Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.18.2024.2.NM

Skutki podatkowe zbycia kryptowaluty i związane z tym koszty uzyskania przychodu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych:

· w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na nabycie kryptowaluty, które nie zostały ujęte jak koszt podatkowy zarówno w Polsce, jak i w Wielkiej Brytanii – jest prawidłowe;

· w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży kryptowaluty. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 13 marca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym od 2023 r. Przed 2023 r. Wnioskodawca był rezydentem Wielkiej Brytanii i inwestował w kryptowaluty.

W Wielkiej Brytanii opodatkowaniu podlega różnica w cenie między sprzedażą, a zakupem kryptowaluty. Zysk jest wyodrębniany dla celów podatkowych po uwzględnieniu kosztów związanych z transakcją.

Zgodnie z brytyjskimi przepisami podatkowymi, opodatkowaniu podlegają następujące transakcje:

·wymiana kryptowaluty na FIAT;

·płatności kartą płatniczą zsynchronizowane z portfelem kryptowalutowym za towary bądź usługi;

·zamiana kryptowaluty na inną;

·przekazanie kryptowaluty danej osobie (wyjątkiem jest jednak prezent dla współmałżonka lub partnera).

Warto zwrócić uwagę na fakt, że transakcje wymiany kryptowaluty na inną kryptowalutę w Wielkiej Brytanii podlegają również opodatkowaniu w tym kraju (w przeciwieństwie do stanowiska organów podatkowych w Polsce). Zatem jeśli podatnik w przypadku wymiany „krypto-krypto” odnotuje zysk lub stratę, należy to również uwzględnić w rozliczeniu poprzez przewartościowanie tych wartości na FIAT.

Zyski z tytułu kryptowalut należy uwzględnić w źródle zysków z kapitałów pieniężnych uwzględniając przy tym stawkę 10% lub 20% w zależności od całkowitych dochodów uzyskanych w Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawca inwestując w kryptowaluty, będąc brytyjskim rezydentem podatkowym dokonywał transakcji wymiany kryptowaluty na inną kryptowalutę. Transakcje takie w Wielkiej Brytanii podlegają opodatkowaniu. Wnioskodawca rzetelnie odprowadzał podatek dochodowy w ww. zakresie będąc brytyjskim rezydentem podatkowym.

W wyniku wymian Wnioskodawca posiada portfel kryptowalutowy, który wygenerował przychód, który stanowiłby koszty uzyskania przychodu, przy zbyciu tych kryptowalut w Polsce.

Wnioskodawca od 2023 r. jest polskim rezydentem podatkowym.

Wnioskodawca w przyszłości chciałby dokonać wymiany kryptowaluty na pieniądz fiducjarny jako polski rezydent podatkowy. Taki rodzaj wymiany podlega opodatkowaniu w Polsce.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Działalność Wnioskodawcy związana z inwestowaniem w kryptowaluty nie stanowiła działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów prawa Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawca zyski z kryptowalut opodatkowywał w Wielkiej Brytanii jako zyski z kapitałów pieniężnych.

Kryptowaluty, o których mowa we wniosku spełnia definicję waluty wirtualnej zawartej w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.).

Wnioskodawca nie jest podmiotem (i w najbliższej przyszłości nie będzie) prowadzącym działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, tj. podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie:

·wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi;

·wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi;

·pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a lub b, prowadzenia rachunków, o których mowa w ust. 2 pkt 17 lit. e.

Przez „zbycie kryptowalut” (pytanie nr 1) należy rozumieć wymianę kryptowalut na pieniądz fiducjarny.

„Koszt nabycia kryptowalut”, o którym mowa w pytaniu nr 2, to kwota uiszczona z tytułu nabycia danej kryptowaluty odpowiadająca uprzednio zgłoszonemu przychodowi z zamiany dwóch walut wirtualnych, prowizja od tej transakcji zamiany.

Wnioskodawca posiada zestawienia transakcji z giełdy kryptowalut, w których wyszczególnione zostały: cena nabycia kryptowaluty, prowizje oraz zapłacony podatek od zysków kapitałowych za każdym razem, gdy Wnioskodawca dokonywał transakcji krypto‑krypto (zamieniał jedną walutę wirtualną na inną walutę wirtualną) lub podatku dochodowego za każdym razem, gdy Wnioskodawca otrzymywał kryptowalutę w wyniku „stakingu”lub jako „airdrop” (otrzymując ją od firmy/podmiotu).

Koszty wskazane we wniosku bezpośrednio warunkują nabycie kryptowalut.

Na pytanie Organu:

Jak należy rozumieć stwierdzenie zawarte we wniosku, tj.:

W wyniku wymian Wnioskodawca posiada portfel kryptowalutowy, który wygenerował przychód, który stanowiłby koszty uzyskania przychodu, przy zbyciu tych kryptowalut w Polsce.

Prosimy o szczegółowe, precyzyjne i jednoznaczne informacje w tym zakresie.

Wnioskodawca odpowiedział, że:

Gdyby transakcja zakupu była rozliczana na zasadach wynikających z polskich przepisów prawa podatkowego to wówczas wydatek na pierwotny zakup kryptowalut traktowany byłby jako koszt uzyskania przychodów. Kolejne transakcji wymiany walut wirtualne nie generowałyby ani kosztu podatkowego, ani przychodu podatkowego. Przychód pojawiłby się dopiero w momencie zbycia waluty wirtualnej w zamian za zapłatę w walucie fiducjarnej (np. w polskich złotych).

W związku z tym, że transakcje były rozliczane wg prawa brytyjskiego to zdanie powyższe należy rozumieć w ten sposób, że gdyby kolejna transakcja sprzedaży waluty wirtualnej już w zamian za walutę fiducjarną była rozliczana również wg prawa brytyjskiego, to Wnioskodawca miałby prawo do zaliczenia przychodu z poprzednich transakcji (dotychczas opodatkowanego) jako kosztu obecnej transakcji.

Ten sam globalny wynik podatkowy zostałby osiągnięty gdyby wszystkie transakcje były rozliczane wg prawa polskiego przy czym pośrednie transakcje wymiany tyko walut wirtualnych nie powodowałyby ani powstania przychodu podatkowego ani kosztu podatkowego. Wówczas Wnioskodawca rozpoznałby koszt tylko od pierwszej wymiany waluty fiducjarnej na walutę wirtualną ale przychód byłby również naliczony od ostatniej wymiany.

Dlatego tylko poddanie wszystkich transakcji jednemu reżimowi opodatkowania prowadzi do uniknięcia podwójnego opodatkowania Wnioskodawcy od tej samej podstawy w Polsce i w Wielkiej Brytanii.

Pytania

1.Czy zbycie kryptowalut nabytych przez Wnioskodawcę w Wielkiej Brytanii w wyniku wymiany innych kryptowalut, od których przy wymianie został zapłacony podatek w Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu w Polsce?

2.Jeśli ww. zbycie podlega opodatkowaniu w Polsce, czy Wnioskodawca może uwzględnić w rozliczeniu koszt nabycia kryptowalut powstały w okresie brytyjskiej rezydencji podatkowej?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Zbycie kryptowalut nabytych przez Wnioskodawcę w Wielkiej Brytanii w wyniku wymiany innych kryptowalut, od których przy wymianie został zapłacony podatek w Wielkiej Brytanii nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Ad 2

Jeśli ww. zbycie podlega opodatkowaniu w Polsce, Wnioskodawca może uwzględnić w rozliczeniu koszt nabycia kryptowalut powstały w trakcie brytyjskiej rezydencji podatkowej.

Uzasadnienie stanowiska

Ad 1

Jak wskazano, w Wielkiej Brytanii wymiana kryptowaluty na kryptowalutę podlega opodatkowaniu. Wnioskodawca w sposób rzetelny odprowadzał podatek od ww. wymiany, tj. wymieniając uwzględniał jako koszt nabycia wartość posiadanej kryptowaluty z daty jej nabycia, zaś jako przychód uwzględniał wartość nabywanej kryptowaluty. Ten przychód stanowiłby na gruncie przepisów brytyjskich koszt podatkowy w przypadku kolejnej wymiany na inną kryptowalutę lub walutę fiducjarną.

Na gruncie polskich przepisów, przychodu nie wykazuje się w związku z transakcją zamiany jednej kryptowaluty na inną kryptowalutę.

Zgodnie z art. 17 ust. 1f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”), przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Transakcja pozostaje zatem neutralna podatkowo aż do momentu, gdy któraś kolejna z wymienionych kryptowalut zostanie wymieniona na walutę fiducjarną albo zostanie zamieniona na towar/usługę. Dopiero w tym przypadku dochodzi do rozliczenia podatkowego transakcji.

Jak zostało wskazane powyżej, Wnioskodawca planuje w przyszłości wymianę kryptowalut (od których zapłacił podatek będąc rezydentem Wielkiej Brytanii) nabytych w Wielkiej Brytanii na pieniądz fiducjarny w Polsce - będąc polskim rezydentem podatkowym.

W związku z tym, że kryptowaluty zostały nabyte w okresie rezydencji w Wielkiej Brytanii, to podlegają rozliczeniu według prawa brytyjskiego jako dochód ze źródła zagranicznego, nawet jeśli obecnie Wnioskodawca jest rezydentem polskim. Dochód ten powinien być traktowany tak jak inne dochody kapitałowe na potrzeby stosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym, kryptowaluty nabyte przez Wnioskodawcę w Wielkiej Brytanii, od których Wnioskodawca zapłacił podatek nie podlegają opodatkowaniu przy ich wymianie na walutę fiducjarną w Polsce.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku obowiązku zapłacenia podatku w Polsce od zbycia krytpowalut, Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć koszty uzyskania przychodu powstałe w okresie brytyjskiej rezydencji podatkowej.

Zgodnie z art. 22 ust. 14 ustawy o PIT, koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

W kolejnych ustępach wskazano sposób rozliczenia kosztów z lat poprzednich.

Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16 (art. 22 ust. 15 ustawy o PIT).

Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym (art. 22 ust. 16 ustawy o PIT).

Skoro zgodnie z przyjętym założeniem, zbycie kryptowalut jest opodatkowane w Polsce to Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztu nabycia waluty wirtualnej poniesione w okresie gdy pozostawał brytyjskim rezydentem podatkowym.

Udokumentowanym wydatkiem bezpośrednio poniesionym na nabycie waluty wirtualnej była wartość zbywanej obecnie kryptowaluty z daty jej nabycia. Wartość ta nigdy nie została ujęta jako koszt podatkowy ani w Polsce, ani w Wielkiej Brytanii.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy, jednym ze źródeł przychodów są:

Kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.

Jak stanowi art. 17 ust. 1f analizowanej ustawy:

Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Przepis art. 17 ust. 1g ww. ustawy stanowi, że :

Przepis ust. 1 pkt 11 stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast wymiana pomiędzy walutami wirtualnymi jest obojętna podatkowo. Zamiana kryptowaluty na inną kryptowalutę nie jest traktowana jako odpłatne zbycie tej waluty i tym samym nie jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Według art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e)wekslem lub czekiem

-oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

W świetle przytoczonych przepisów, przychody jakie uzyska Pan z odpłatnego zbycia walut wirtualnych będą stanowić przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód podlegający opodatkowaniu w Polsce.

W myśl art. 30b ust. 1a ustawy:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie natomiast z art. 30b ust. 1b ww. ustawy:

Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.

Stosownie do treści art. 30b ust. 6 pkt 2 cytowanej ustawy:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia walut wirtualnych i obliczyć należny podatek dochodowy.

Z kolei w świetle art. 30b ust. 6a ustawy:

W zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.

Kwestia kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uregulowana została w art. 22 ust. 14-16 oraz art. 23 ust. 1 pkt 38d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

I tak, zgodnie z art. 22 ust. 14 ww. ustawy:

Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

W myśl art. 22 ust. 15 ustawy:

Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.

W świetle art. 22 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.

Jak wynika przy tym z art. 23 ust. 1 pkt 38d ustawy:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z zamianą waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną.

Jak wynika z art. 11a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

W uzasadnieniu do ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, którą wprowadzono ww. regulacje dot. kryptowalut, wyjaśniono, że:

Opodatkowaniu podlegał będzie dochód podatnika, czyli będzie możliwe uwzględnienie wydatków związanych z obrotem walutą wirtualną. (…) Przy tej metodzie nie będzie konieczne identyfikowanie konkretnych wydatków z konkretnymi przychodami. Wszystkie koszty jakie podatnik poniesie w danym roku podatkowym, będzie obowiązany wykazać w zeznaniu rocznym, niezależnie od tego, czy w tym samym roku uzyska przychód, czy też nie. Koszty danego roku podatkowego, które przewyższą uzyskane w tym roku przychody, zwiększą koszty podatkowe następnego roku podatkowego.

Wprowadzone regulacje w zakresie rozliczania kosztów uzyskania przychodów związanych z walutami wirtualnymi nie zawierają ograniczenia co do maksymalnego terminu, w jakim koszty te powinny zostać rozliczone. Jeśli w danym roku podatnik poniesie wydatki na nabycie waluty wirtualnej i w rozliczeniu rocznym koszty te przewyższą przychód uzyskany ze zbycia takiej waluty wirtualnej (bądź też w danym roku podatnik w ogóle nie uzyska przychodu z tego tytułu) to wykazana nadwyżka kosztów uzyskania przychodów powiększy koszty z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym. Tym samym w kolejnym roku ww. nadwyżka będzie traktowana w sposób tożsamy do kosztów ponoszonych na bieżąco. Jeśli w tym „kolejnym roku” koszty uzyskania przychodów (tj. koszty poniesione na bieżąco w tym kolejnym roku oraz koszty przeniesione z roku poprzedniego) znów przewyższą przychód ze zbycia waluty wirtualnej – ponownie nadwyżka powiększy koszty z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.

W przypadku zmiany rezydencji i rozliczania przychodów ze zbycia walut wirtualnych w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów, poniesione i nieodliczone od przychodów przed dniem zmiany rezydencji, podatnik wykazuje w zeznaniu PIT-38. Skoro poniósł Pan koszty uzyskania przychodu związane z nabyciem waluty wirtualnej zanim stał się polskim rezydentem, to ma Pan możliwość rozliczenia ich w związku z uzyskaniem przychodu z ich zbycia – z uwzględnieniem obowiązujących przepisów podatkowych.

Tym samym, w przedmiotowej sprawie kosztami uzyskania przychodu ze sprzedaży walut wirtualnych będą koszty poniesione przez Pana na zakup kryptowalut. Do kosztów uzyskania przychodów nie można jednak zaliczyć wydatków związanych z zamianą waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną.

Reasumując, zbycie kryptowalut nabytych przez Pana w Wielkiej Brytanii w wyniku wymiany innych kryptowalut, od których przy wymianie został zapłacony podatek w Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu w Polsce. Zatem, będzie Pan zobowiązany do rozliczenia dochodów z tytułu zbycia kryptowaluty na terytorium Polski oraz wykazania ww. kosztów – z wyjątkiem tych kosztów, które dotyczą wymiany jednej kryptowaluty na inną kryptowalutę – w zeznaniu PIT-38. Bez znaczenia pozostaje fakt, że nabył Pan kryptowalutę będąc rezydentem Wielkiej Brytanii.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00