Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.581.2023.4.RK

Skutki podatkowe zbycia nieruchomości (działka nr 1) w drodze licytacji komorniczej.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 11 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych zbycia nieruchomości (działka nr 1) w drodze licytacji komorniczej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 5 marca 2024 r. (wpływ 5 marca 2024 r.) oraz pismem z 5 marca 2024 r. (wpływ 26 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jako Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w (…) prowadzi Pani egzekucję z nieruchomości stanowiącej działki o numerach ewidencyjnych: 2 o powierzchni 0,06 ha, 3 o powierzchni 0,5232 ha, 4 o powierzchni 0,05 ha położonej w miejscowości (…), gmina (…), powiat (…), woj. (…) dla której Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w (…) prowadzi księgę wieczystą o numerze KW (…) z wniosku wierzycieli:

1)A. sp. z o.o. (…) sp.k. (sygn. akt Km (…)) (…), którego reprezentuje radca prawny: radca prawny (…),

2)A. sp. z o.o. (…) sp.k. (sygn. akt (…)) (…) którego reprezentuje: radca prawny (…),

należącej do dłużnika B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, NIP: (…)

Nieruchomości te są zabudowane budynkami, które nie są wykończone i nie są oddane do użytku. Obecnie nieruchomość nie jest użytkowana, nie ustalono, aby była w okresie ostatnich 5 lat wydzierżawiana, wynajmowana, czy żeby była prowadzona na niej działalność gospodarcza.

Działka o numerze ewidencyjnym 2 o powierzchni 0,06 ha stanowi:

  • grunty rolne zabudowane klasy Br-RVI o pow. 0,06 ha według wypisu z rejestru gruntów Starostwa Powiatowego w (…) z 16 września 2022 r., działka ma kształt nieregularny. Dojazd drogą o nawierzchni brukowej z drogi krajowej nr (...).

Działka o numerze ewidencyjnym 3 o powierzchni 0,5232 ha stanowi:

  • pastwiska trwałe klasy PSVI o pow. 0,2836 ha
  • lasy klasy LSVI o pow. 0,0865 ha
  • nieużytki klasy N o pow. 0,1531 ha według wypisu z rejestru gruntów Starostwa Powiatowego w (…) z 16 września 2022 r., działka ma kształt nieregularny. Dojazd drogą o nawierzchni brukowej z drogi krajowej nr (...).

Według odpisu z księgi wieczystej powierzchnia nieruchomości działki nr ewidencyjny 3 wynosi 0,5500 ha, co jest niezgodne z danymi zawartymi we Wypisie z Ewidencji Gruntów Starostwa Powiatowego w (…), gdzie wskazana jest powierzchnia 0,5232 ha.

Działka o numerze ewidencyjnym 5 o powierzchni 0,05 ha stanowi:

  • grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi klasy Ws o pow. 0,05 ha według wypisu z rejestru gruntów Starostwa Powiatowego w (…) z 16 września 2022 r., działka ma kształt nieregularny. Dojazd drogą o nawierzchni brukowej z drogi krajowej nr (...).

Działki nr 2, 3, 5 przylegają do siebie, tworzą kształt nieregularny, stanowią (...).

Na nieruchomości realizowana jest inwestycja w postaci budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego z częścią gospodarczą wznoszonego na fundamentach i kondygnacji piwnicznej (...), teren jest ogrodzony wspólnie z działką 1 w bezpośrednim sąsiedztwie nieruchomości.

Dla działek nr ewidencyjny 2, 3, 5 Starosta Powiatu (…) wydał 8 maja 2006 r. decyzje nr (...) zatwierdzająca projekt budowlany i udzielając pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z częścią gospodarczą.

Inne pozwolenia na budowę na wycenianej nieruchomości nie zostały odnalezione w archiwum Wydziału Budownictwa Starostwa Powiatowego w (…).

Budynek mieszkalny jednorodzinny:

  • decyzja nr (…) z 8 maja 2006 r. udzielająca pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z częścią gospodarczą.

Roboty budowlane według dziennika budowy, były wykonane w latach 2008-2018. Stan zaawansowania robót budowlanych wykonanych w realizowanym budynku to: częściowy stan surowy otwarty, wykonane jest podpiwniczenie, ściany parteru, strop nad częścią piętrową, konstrukcja stalowa południowego skrzydła.

Jest to budynek wolnostojący, parterowy z poddaszem użytkowym, podpiwniczony, konstrukcja tradycyjna murowana. Fundamenty - ławy i stopy fundamentowe betonowe zbrojone, ściany fundamentowe z bloczków betonowych, izolacje przeciwwilgociowe i cieplne ścian podziemia. Ściany nadziemia - murowane z gazobetonu 24 cm, słupy żelbetowe, słupy stalowe, izolacje przeciwwilgociowe ścian parteru. Stropy - nad piwnicą i częścią parteru: żelbetowy wylewany, w pozostałej części. Brak dachu, pozostałych ścian, stolarki, podłogi, elewacji.

Znajdują się tam przyłącze wodociągowe ze studnią wodomierzową, gazowe, elektryczne do działki, powierzchnia zabudowy wynosi 327,20 m2, powierzchnia użytkowa parteru i poddasza 362,68 m2+ piwnice 132,26 m2 + garaż i pom. techniczne 60,60 m2. Układ funkcjonalny: piwnica: pomieszczenie gospodarcze, parter: hall wejściowy, hall, jadalnia, kuchnia, pokój, salon, 2 sypialnie, 2 łazienki, wc, korytarz, pomieszczenie gospodarcze i techniczne, garaż, poddasze: 4 pokoje, 2 łazienki, wc, garderoba, hall, komunikacja. Pozostałe zagospodarowanie działek stanowi: ogrodzenie drewniane, grill z altaną, płyta betonowa, budowle ziemne, skarpy, plac zabaw, ogródek warzywny, trawnik i miejscowe zadrzewienie, pozostałości budowli (...), pomieszczenie gospodarcze murowane, częściowo podziemne, budowle podziemne, studnia wejściowa z kręgów betonowych - nie zinwentaryzowane na mapie zasadniczej.

Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego gminy (…) (przyjętej uchwałą Rady Gminy (…) z 11 czerwca 2007 r. zmieniony uchwałą Rady Gminy nr (…)) przeznaczenie wycenianej nieruchomości to:

  • działka 2 - teren zabudowy zagrodowej RO
  • działka 3 - 80% - teren przeznaczony do zalesienia ZLZ, 20% - teren lasów ZL
  • 5 - teren wód powierzchniowych śródlądowych.

W toku postępowania egzekucyjnego ustalono, że podstawą nabycia prawa własności przedmiotowej nieruchomości była zmiana umowy sprzedaży nieruchomości Rep. A (…), zawarta przed notariuszem (…).

Już w czasie podpisywania powyższego aktu notarialnego na nieruchomości rozpoczęta była budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

Dłużnikowi w zawiązku z nabyciem przedmiotowych nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego ponieważ transakcja kupna z 2018 r. nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług i dłużnik nie miał prawa do odliczenia podatku VAT po jej nabyciu.

Dłużnik jest spółką z o.o. i nabył nieruchomości w celu wykorzystania jej w prowadzonej działalności gospodarczej. Na nieruchomościach ujawnione są wpisy hipoteczne:

  • hipoteka umowna na rzecz (…) wpis nastąpił 18 sierpnia 2020 r. na wniosek z 6 sierpnia 2020 r. w kwocie 975 000,00 zł;
  • hipoteka przymusowa na rzecz (…) wpis nastąpił 7 kwietnia 2022 r. na wniosek z 1 grudnia 2021 r. w kwocie 6894,00 zł.

Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT przy pomocy Portalu Podatkowego MF przeprowadzone w listopadzie 2023 r. wykazało, iż podmiot o podanym identyfikatorze NIP - (…) nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

Dłużnik obecnie nie odbiera korespondencji pod wskazanym adresem. Celem ustalenia kwestii, czy w przypadku sprzedaży licytacyjnej przedmiotowych nieruchomości istnieje obowiązek zapłaty podatku VAT komornik 15 marca 2023 r. zapytał biuro rachunkowe (…), w którym dłużnik się rozliczał o wskazanie:

  • czy dłużnik jest podatnikiem podatku VAT i czy w przypadku sprzedaży nieruchomości dłużnika B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (…), stanowiącej działki o numerach ewidencyjnych: 2o powierzchni 0,06 ha, 3 o powierzchni 0,5232 ha, 5 o powierzchni 0,05 ha położonej w miejscowości (…) dla której Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w (…) prowadzi księgę wieczystą o numerze KW (…) oraz nieruchomości stanowiącej działkę o numerze ewidencyjnym: 1 o powierzchni 0,58 ha, położonej w miejscowości (…) dla której Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w (…) prowadzi księgę wieczystą o numerze KW (…) należy odprowadzić podatek VAT w przypadku odpowiedzi twierdzącej w jakiej stawce,
  • kiedy dłużnik wyrejestrował się z rejestru podatników VAT,
  • czy przedmiotowa nieruchomość była wciągnięta do ewidencji środków trwałych i amortyzowana,
  • czy dłużnik przy wyrejestrowaniu z ewidencji podatku VAT rozliczył VAT od nieruchomości,
  • w jaki sposób nieruchomości były wykorzystywany, czy na własne cele czy działalności gospodarczej (zwolnionej, opodatkowanej),
  • czy nieruchomość była przedmiotem najmu, dzierżawy jeżeli tak to od kiedy i do kiedy,
  • do jakich celów jest obecnie wykorzystywany (najem, inne),
  • czy budynek był wykorzystywany do celów innych niż własne cele mieszkaniowe, należy wskazać czy dłużnik dokonywał ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku, jeżeli tak to kiedy oraz czy przysługiwało prawo do odliczenia podatku od zakupów służących ulepszeniu,
  • czy dłużnik wykorzystuje przedmiotowy budynek do celów prowadzonej działalności,
  • jeśli tak, to czy wykorzystanie jest odpłatne czy nie (spółka płaci wynagrodzenie).

Pismem z 1 czerwca 2023 r. Biuro poinformowało, że zakończyło współpracę z dłużnikiem w 2016 r.

Takie samo pismo jak do biura rachunkowego wysłano do dłużnika 15 marca 2023 r., dłużnik go nie odebrał.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż wyżej opisanej nieruchomości w toku postępowania egzekucyjnego w drodze licytacji publicznej nie będzie obciążona podatkiem od towarów i usług, komornik w takim przypadku nie wystawia faktury.

Art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług nakłada na komornika sądowego obowiązek działania jako płatnik w przypadku wykonywania przez niego czynności egzekucyjnych w rozumieniu Kodeksu postępowania cywilnego. Jednak obowiązki płatnika urzeczywistniają się wyłącznie wtedy, gdy sam dłużnik byłby zobowiązany do zapłacenia podatku należnego od danej transakcji.

Z kolei zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają te czynności, w przypadku których spełniony został zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres opodatkowania, tzn. zaistniała czynność określona jako opodatkowana, która została wykonana przez podmiot mający cechę podatnika.

W przedmiotowej sprawie nieruchomość dłużnik nabył jako osoba prawna w drodze umowy przeniesienia własności nieruchomości, bez prawa do odliczenia podatku VAT, co komornik sprawdził przeglądając księgę wieczystą przedmiotowej nieruchomości.

Dłużnik włada nieruchomością w ramach tzw. zarządu zwykłego.

Zweryfikowany na Portalu Podatkowym status podmiotu wykazuje, iż nie jest on zarejestrowany jako podatnik VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Nieruchomość w chwili obecnej nie jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. Z ewidencji gruntów wynika, że nieruchomość stanowi grunty rolne zabudowane, pastwiska trwałe, lasy, nieużytki, grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi. Nie są to tereny budowlane sensu stricto.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Przedmiotem zapytania jest Działka 1

Działka stała się własnością dłużnika 17 marca 2021 r. Na podstawie umowy sprzedaży nieruchomości zawartej przed notariuszem (…).

Dłużnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem działki, gdyż sprzedającym była osoba fizyczna, a sprzedaż nie była opodatkowana podatkiem VAT. Kupujący zapłacił podatek od czynności cywilnoprawnych.

Na wyznaczonych w planie terenach oznaczonych „RO” - tereny zabudowy zagrodowej, obowiązują następujące warunki zabudowy i zagospodarowania terenów:

1)ustala się podstawowe przeznaczenie terenów pod zabudowę zagrodową w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych, wraz z urządzeniami towarzyszącymi;

2)jako przeznaczenie dopuszczalne uzupełniające terenów ustala się:

a)budynki mieszkalne jednorodzinne,

b)budynki letniskowe rekreacji indywidualnej,

c)budynki usług niepublicznych, mieszczące funkcje handlu, gastronomii oraz usług podstawowych nieuciążliwych, związane z obsługą terenu,

d)budynki usług publicznych,

e)budynki gospodarcze i garażowe,

f)parkingi samochodów osobowych, dojścia i dojazdy,

g)liniowe, punktowe, kubaturowe obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej,

3)obiekty i urządzenia o funkcji dopuszczalnej można realizować pod warunkiem, że nie będą zajmowały więcej niż 50% terenu,

4)obowiązuje intensywność zabudowy do 1,0 oraz minimalny udział powierzchni biologicznie czynnej 30%,

5)obowiązuje utrzymanie tradycyjnego charakteru projektowanej zabudowy oraz sytuowanie budynków w miarę możliwości w ujednoliconej linii zabudowy, kalenicowo lub szczytowo, w zależności od istniejącego układu, szerokości działek itp., lecz w miarę możliwości w jednym z tych sposobów,

6)obowiązuje maksymalna wysokość budynków - trzy kondygnacje nadziemne, przy czym wyklucza się tzw. wysokie podpiwniczenia za wyjątkiem sytuowania budynków na terenach o wysokim poziomie wód gruntowych, dopuszcza się również 1 kondygnację podziemną,

7)obowiązuje przykrycie budynków dachami dwu- lub wielospadowym o nachyleniu połaci pod kątem 15 - 45 st., przy czym dopuszcza się dachy jednospadowe o spadku do 45 st. dla budynków innych niż mieszkalne,

8)ustala się możliwość lokalizacji nieuciążliwych usług w istniejących lub nowych budynkach, pod warunkiem, że nie spowodują one kolizji z istniejącym lub projektowanym zagospodarowaniem,

9)ustala się możliwość zmiany sposobu użytkowania istniejących obiektów na obiekty zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub letniskowej,

10)ustala się możliwość zmiany sposobu użytkowania istniejących obiektów na nieuciążliwe usługi i działalność produkcyjną, pod warunkiem ograniczenia oddziaływania,

11)ustala się możliwość realizacji w zabudowie zagrodowej drugiego budynku mieszkalnego (bez wydzielania odrębnej działki), przy spełnieniu warunków wynikających z przepisów szczególnych, pod warunkiem, że obiekt nie spowoduje kolizji oraz utrudnień w funkcjonowaniu istniejącego zagospodarowania,

12)obowiązuje usytuowanie obiektów budowlanych w nieprzekraczalnych liniach zabudowy (w miarę ujednoliconych) w minimalnych odległościach zgodnie z ustaleniami określonymi w § 19,

13)obowiązują ustalenia ogólne określone w § 7 oraz ustalenia określone dla wyznaczonych stref ochronnych, stref o określonym sposobie użytkowania oraz obszarów podlegających ochronie prawnej określone w Rozdziałach 6, 7 i 8,

14)obowiązują ustalenia dotyczące zasad i warunków scalania i podziału nieruchomości określone w § 9,

15)obowiązują ustalenia w zakresie komunikacji określone w §19 oraz ustalenia w zakresie infrastruktury technicznej określone w § 20.

W dniu wyceny obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy (…) (przyjęty uchwałą Rady Gminy (…) z 11 czerwca 2007 r. Zmieniony uchwałą Rady Gminy nr (…) z 28 grudnia 2017 r.), obejmujący część obszaru gminy. Przeznaczenie to „RO” - tereny zabudowy zagrodowej, obowiązują następujące warunki zabudowy i zagospodarowania terenów:

1)ustala się podstawowe przeznaczenie terenów pod zabudowę zagrodową w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych, wraz z urządzeniami towarzyszącymi,

2)jako przeznaczenie dopuszczalne uzupełniające terenów ustala się:

a)budynki mieszkalne jednorodzinne,

b)budynki letniskowe rekreacji indywidualnej,

c)budynki usług niepublicznych, mieszczące funkcje handlu, gastronomii oraz usług podstawowych nieuciążliwych, związane z obsługą terenu,

d)budynki usług publicznych,

e)budynki gospodarcze i garażowe,

f)parkingi samochodów osobowych, dojścia i dojazdy,

g)liniowe, punktowe, kubaturowe obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej,

3)obiekty i urządzenia o funkcji dopuszczalnej można realizować pod warunkiem, że nie będą zajmowały więcej niż 50% terenu,

4)obowiązuje intensywność zabudowy do 1,0 oraz minimalny udział powierzchni biologicznie czynnej 30%,

5)obowiązuje utrzymanie tradycyjnego charakteru projektowanej zabudowy oraz sytuowanie budynków w miarę możliwości w ujednoliconej linii zabudowy, kalenicowo lub szczytowo, w zależności od istniejącego układu, szerokości działek itp., lecz w miarę możliwości w jednym z tych sposobów,

6)obowiązuje maksymalna wysokość budynków - trzy kondygnacje nadziemne, przy czym wyklucza się tzw. wysokie podpiwniczenia za wyjątkiem sytuowania budynków na terenach o wysokim poziomie wód gruntowych, dopuszcza się również 1 kondygnację podziemną,

7)obowiązuje przykrycie budynków dachami dwu- lub wielospadowym o nachyleniu połaci pod kątem 15 - 45 st., przy czym dopuszcza się dachy jednospadowe o spadku do 45 st. dla budynków innych niż mieszkalne,

8)ustala się możliwość lokalizacji nieuciążliwych usług w istniejących lub nowych budynkach, pod warunkiem, że nie spowodują one kolizji z istniejącym lub projektowanym zagospodarowaniem,

9)ustala się możliwość zmiany sposobu użytkowania istniejących obiektów na obiekty zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub letniskowej,

10)ustala się możliwość zmiany sposobu użytkowania istniejących obiektów na nieuciążliwe usługi i działalność produkcyjną, pod warunkiem ograniczenia oddziaływania,

11)ustala się możliwość realizacji w zabudowie zagrodowej drugiego budynku mieszkalnego (bez wydzielania odrębnej działki), przy spełnieniu warunków wynikających z przepisów szczególnych, pod warunkiem, że obiekt nie spowoduje kolizji oraz utrudnień w funkcjonowaniu istniejącego zagospodarowania,

12)obowiązuje usytuowanie obiektów budowlanych w nieprzekraczalnych liniach zabudowy (w miarę ujednoliconych) w minimalnych odległościach zgodnie z ustaleniami określonymi w § 19,

13)obowiązują ustalenia ogólne określone w § 7 oraz ustalenia określone dla wyznaczonych stref ochronnych, stref o określonym sposobie użytkowania oraz obszarów podlegających ochronie prawnej określone w Rozdziałach 6, 7 i 8,

14)obowiązują ustalenia dotyczące zasad i warunków scalania i podziału nieruchomości określone w § 9,

15)obowiązują ustalenia w zakresie komunikacji określone w § 19 oraz ustalenia w zakresie infrastruktury technicznej określone w § 20.

Komornik mimo podjęcia udokumentowanych działań nie ma wiedzy kiedy będzie licytacja i czy do tego czasu dla działki będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Pomimo udokumentowanych działań komornika nie udało się ustalić, czy działka była przez dłużnika wykorzystywana wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług przez cały okres posiadania.

Na działce 1 znajdują się naniesienia budowlane: piwnica ziemna murowana, pozostałości budynku w pozostałości piwnicy i fundamentów kamiennych, altana drewniana, ogrodzenie drewniane.

Nabycie nastąpiło 17 marca 2021 r. Do chwili nabycia działki przez dłużnika na działce znajdowały się: piwnica ziemna murowana, pozostałości budynku w postaci piwnicy i fundamentów kamiennych. Z udokumentowanych działań komornika wynika, że dłużnik nie miał prawa do odliczenia podatku do nabytej części pozostałości budynków, gdyż nabył go od osoby fizycznej, nabycie nie było opodatkowane podatkiem VAT.

Z aktu notarialnego nie wynika, aby w chwili nabycia działki była tam altana drewniana, ogrodzenie drewniane. Z udokumentowanych działań komornika nie wynika, czy dłużnik miał prawo do odliczeń VAT przy wznoszeniu.

Z udokumentowanych działań komornika nie wynika w jaki sposób budynki/budowle lub ich części były wykorzystywane w całym okresie ich posiadania.

Z udokumentowanych działań komornika nie wynika, że budynki/budowle zostały oddane w użytkowanie pierwszemu nabywcy/użytkownikowi.

Z udokumentowanych działań komornika nie wynika, czy były ponoszone wydatki na ulepszenie przedmiotowych naniesień w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej danego budynku/budowli.

Z udokumentowanych działań komornika nie wynika, czy budynki/budowle były przez dłużnika wykorzystywane w całym okresie posiadania wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Z udokumentowanych działań komornika nie wynika, czy budynki/budowle były przez dłużnika wykorzystywane w całym okresie posiadania wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o VAT. Brak tej informacji jest wynikiem podjętych działań przez komornika, które zostały udokumentowane, potwierdzają brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika.

Pytania

1)Czy w przypadku sprzedaży licytacyjnej nieruchomości, będzie ona obciążona podatkiem od towarów i usług?

2)Czy w przypadku sprzedaży licytacyjnej przedmiotowej nieruchomości należy wystawić fakturę VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż wyżej opisanej nieruchomości w toku postępowania egzekucyjnego w drodze licytacji publicznej nie będzie obciążona podatkiem od towarów i usług, komornik w takim przypadku nie wystawia faktury.

Art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług nakłada na komornika sądowego obowiązek działania jako płatnik w przypadku wykonywania przez niego czynności egzekucyjnych w rozumieniu Kodeksu postępowania cywilnego. Jednak obowiązki płatnika urzeczywistniają się wyłącznie wtedy, gdy sam dłużnik byłby zobowiązany do zapłacenia podatku należnego od danej transakcji.

Z kolei, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają te czynności, w przypadku których spełniony został zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres opodatkowania, tzn. zaistniała czynność określona jako opodatkowana, która została wykonana przez podmiot mający cechę podatnika.

W przedmiotowej sprawie nieruchomość dłużnik nabył jako osoba prawna w drodze umowy przeniesienia własności nieruchomości, bez prawa do odliczenia podatku VAT, co komornik sprawdził przeglądając księgę wieczystą przedmiotowej nieruchomości. Dłużnik włada nieruchomością w ramach tzw. zarządu zwykłego. Zweryfikowany na Portalu Podatkowym status podmiotu wykazuje, iż nie jest on zarejestrowany jako podatnik VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Nieruchomość w chwili obecnej nie jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej.

Z ewidencji gruntów wynika, że nieruchomość stanowi grunty rolne zabudowane, pastwiska trwałe, lasy, nieużytki, grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi. Nie są to tereny budowlane sensu stricto. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, zbycie takiej nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i komornik nie ma obowiązku wystawienia faktury.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z treści powyższego przepisu wynika, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku, gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie nieruchomości stanowi dostawę towarów.

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel nieruchomości - jest podatnikiem podatku VAT, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy tej nieruchomości.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani egzekucję z nieruchomości 1 należącej do dłużnika B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Działka stała się własnością dłużnika 17 marca 2021 r., Dłużnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem działki, gdyż sprzedającym była osoba fizyczna, a sprzedaż nie była opodatkowana podatkiem VAT.

Pomimo udokumentowanych działań komornika nie udało się ustalić, czy działka była przez dłużnika wykorzystywana wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług przez cały okres posiadania.

Na działce 1 znajdują się naniesienia budowlane: piwnica ziemna murowana, pozostałości budynku w pozostałości piwnicy i fundamentów kamiennych, altana drewniana, ogrodzenie drewniane. Do chwili nabycia działki przez Dłużnika na działce znajdowały się: piwnica ziemna murowana, pozostałości budynku w pozostałości piwnicy i fundamentów kamiennych. Z udokumentowanych działań komornika wynika, że Dłużnik nie miał prawa do odliczenia podatku do nabytej części pozostałości budynków.

Z aktu notarialnego nie wynika, aby w chwili nabycia działki była tam altana drewniana, ogrodzenie drewniane. Z udokumentowanych działań komornika nie wynika, czy dłużnik miał prawo do odliczeń VAT przy wznoszeniu.

Z udokumentowanych działań komornika nie wynika w jaki sposób budynki/budowle lub ich części były wykorzystywane w całym okresie ich posiadania, nie wynika także, że budynki/budowle zostały oddane w użytkowanie pierwszemu nabywcy/użytkownikowi.

Z udokumentowanych działań komornika nie wynika, czy były ponoszone wydatki na ulepszenie przedmiotowych naniesień w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej danego budynku/budowli.

Z udokumentowanych działań komornika nie wynika czy budynki/budowle były przez dłużnika wykorzystywane w całym okresie posiadania wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Z udokumentowanych działań komornika nie wynika, czy budynki/budowle były przez Dłużnika wykorzystywane w całym okresie posiadania wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o VAT. Brak tej informacji jest wynikiem podjętych działań przez komornika, które zostały udokumentowane i potwierdzają brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż licytacyjna nieruchomości (działki nr 1) będzie obciążona podatkiem od towarów i usług i Pani jako płatnik podatku VAT, będzie zobowiązana do wystawienia faktury.

Odnosząc się do Pani wątpliwości należy wskazać, że Dłużnikiem jest spółka, w związku z tym w sprawie dojdzie do sprzedaży majątku wykorzystywanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Dłużnika. Zatem przy dostawie w trybie egzekucji nieruchomości zabudowanej, stanowiącej działkę ewidencyjną nr 1 spełnione będą przesłanki do uznania Dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku Dłużnika - spółki.

W konsekwencji, dostawa przez Komornika w drodze egzekucji nieruchomości zabudowanej, stanowiącej działkę ewidencyjną nr 1 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest więc szeroko rozumiane pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Przykładowo, pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma miejsce zarówno w sytuacji, gdy po wybudowaniu budynku zostanie on oddany w najem, jak też w przypadku, gdy będzie on wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej - w obu przypadkach dojdzie do korzystania z budynku. W przypadku gdy nieruchomość jest wykorzystywana dla celów osobistych np. mieszkalnych, również mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl bowiem art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle lub ich części rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogicznie opodatkowanie podatkiem VAT, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy - po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W okolicznościach opisanej we wniosku sprawy wskazać także należy na art. 43 ust. 21 ustawy, zgodnie z którym:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów dokonana w trybie egzekucji jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu braku informacji od Dłużnika bezskuteczne.

W rozpatrywanej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Panią licytowanej nieruchomości nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a lub pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Wskazała Pani, że brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Panią udokumentowanych działań, potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

W związku z powyższym w sprawie znajduje zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie będą spełnione, skoro podjęte przez Panią, jako komornika, udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.

Tym samym, sprzedaż licytacyjna nieruchomości zabudowanej, stanowiącej działkę ewidencyjną nr 1 będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.

W konsekwencji, dokonując sprzedaży w trybie egzekucji nieruchomości zabudowanej będzie Pani zobowiązana jako płatnik podatku VAT do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towaru.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Jak wynika z powyższego fakturę wystawia się w celu udokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast z art. 106b ust. 3 ustawy wynika, że:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Na mocy przepisu art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 106c ustawy:

Faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:

1) organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2) komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

Z opisu sprawy wynika, że jako komornik będzie Pani dokonywała sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT nieruchomości należącej do Dłużnika, który w ramach tej transakcji będzie podatnikiem podatku VAT.

Zatem Pani jako płatnik, o którym mowa w art. 18 ustawy, zobowiązana będzie do obliczenia i pobrania podatku VAT z tytułu dokonanej w imieniu Dłużnika dostawy w drodze sprzedaży licytacyjnej nieruchomości oraz do wystawienia faktury w imieniu i na rzecz Dłużnika, stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 106c ustawy, w przypadku, gdy sprzedaż dokonana zostanie na rzecz podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Natomiast w przypadku dostawy tej nieruchomości na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz podmiotu, który nie jest osobą prawną niebędącą podatnikiem, będzie Pani obowiązana do wystawienia faktury na żądanie nabywcy, jeżeli żądanie jej wystawienia zostanie zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczony zostanie towar, bądź otrzymana zostanie całość lub część zapłaty.

Zatem Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Panią nie była przedmiotem interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.)

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00