Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.40.2024.2.JM

Zwolnienie od podatku usług chowu koni (prowadzenia pensjonatu dla koni).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 18 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku usług chowu koni (prowadzenia pensjonatu dla koni). Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 marca 2024 r. (wpływ 13 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne (rolnik ryczałtowy), obecnie posiada Pan 10 ha na własność oraz 4 ha w dzierżawie.

W gospodarstwie przede wszystkim uprawia Pan łąki na siano dla koni.

Na 6 ha wygrodzone ma Pan pastwiska dla koni z wiatami, na których przebywają Pana konie oraz konie na tzw. pensjonacie.

W przyszłości chce Pan również wybudować budynek, w którym będzie miejsce w boksach dla koni.

Na terenie gospodarstwa znajdują się instalacje wspomagające chów koni tj: ujeżdżalnia, lonżownik, miejsce do przechowywania sprzętu, miejsce do zabiegów pielęgnacyjnych i weterynaryjnych zwierząt.

Usługi chowu konia polegają na zapewnieniu koniowi:

1)miejsca na pastwisku z wiatą (w przyszłości boksu w stajni);

2)obsługi stajennej w postaci czyszczenia boksów, dościelanie 1 raz dziennie świeżej ściółki w boksie (słoma);

3)przeprowadzenia czynności związanych z karmieniem konia, w oparciu o dostarczone Przejmującemu przez Właściciela produkty rolne w postaci siana i owsa na podstawie odrębnej umowy;

4)zadawania dostarczonych przez Właściciela pasz lub innych dodatków do pasz w wyznaczonych przez Właściciela dawkach;

5)dodawania i zapewnienia koniowi ruchu na wybiegu, przy odpowiednich warunkach atmosferycznych, na wyraźne życzenie Właściciela konia, z wyłączeniem niedziel i dni świątecznych;

6)wymagane okresowe szczepienia konia, odrobaczanie, werkowanie i podkuwanie konia, będzie zapewniał Właściciel. Koszty zabiegów i usług, o których mowa w zdaniu poprzednim ponosi w całości Właściciel. Właściciel jest obowiązany do zwrotu tych kosztów Przyjmującemu, jeżeli Przyjmujący je tymczasowo poniósł za Właściciela.

Za konie niebędące Pana własnością pobiera Pan opłatę miesięczną z tytułu chowu zwierząt.

Interpretacja indywidualna dotycząca bardzo zbliżonej sytuacji: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.388.2023.2.KP, zwolnienie z VAT usług pensjonatu dla koni.

W odpowiedzi na wezwanie KIS do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, przesyła Pan odpowiedzi na zadane w nim pytania.

1)Jest Pan rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz 1570 ze zm.).

2)Nie jest Pan zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

3)Symbol PKWiU z 2015 r. oraz nazwa grupowania: 01.62.10.0 Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich.

4)Nie świadczy Pan usług weterynaryjnych, usług podkuwania koni i nie prowadzi Pan schroniska dla zwierząt gospodarskich.

Pytanie

Czy usługa chowu koni świadczona przez Pana jako rolnika ryczałtowego w ramach działalności gospodarczej jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że usługa pensjonatu dla koni świadczona przez Pana jako rolnika ryczałtowego jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W myśl art. 2 pkt 21 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych - rozumie się przez to:

a) usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),

b) usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),

c) usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),

d) wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Z powyższych przepisów wynika, że rolnik ryczałtowy zwolniony jest z podatku VAT w zakresie m.in. świadczenia usług rolniczych, które zostały wymienione w art. 2 pkt 21 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne. Jest Pan rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług. W gospodarstwie przede wszystkim uprawia Pan łąki na siano dla koni. Na 6 ha wygrodzone ma Pan pastwiska dla koni z wiatami, na których przebywają Pana konie oraz konie na tzw. pensjonacie. W przyszłości chce Pan również wybudować budynek, w którym będzie miejsce w boksach dla koni. Na terenie gospodarstwa znajdują się instalacje wspomagające chów koni tj: ujeżdżalnia, lonżownik, miejsce do przechowywania sprzętu, miejsce do zabiegów pielęgnacyjnych i weterynaryjnych zwierząt. Wskazał Pan, że usługi chowu konia polegają m.in. na zapewnieniu koniowi: miejsca na pastwisku z wiatą (w przyszłości boksu w stajni), obsługi stajennej w postaci czyszczenia boksów, dościelanie 1 raz dziennie świeżej ściółki w boksie (słoma), przeprowadzenia czynności związanych z karmieniem konia, zadawania dostarczonych przez Właściciela pasz lub innych dodatków do pasz w wyznaczonych przez Właściciela dawkach, dodawania i zapewnienia koniowi ruchu na wybiegu, przy odpowiednich warunkach atmosferycznych. Dla świadczonych usług wskazał Pan symbol PKWiU z 2015 r. oraz nazwę grupowania: 01.62.10.0 Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich. Nie świadczy Pan usług weterynaryjnych, usług podkuwania koni i nie prowadzi Pan schroniska dla zwierząt gospodarskich.

Pana wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku usług chowu koni (pensjonatu dla koni).

Należy wskazać, że ww. zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.

Od podatku VAT zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Odnosząc się do Pana wątpliwości, przede wszystkim należy zauważyć, że usługa, którą Pan świadczy, nie obejmuje świadczenia usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni. Usług chowu koni (prowadzenia pensjonatu dla koni) nie należy również utożsamiać z prowadzeniem schronisk dla zwierząt gospodarskich. Zgodnie z definicją słownika języka polskiego PWN „schronisko” oznacza przytułek dla bezdomnych zwierząt. Natomiast konie, którymi będzie się Pani opiekować, w ramach świadczonych usług prowadzenia pensjonatu dla koni, mają swoich właścicieli, z którymi Pan zawrze umowę na świadczenie ww. usług. Tym samym świadczone przez Pana usługi mieszczą się w definicji usług rolniczych, o których mowa w art. 2 pkt 21 ustawy.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów ustawy pozwala stwierdzić, że skoro jest Pan rolnikiem ryczałtowym i w ramach prowadzonej działalności rolniczej świadczy Pan usługi chowu koni (prowadzenia pensjonatu dla koni) sklasyfikowane w PKWiU z 2015 r. do grupowania 01.62.10.0 jako usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, oraz nie wykonuje Pan usług weterynaryjnych ani usług podkuwania koni, ani nie prowadzi Pan schronisk dla zwierząt, to w ramach świadczenia tych usług może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo należy podkreślić, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc tę interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego we wniosku.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, wydana interpretacja traci swą aktualność.  

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00