Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.679.2023.1.KW

Czy ponoszone przez Spółkę wydatki związane z ekologią tj. wynagrodzenia na rzecz Partnerów 1 i 2 w ramach opisywanych Współprac 1 i 2 stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu ryczałtem?

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy ponoszone przez Spółkę wydatki tj. wynagrodzenia na rzecz Partnerów 1 i 2 w ramach opisywanych Współprac 1 i 2 stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu ryczałtem.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 stycznia 2024 r. (wpływ 19 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

„Wnioskodawca” lub dalej „Spółka” jest spółką kapitałową mającą siedzibę oraz nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Na moment składania wniosku, Wnioskodawca jest opodatkowany na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy o CIT, tj. ryczałtem od dochodów spółek (dalej: „Ryczałt”). Spółka spełnia wszystkie warunki opodatkowania ryczałtem z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT. Udziałowcem Spółki jest wyłącznie osoba fizyczna.

Podstawową i przeważającą działalnością Spółki jest sprzedaż detaliczna towarów i produktów (...) przez internet, tj. za pośrednictwem sklepu internetowego Spółki. Spółka prowadzi również sklepy stacjonarne, miejsce, w którym klienci Spółki mogą kupić produkty (...) lub odebrać zamówione towary przez sklep internetowy. Spółka działa na rynku krajowym oraz zagranicznym. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka współpracuje z (...) producentami (...), jak również tworzy marki własne (...) (dalej: „Marki własne”), które można nabyć za pośrednictwem sklepu internetowego Spółki lub w sklepie stacjonarnym.

Wnioskodawca, działając w branży (...), konsekwentnie buduje wizerunek Spółki, dla której temat ekologii i ochrona środowiska są kluczowe. Spółka działa w zgodzie z koncepcją CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, od ang. corporate social responsibility - CSR), według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.

W ramach wdrażania strategii zgodnej z koncepcją CSR, Spółka stawia przede wszystkim na ekologiczne rozwiązania, m.in.: korzysta z odnawialnych źródeł energii, zrezygnowała ze sztucznych tworzyw przy zabezpieczeniu paczek (zamówienie pakowane jest bez plastiku i zbędnych opakowań, a paczka jest wypełniona biodegradowalnym stropakiem), pracownicy korzystają z papieru pochodzącego z recyklingu, w biurze prowadzone są też liczne zbiórki: elektroodpadów, plastikowych nakrętek. Spółka również wspomaga podmioty (w tym fundację), których celem jest ochrona ekosystemów leśnych. O podejmowanych działaniach mających na celu ochronę środowiska Spółka informuje za pośrednictwem swojego sklepu internetowego oraz w swoich social mediach.

W ocenie Spółki, wyżej opisywane ekologiczne inicjatywy są szczególnie doceniane przez klientów, którzy chcieliby mieć realny wpływ na ochronę środowiska. Opisywane inicjatywy przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży produktów Spółki, ponieważ klienci wybierają produkty Spółki z pełną świadomością, że minimalizują szkodliwy wpływ swojego zamówienia na środowisko naturalne (chociażby ze względu na ekologicznie przygotowaną paczkę). Należy również nadmienić, że branża (...) jest bardzo konkurencyjna, a opisywane akcje ekologiczne są doceniane przez klientów, którzy odpowiedzialnie podchodzą do tematu ekologii i ochrony środowiska. Tym samym Spółka odróżnia się na tle konkurencji.

Dodatkowo, w celu dalszego budowania i umacniania pozytywnego wizerunku Spółki, dla której tematy ekologii i ochrony środowiska są kluczowe, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i wdrażanej strategii CSR, Spółka rozważa zawarcie następujących współprac:

1.Współpraca z zagraniczną spółką kapitałową z siedzibą w Danii (dalej: „Partner 1”), której celem będzie (...) w imieniu Spółki. W ramach współpracy, Partner 1 będzie zobowiązany do usuwania plastiku z wód, którego waga będzie odpowiadać wadze wyprodukowanych opakowań produktów (...)Spółki z określonej Marki własnej. Innymi słowy, gdy dojdzie do wyprodukowania produktów z określonej Marki własnej przez Spółkę, Spółka poinformuje o tym Partnera 1, który będzie zobowiązany do usunięcia plastiku z wód o wadze odpowiadającej wadze opakowań wyprodukowanych produktów. Za usunięcie plastiku z wód w imieniu Spółki, Partner 1 wystawi odpowiednio fakturę (kwota wynagrodzenia będzie więc zależeć od produkcji (...) z określonej Marki własnej i wagi ich opakowań). Proces oczyszczania wód będzie właściwie dokumentowany i certyfikowany. Opisywane wynagrodzenie należne dla Partnera 1 będzie stanowiło wydatek dla Spółki. W okresie obowiązywania umowy, Spółka będzie uprawniona do wykorzystywania materiałów marketingowych uzgodnionych przez strony, w tym m.in. zdjęcia, video, oznaczenia, które będą informować klientów o podjętej współpracy z Partnerem 1. Spółka uprawniona będzie do wykorzystania materiałów marketingowych również na opakowaniach produktów określonych Marek własnych.

Opisywana współpraca będzie dalej nazywana: „Współpraca 1”.

2.Spółka rozważa też nawiązanie współpracy z zagraniczną spółką kapitałową z siedzibą w Kenii, której celem będzie dystrybucja nasion (...) w Kenii. Ilość nabytych nasion w celu dokonania zasadzenia będzie zależna od wyprodukowanych przez Spółkę produktów z określonej Marki własnej. Innymi słowy, gdy dojdzie do wyprodukowania produktów z określonej Marki własnej przez Spółkę, Spółka poinformuje o tym Partnera 2, który będzie zobowiązany do dystrybucji ustalonej ilości nasion do wspólnie uzgodnionych partnerów w celu ich zasadzenia. Za dystrybucję(...) Partner 2 wystawi fakturę Spółce. Kwota wynagrodzenia na fakturze będzie odpowiadać iloczynowi wyprodukowanych produktów z określonej Marki własnej i kwocie ustalonej w umowie. Po każdym zasadzeniu drzew, Spółka otrzyma lokalizację GPS i zdjęcia dokumentujące proces. Opisywane wynagrodzenie należne dla Partnera 2 będzie stanowiło wydatek dla Spółki. W okresie obowiązywania umowy, Spółka będzie mogła wykorzystać materiały marketingowe na swoich stronach internetowych oraz w social mediach, w tym logo Partnera 2, informacje o tym, gdzie i ile drzew zostało zasadzonych. Dodatkowo, Spółka jest również uprawniona do użycia logo Partnera 2 na opakowaniach produktów z określonych Marek własnych.

Opisywana współpraca będzie dalej nazywana: „Współpraca 2”.

Opisani powyżej Partnerzy będą podmiotami, które nie są w żaden sposób powiązane ze Spółką.

Tak jak już wspominano, Spółka jest na etapie wdrażania kompleksowej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i nawiązanie ww. Współprac (punkt 1, 2) stanowić będzie element realizacji tej polityki.

Należy wskazać, że nawiązanie Współpracy 1 i 2 ma na celu przyniesienie długoterminowych korzyści (zysków) dla samej Spółki:

a)wzmacnianie wizerunku i reputacji jako przedsiębiorstwa, które angażuje się w inicjatywy ekologiczne. W ocenie Spółki będzie ją to wyróżniać na tle konkurencji w branży (...), co sprawi, że będzie postrzegana przez klientów jako etyczna i odpowiedzialna, co w sposób oczywisty wpływa pozytywnie na jej wizerunek i reputację,

b)budowanie więzi z klientami i pracownikami - zaangażowanie się w działalność charytatywną i społeczną pomoże Spółce w budowaniu więzi z klientami i pracownikami, którzy chętniej będą chcieli identyfikować się z firmą, która działa w interesie społeczności,

c)budowanie pozytywnego odbioru Spółki w społeczeństwie, a przez to wzrost zaufania klientów, w przyszłości przełoży się na osiągnięcie celów finansowych przez Spółkę poprzez zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, w tym przede wszystkim zwiększenie sprzedaży produktów z Marek własnych Spółki.

Wyżej wymienione aspekty wiązać będą się ze wzmocnieniem wizerunku Spółki jako odpowiedzialnego społecznie przedsiębiorcy, który część ze swoich zysków redystrybuuje dla realizacji istotnych społecznych inicjatyw mających na celu ochronę środowiska.

W ocenie Spółki, będzie to mieć wpływ na świadomych Klientów, którzy oprócz ceny i jakości usług i produktów zwracają uwagę na to, czy przedsiębiorstwo działa w sposób etyczny i odpowiedzialny społecznie. Klienci coraz częściej szukają bowiem produktów i usług oferowanych przez firmy, które przestrzegają zasad etycznych i jak najwyższych standardów społecznych i wspierają środowisko naturalne w dobie walki z globalnym ociepleniem.

Co istotne, Spółka będzie informować o swoich inicjatywach ekologicznych podejmowanych w ramach realizacji polityki odpowiedzialności biznesu (tj. o opisywanych Współpracach i Partnerach 1, 2), przede wszystkim na swojej stronie internetowej (w sklepie internetowym), w prowadzonych przez siebie mediach społecznościowych oraz bezpośrednio na etykietach i opakowaniach produktów Marki własnej. Informacja ta będzie transparentna dla klienta, który będzie mógł dokonać świadomego wyboru w zakresie zamówienia produktów Spółki (w tym w szczególności produktów z określonych Marek własnych) i tym samym bezpośrednio przyczynić się do ochrony środowiska w postaci dokonywania zalesienia gruntów czy oczyszczenia wód. Spółka dzięki nawiązanym Współpracom 1,2 będzie miała więc możliwość wykorzystywania informacji marketingowych nie tylko do promocji wiedzy o ochronie środowiska, ale również do promocji produktów z określonych Marek własnych.

W uzupełnieniu wniosku pismem z 19 stycznia 2024 r. Wnioskodawca podał dane podmiotów zagranicznych, które wezmą udział w opisanym zdarzeniu przyszłym.

Pytanie

Czy ponoszone przez Spółkę wydatki (wynagrodzenia) na rzecz Partnerów (1, 2) w ramach opisywanych Współprac (1, 2), mające na celu wspieranie i ochronę środowiska naturalnego, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu ryczałtem?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone przez Spółkę wydatki w ramach Współpracy 1, 2 mające na celu wspieranie i ochronę środowiska naturalnego, w szczególności poprzez sfinansowanie oczyszczania wód z plastiku oraz dokonywania zalesienia gruntów (wynagrodzenie dla Partnera 1, Partnera 2) nie będą stanowić wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i nie będą podlegać opodatkowaniu Ryczałtem.

Spółka podlega opodatkowaniem Ryczałtem, zakładającym istotne odrębności w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od zasad ogólnych. Przedmiotem opodatkowania w systemie Ryczałtu jest co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki kapitałowej do jej udziałowca/ akcjonariusza, przy czym przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji. Istotą przyjętego modelu jest odroczenie opodatkowania zysku, do dnia podjęcia uchwały o przeznaczeniu tego zysku i wypłat równoważnych takiej dystrybucji.

Ustawa o CIT wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) niepodlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy o CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą).

Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem, na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.

Ustawa o CIT nie zawiera definicji legalnej, ani nawet przykładowego katalogu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Nie ulega wątpliwości, że nieodłączną cechą działalności gospodarczej jest jej zarobkowy charakter. Oczywistym jest więc, że za wydatki związane z tą działalnością należy uznać takie, których ponoszenie ma na celu zachowanie lub zwiększenie przychodów lub zabezpieczenie ich źródła. A contrario, za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą można uznać takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Choć Ryczałt nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, to jednak pomiędzy tą formą opodatkowania a zasadami ogólnymi zachodzi wysokie podobieństwo.

Dokonywanie wydatków przez Spółkę w ramach Współprac 1, 2 stanowi element realizacji jej polityki CSR, jednak przede wszystkim ma na celu przyniesienie długoterminowych korzyści (zysków) dla samej Spółki poprzez:

  • zwiększenie lojalności klientów Spółki,
  • przyciągnięcie i utrzymanie nowych klientów,
  • promowanie produktów Spółki, w szczególności z określonych Marek własnych i zwiększenie ich sprzedaży,
  • kształtowanie pozytywnego wizerunku Spółki wśród klientów i pracowników jako przedsiębiorstwa dbającego o ochronę środowiska naturalnego,
  • wzrost konkurencyjności (wyróżnienie na tle konkurencji).

Budowanie pozytywnego wizerunku Spółki jako przedsiębiorcy dbającego o środowisko naturalne, zdaniem Spółki, w przyszłości przełoży się na osiągnięcie celów finansowych (zwiększenie sprzedaży) a więc powiększenie przychodów. Koszty ponoszonych wydatków w ramach Współprac 1,2 wpisywać się będą zatem w cel osiągnięcia, zabezpieczenia lub uzyskania źródeł przychodów. Tym samym będą one związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i nie podlegają opodatkowaniu Ryczałtem.

Celem CSR jest poprawa jakości życia, co wywiera pozytywne skutki zarówno dla biznesu, jak i dla rozwoju społecznego.

W Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanym do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw” zostało stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów i pracowników ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach.

Zatem wszystkie działania obejmujące Współprace nr 1, 2 (w tym logo Partnerów, z którym Spółka nawiąże te współprace) będą każdorazowo opisywane i dokumentowane przez Spółkę na jej stronach internetowych, mediach społecznościowych czy etykietach i opakowaniach produktów Marek własnych w ten sposób, by klienci mieli transparentną informację o inicjatywach ekologicznych podejmowanych przez Spółkę. Klient zamawiając produkty Spółki z określonych Marek własnych, tym samym bezpośrednio przyczyni się do ochrony środowiska w postaci dokonania zalesienia gruntów czy oczyszczenia wód i oceanów. W ocenie Spółki, opisywane Współprace nr 1, 2 będą wyjątkowo docenione przez świadomych Klientów, którzy chętniej wybiorą produkty Spółki (a nie konkurencji).

Dokonanie wydatków w ramach Współprac nr 1, 2 będzie też każdorazowo dokumentowane w sposób pozwalający ustalić ich przeznaczenie oraz potencjalny cel, wpisujący się w politykę CSR. Dokonywanie tych wydatków nie będzie przy tym stanowić wyłącznej formy realizacji polityki CSR Wnioskodawcy, a jedynie jeden z jej aspektów. Tak jak już wspominano, Wnioskodawca wspiera już bowiem działania mające na celu ochronę środowiska (realizuje mi.in. innowacyjne projekty z zakresu pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, korzysta z ekologicznych opakowań lub papieru pochodzącego z recyklingu).

Wszystkie te działania, oprócz oczywistych i bezpośrednich skutków w postaci: (i) zmniejszenia emisji CO2, (ii) zwiększenia świadomości społeczeństwa w zakresie tematu ochrony środowiska i ekologii, budują wizerunek Spółki jako podmiotu nastawionego na odpowiedzialny i świadomy rozwój, szanującego środowisko naturalne oraz dbającego o potrzeby społeczności. Co również istotne, opisywane działania, w ocenie Spółki, przełożą się w przyszłości na większe zyski ze sprzedaży produktów Spółki, w tym przede wszystkim produktów z określonych Marek własnych Spółki.

Mając na uwadze powyższe, planowane przez Wnioskodawcę wydatki w ramach Współprac 1, 2, tj. wynagrodzenie dla Partnerów 1, 2 nie będą stanowić wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, a tym samym, nie będzie konieczności opodatkowywania ich Ryczałtem.

Końcowo należy wskazać, że podobne stanowisko zostało potwierdzone zostało przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w sprawach:

·w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 31 stycznia 2023 r., 0114-KDIP2-2.4010.231.2022.1.AP;

·w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 5 października 2023 r., 0114-KDIP2-1.4010.396.2023.2.PP;

·w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 17 sierpnia 2023 r., 0111-KDWB.4010.34.2023.2.BB;

·w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 10 maja 2023 r., 0111-KDIB1-1.4010.139.2023.2.BS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „ustawa o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą).

Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.

Z przepisów ustawy o CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca nie zdecydował się na sformułowanie w przepisie definicji ani nawet przykładowego katalogu tego rodzaju wydatków.

Przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT nie zawierają definicji legalnej wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter.

Zatem za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą możną uznać m.in. takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Ryczałt od dochodów spółek będący alternatywną formą opodatkowania dedykowaną podatnikom podatku CIT, nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek dokonuje wyliczenia oraz zapłaty podatku w oparciu o przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28n ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:

Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku.

Powyższe przepisy świadczą o wysokim stopniu podobieństwa obu przedmiotów opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Potwierdza to również treść Przewodnika do Ryczałtu od dochodów spółek z 23 grudnia 2021 r. str. 41, poz. 63, w którym znajduje się informacja, że: „Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków. Przykłady mogą częściowo pokrywać się z tymi, które dotyczą dochodów z tytułu ukrytych zysków (…). Jednak w przypadku wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.”

Powyższy fragment Przewodnika wskazuje, że ustawodawca wprowadzając przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zakładał, że niektóre kategorie wydatków i kosztów mogą być rozpatrywane zarówno z perspektywy ukrytych zysków jak i wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Należy podkreślić, że kwestię kwalifikacji na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek danego wydatku lub kosztu do dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą należy rozpatrywać indywidualnie, w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego i okoliczności sprawy. Jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. W związku z powyższym koszty, które nie służą realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków, lecz są efektem ubocznym działań zmierzających do osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów (np. niektóre z kosztów określonych w art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT), mogą być uznane za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.

Jak wynika z opisu sprawy podlegają Państwo opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Podstawowym przedmiotem Państwa działalności jest sprzedaż detaliczna towarów i produktów (...) przez internet. Prowadzą Państwo również sklepy stacjonarne. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracują Państwo z topowymi, światowymi producentami (...), jak również tworzą Państwo marki własne (...). Działając w branży e-commerce konsekwentnie budują Państwo wizerunek Spółki, dla której temat ekologii i ochrona środowiska są kluczowe.

W ramach swoich działań stawiają Państwo na ekologiczne rozwiązania m.in.: korzystają Państwo z odnawialnych źródeł energii, zrezygnowali Państwo ze sztucznych tworzyw przy zabezpieczaniu paczek, a pracownicy korzystają z papieru pochodzącego z recyclingu.

W przyszłości planują Państwo zawarcie następujących współprac (w ramach działań, które nazywają Państwo działaniami CSR):

  • z zagraniczną spółką kapitałową z siedzibą w Danii tj. Partner 1, której celem będzie oczyszczanie oceanów i rzek w imieniu Spółki. Za usunięcie plastiku z wód w imieniu Spółki, Partner 1 wystawi odpowiednio fakturę (kwota wynagrodzenia będzie więc zależeć od produkcji (...) z określonej Marki własnej i wagi ich opakowań). Proces oczyszczania wód będzie właściwie dokumentowany i certyfikowany. W okresie obowiązywania umowy, Spółka będzie uprawniona do wykorzystywania materiałów marketingowych uzgodnionych przez strony, w tym m.in. zdjęcia, video, oznaczenia, które będą informować klientów o podjętej współpracy z Partnerem 1. Spółka uprawniona będzie do wykorzystania materiałów marketingowych również na opakowaniach produktów określonych Marek własnych,
  • z zagraniczną spółką kapitałową z siedzibą w Kenii, której celem będzie dystrybucja nasion w celu sadzenia drzew w Kenii. Gdy dojdzie do wyprodukowania produktów z określonej Marki własnej przez Spółkę, Spółka poinformuje o tym Partnera 2, który będzie zobowiązany do dystrybucji ustalonej ilości nasion do wspólnie uzgodnionych partnerów w celu ich zasadzenia. Za dystrybucję nasion Partner 2 wystawi fakturę Spółce. Kwota wynagrodzenia na fakturze będzie odpowiadać iloczynowi wyprodukowanych produktów z określonej Marki własnej i kwocie ustalonej w umowie. W okresie obowiązywania umowy, Spółka będzie mogła wykorzystać materiały marketingowe na swoich stronach internetowych oraz w social mediach, w tym logo Partnera 2, informacje o tym, gdzie i ile drzew zostało zasadzonych. Dodatkowo, Spółka jest również uprawniona do użycia logo Partnera 2 na opakowaniach produktów z określonych Marek własnych.

Opisane wynagrodzenia należne dla Partnerów 1 i 2 będą stanowiły wydatek dla Spółki.

Dokonywanie wydatków przez Spółkę w ramach Współpracy 1 i 2 ma na celu przyniesienie długoterminowych korzyści (zysków) dla samej Spółki.

Państwa zdaniem budowanie pozytywnego wizerunku Spółki jako przedsiębiorcy dbającego o środowisko naturalne, w przyszłości przełoży się na zwiększenie sprzedaży a więc powiększenie przychodów. W Państwa ocenie koszty ponoszonych wydatków w ramach Współpracy 1 i 2 wpisywać się będą zatem w cel osiągnięcia, zabezpieczenia lub uzyskania źródeł przychodów. Tym samym będą one związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia, czy kwoty wypłacanych przez Spółkę wynagrodzeń w ramach współpracy na rzecz Partnerów 1 i 2 stanowią kategorię wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i będą tym samym podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.

W odniesieniu do strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, którą zamierzają Państwo wdrożyć wskazać należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011- 2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.

Zgodnie z definicją Komisji Europejskiej z 2011 r. CSR to „odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo”.

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (Corporate Social Responsibility – CSR), zwana także Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu, to koncepcja, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) posługuje się również terminem „odpowiedzialne prowadzenie działalności biznesowej” (responsible business conduct – RBC), który kładzie nacisk na kwestie poszanowania praw człowieka, zachowania należytej staranności, ochrony praw konsumentów. Zasady prowadzenia działalności w sposób odpowiedzialny zostały sformułowane w dokumencie pt. Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych.

Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, mogącymi mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, należy je zatem traktować jako inwestycję, a nie koszt. Innymi słowy, odpowiedzialność przedsiębiorstw to efektywna strategia zarządzania. Strategia ta przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego, dzięki prowadzeniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym. Odpowiedzialny biznes to podejście strategiczne, długofalowe, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych dla przedsiębiorstwa, jak i jego całego otoczenia – pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w której działa firma.

Zdaniem Komisji Europejskiej, strategia CSR prowadzi do trwałego sukcesu przedsiębiorstwa dzięki prowadzeniu dialogu z otoczeniem, uwzględnianiu ochrony środowiska i budowaniu kapitału społecznego. Społeczna odpowiedzialność przyczynia się do tworzenia wartości społecznej, poprzez oddziaływanie w kierunku zrównoważonego rozwoju. Społeczna odpowiedzialność powinna wchodzić w zakres zainteresowania władz publicznych w promocji pozytywnych praktyk przedsiębiorstw na rzecz środowiska i społeczeństwa.

Społeczna odpowiedzialność biznesu zapewnia przejrzyste i etyczne postępowanie, które przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, uwzględnia oczekiwania interesariuszy, jest zgodne z obowiązującym prawem, zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach.

Trudno przyjąć, że działania, które opisała Spółka we wniosku mają przejrzysty charakter. Trudno też przyjąć, że klienci Spółki z branży (...) jako interesariusze, oczekują zwiększenia zalesienia w Kenii. Jest to za daleko idące rozumienie CSR.

Mimo, że CSR jest szerokim pojęciem, to nie można przyjmować, że każdy wydatek taką politykę realizuje. Prowadziłoby to bowiem w rezultacie do niedopuszczalnej sytuacji, że przychody mogłyby być równoważone takimi wydatkami, a skrajnie prowadzić do występowania strat.

Nie jest dla organu przekonywujące, że opisane we wniosku działania dotyczące zalesiania Kenii, jak również mało skonkretyzowane oczyszczanie wód przez zagraniczne podmioty, na co przeznacza środki finansowe Spółka są wydatkami w ramach CSR, oraz że mają związek z działalnością Spółki, która to działalność co do zasady winna być ukierunkowana na osiąganie zysków. Co do zasady CSR ma lokalny wymiar. Tymczasem działania opisane we wniosku dotyczą bliżej nieokreślonej grupy interesariuszy.

Podkreślenia wymaga fakt, że opisane we wniosku działania nie mają lokalnego wymiaru. Spółka nie poprawia/buduje relacji z lokalną społecznością, władzami lokalnymi czy potencjalnymi klientami. Oczyszczanie oceanów czy sadzenie drzew w Kenii nie jest działaniem lokalnym, które mogłoby przyczynić się do budowania marki i zwiększenia liczby klientów Spółki. Oznacza to tym samym, że wypłata wynagrodzenia na rzecz Partnerów 1 i 2 nie ma wpływu na wysokość osiąganych przychodów.

W związku z powyższym koszty, które nie służą realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków, lecz są efektem ubocznym działań zmierzających do osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów, mogą być uznane za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz dokonaną wykładnię przepisów prawa stwierdzić należy, że wydatki związane z wypłatą wynagrodzeń na rzecz Partnerów 1 i 2, które Państwo ponoszą, będą stanowiły wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą Spółki i tym samym będą podlegały opodatkowaniu ryczałem od dochodów spółek po Państwa stronie w myśl art. 28m ust.1 pkt 3 ustawy o CIT.

W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tutejszy organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00