tego zestawu (…).

(…)

Stowarzyszenie posiada swoje organy: (…). Członkami mogą być osoby fizyczne i prawne, przy czym osoby prawne mogą pełnić funkcje jedynie członków wspierających. (…) jest najwyższą władzą Stowarzyszenia, do jego zadań należy m.in. wyznaczanie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje go na zewnątrz, na jego czele stoi Prezes i Wiceprezes. Do zadań (…) należy m.in. kontrolowanie działalności Zarządu. Statut Stowarzyszenia przewiduje również inne kompetencje i zadania swoich organów, które zgodne są z celami Stowarzyszenia i służą zapewnieniu jego prawidłowej działalności. Wskazuje tryb wybierania organów i sposób ich działania.

Zgodnie ze Statutem, Stowarzyszenie realizuje swoje cele między innymi poprzez:

(...)

W Statucie Stowarzyszenia przewidziano, że Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, a dochód z tej działalności przeznaczany jest wyłączenie na realizację celów statutowych. Wskazano, że majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn (w tym darowizn pochodzących od B. Darczyńcy), spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku Stowarzyszenia, dotacji i ofiarności publicznej. Wyraźnie podkreślono, że dochód z własnej działalności oraz dochód z majątku Stowarzyszenia służy realizacji "łącznie celów statutowych Stowarzyszenia i nie może być przeznaczony do podziału między członków Stowarzyszenia, a wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.

Z uwagi na konieczność wyposażenia Stowarzyszenia w majątek niezbędny do prowadzenia działalności statutowej, Darczyńca zdecydował się na dokonanie darowizny środków pieniężnych na rzecz Stowarzyszenia, dokonując ich przelewu na rachunek bankowy Stowarzyszenia.

Darowizna została poczyniona na wsparcie celów statutowych Stowarzyszenia, określonych w Statucie, tj. na działalność naukową i oświatową w postaci (…).

Pytanie

Czy środki pieniężne otrzymane przez Stowarzyszenie tytułem darowizny na rachunek bankowy Stowarzyszenia z przeznaczeniem ich na pokrycie działań naukowych, naukowo-technicznych i oświatowych wymienionych we wniosku i podejmowanych w ramach działalności statutowej i dla realizacji celów statutowych, stanowiące dochód Stowarzyszenia, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z podatku CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane przez Stowarzyszenie tytułem darowizny na rachunek bankowy Stowarzyszenia z przeznaczeniem ich na pokrycie działań naukowych, naukowo-technicznych i oświatowych wymienionych we wniosku i podejmowanych w ramach działalności statutowej i dla realizacji celów statutowych, stanowiące dochód Stowarzyszenia, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z podatku CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (tekst jednolity z dnia 16 grudnia 2020 r., Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 ze zm.; dalej „Prawo o Stowarzyszeniach”), stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 33 ust. 1 Prawa o Stowarzyszeniach, majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. W myśl ustępu 2 przywołanego przepisu, stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną i jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa CIT”) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21 , art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 Ustawy CIT dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Nie zawsze osiągnięcie dochodu oznacza obowiązek jego opodatkowania podatkiem dochodowym. Ustawodawca przewidział w Ustawie CIT dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem CIT:

  • podmiotowe, przewidziane w art. 6 ust. 1 Ustawy CIT, którego istota polega na zwolnieniu od podatku CIT wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,
  • przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 Ustawy CIT, polegające na zwolnieniu od podatku CIT wymienionych w tym przepisie dochodów.

Ustawodawca nie zdecydował się na umieszczenie stowarzyszeń wśród podmiotów zwolnionych podmiotowo z tego podatku, wymienionych w art. 6 ust. 1 Ustawy CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu jest przeznaczenie go na cel statutowy tożsamy z jednym z celówwymienionych w tym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie powinno być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie „cel statutowy” to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Na podstawie art. 17 ust. 1a Ustawy CIT , zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt I, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k Ustawy CIT;

2)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b Ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a (wspomniany ust. 1 pkt 5a dotyczy klubów sportowych, więc nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie).

Bez względu na cele prowadzonej działalności, ze zwolnienia nie mogą korzystać podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c Ustawy CIT, tj.:

1)przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

2)przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3)samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podsumowując powyższe, z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT wynika zatem wprost, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • podatnik prowadzi działalność statutową w zakresie przynajmniej jednej z następujących działalności: naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, w tym również polegającej na kształceniu studentów, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
  • podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c Ustawy CIT,
  • podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT nie wyklucza możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych zgodnych z tym przepisem, w przypadku prowadzenia przez podatnika także innych działań niepodlegających zwolnieniu. Zwolnienie, o którym mowa w omawianym przepisie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu za wyjątkiem dochodu wskazanego w art. 17 ust. 1a Ustawy CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej czy z darowizn. Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia uzależnione zostało nie tylko od przeznaczenia, ale również od wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe.

Należy zauważyć, iż na gruncie polskiego prawa nie została sformułowana definicja legalna działalności naukowej, naukowo — technicznej, jak i oświatowej. W związku z powyższym uzasadnionym jest odwołanie się do wykładni językowej, będącej podstawową metodą wykładni dla prawa podatkowego. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/) „oświata” to proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie. Przez oświatę, zgodnie z definicją słownikowa, należy także rozumieć instytucje zajmujące się upowszechnianiem »kształcenia i kultury; też: ludzie zajmujący się taką działalnością.

„Nauka” według Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/), jest to ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości; jest to również zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, „nauka” to także uczenie się lub uczenie kogoś.

Przytoczona powyżej wykładnia językowa pojęć przewidzianych w katalogu art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT jest powszechnie przyjętym sposobem interpretacji zarówno przez organy administracji podatkowej (por. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 października 2023 r., znak 0111 -KDIB1 -2.4010.383.2023.1.DP oraz z dnia 27 czerwca 2023 r., znak 0114-KDIP2-1.4010.271.2023.1.MR1, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 kwietnia 2015 r., znak IBPB1/2/4510-36/15/KP), jak również sądy administracyjne oraz doktrynę (co do pierwszeństwa wykładni językowej, por. m.in. „Organizację Pożytku Publicznego. Fundacje i stowarzyszenia w roli podatnika”, pod red. dr Moniki Muchy, Wrocław 2011).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, zgodnie z zapisami Statutu, celami statutowymi Stowarzyszenia są (…). Celami statutowymi Stowarzyszenia jest zatem działalność naukowa, naukowo-techniczna i oświatowa.

Cele Stowarzyszenia są zatem tożsame z wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Działalność oświatowa Stowarzyszenia, a zatem cel oświatowy, realizowany jest przez Stowarzyszenie między innymi poprzez: (...)

Działalność naukowa i naukowo-techniczna Stowarzyszenia, a zatem cel naukowy i naukowo - techniczny, realizowany jest przez Stowarzyszenie między innymi poprzez: (...)

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane przez Stowarzyszenie tytułem darowizny na rachunek bankowy Stowarzyszenia z przeznaczeniem ich na pokrycie działań naukowych, naukowo-technicznych i oświatowych podejmowanych w ramach działalności statutowej, stanowiące dochód Stowarzyszenia, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z podatku CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, z uwagi na to, że:

1)cele statutowe Stowarzyszenia (…)— a zatem działalność naukowa, naukowo-techniczna i oświatowa,

2)cele statutowe Stowarzyszenia tożsame są z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT - w zakresie działalności naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej,

3)środki pieniężne otrzymane przez Stowarzyszenie tytułem darowizny przeznaczone zostały na cele statutowe Stowarzyszenia i wydatkowane są na cele statutowe Stowarzyszenia,

4)Stowarzyszenie nie jest podmiotem wymienionym w art. 17 ust. 1c Ustawy CIT,

5)środki pieniężne otrzymane przez Stowarzyszenie tytułem darowizny nie stanowią dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1a Ustawy CIT.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane przez Stowarzyszenie tytułem darowizny na rachunek bankowy Stowarzyszenia z przeznaczeniem ich na pokrycie działań naukowych, naukowo-technicznych i oświatowych wymienionych we wniosku i podejmowanych w ramach działalności statutowej i dla realizacji celów statutowych, stanowiące dochód Stowarzyszenia, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z podatku CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j.  Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00